AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.098

F20 M135i

Sida 70 av 172
Martin.E:
Synvilla, hjulbasen är samma på 3 o 5-dörrars
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

CH135: Jag kan ha fel men jag tror att en M135i utan Xenon blir väldigt svårsåld.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Martin E:
Jag hade en 123D för något år sedan och skillnaden är mkt stor. Vill minnas att förra (eller numera förr-förra 3-seriens bakaxel satt i den) men jag kan ha fel...
Den var bra att träna drifting med...;-) M135:an är en helt annan bil.

JoJy
E87 gamla ettan har i princip samma chassi som E90, dvs förra 3-serien. Samma sak gäller F20 (nuvarande etta) och F30 (nuvarande 3-serien).

560k tycker jag också är ett bra pris, A45 pengar :)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
JoJy
Ditt garage är väl snudd på optimal:-)

Hur kommer det sig att Xenon INTE är standard på en M135i av 2013års modell? Min gamla S40 T4 hade Xenon som standard redan 2001? Och varför skulle bilen inte gå att sälja utan xenon BMWs xenon är väl bland dem sämre på marknaden dessutom eller? Köper man Xenon bara för syns skull eller?

M34ever:
Förmodligen för att det inte är speciellt svårt att klicka för Xenon i beställningen. Farthållare är inte heller standard. BMW som dom flesta andra bilmärken vill väl ha ett lågt grundpris på bilen. Det är heller inget problem, ingen köper väl en bil utan att kryssa för extrautrustning..
Jag har kört många bilar som har sämre Xenon än BMW, Har du ens kört en ny BMW när det är mörkt ute? F20 och F30 Xenon är klart bättre än på min förra E90 och den hade inte dåligt Xenon den heller.

Du får knappast bättre lyse om du skippar Xenon heller för att spara några kronor...
M3
1.024
M34ever

Clubsport

JA jag har kört en nyare BMW med Xenon det vart mer bara en fundering varför det är så viktigt med Xenon och varför det inte är standard på en sådan bil tycker det är snik.

Skulle troligtvis välja xenon själv men inte för att lyset blir så mkt bättre. Tycker min nuvarande C3 har bättre lysen än min förra E91 med Xenon, kurvljus och heljusass.

M34ever:
Ja, det borde vara standard det håller jag med om.
Det är väl BMW Sverige som bestämmer vad som ska vara standard, vore intressant att veta hur det ser ut i andra länder.
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Varför Xenon inte är standard.. Det bestäms av BMW Sverige i förhandlingen med BMW AG. På en del andra markander är det standard. I UK t.ex. är skinn och numera även navi standard som jag förstod det. Som Clubsport skrev är väl en del av anledningen att hålla nere grundpriset i Sverige.

Varför Xenon är så viktigt.. En gissning från min sida, jag tror att en M135i utan Xenon kommer att betraktas som väldigt udda om tre år. Det enda på tillvalslistan som jag absolut inte skulle välja bort även om budgen var minimal.

På min E61 hade jag Xenon med assistent och kurvljus. Jag tycker att ljuset i den bilen var väldigt bra. F20 väntar jag med att uttala mig om till efter vintern. Kurvljuset tycker jag personligen inte är värt pengarna, men helljusassistenten tycker jag är bra och prisvärd så den valde jag igen. Det är en helt subjektiv fråga så klart.

/Johan
M3
1.024
M34ever

Clubsport

Kollar man på Blocket har iaf samtliga M135i Xenon så nog kan det stämma att bilen kan bli svårsåld utan Xenon kanske. Men det talar ju också för att det borde vara standard. För BMW handlarn kommer ju ge dig sämre inbytes pris när man skall byta in bilen "för att den saknar Xenon" Men jag som kanppt kör några längre resor på kvällen/natten har bara väldigt liten eller knappt någon använding av Xenon för utan att det ser snyggare ut. Ändå är det typ ett måste när man beställer bilen?

Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Ni som bytt till 9" bred fälg bak, har ni 245 däck, 255 eller något annat?

/Johan
M3
1.024
M34ever

Hade kurvljus och helljusassist på min E91 heljusfunktionen störde jag mig mest på eftersom jag upplevde den lite trög. Kurvljus är roligt men till och från dagis tycker jag ändå det är överkill.

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Oxyjohan, jag har 255/30x19 på 9x19" ET45 bak på min bil.
Det såg inte optimalt ut, däcken satt väl långt ut, innan jag sänkte bilen. Tack vare camberkompensationen smiter hjulet precis innanför skärmkanten med endast ett par mm tillgodo. Har aldrig tagit trots fullastad. Perfekt alltså!
Fram däremot tar det fortfarande i lite lätt om man kör för fort över farthinder eller liknande, trots att jag har rullat ut skärmkanten något. 235/35x19. ET37 på 8"-fälg. Offset på 40 mm hade varit perfekt alt lite smalare däck typ 225 mm.

Mvh Johan
Märkligt det här med försäkringar, BMW Original hamnar på 1951 per halvår och Länsförsäkringar som var några hundringar billigare på 335:an jmf med BMW Original vill ha 2785 per halvår..
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Jag tittar på 8x19" ET40 fram och 9x19" ET44 bak, 225/35 fram och 245/30 eller 255/30 bak. Det låter som att man kanske ska hålla sig till 245 då.

Du får väl inte mer infjädring med sänkfjädrar så om det tar i med last borde väl inte ändras, eller tänker jag fel?

Sänkningen blev verkligen snygg på din bil, men jag är lite orolig för hur komforten påverkas.

/Johan
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Kör på 225 fram och 245 bak så tror jag det blir perfekt.
Om du vill kan du få kika på frigång och ta en provtur i min bil för att känna skillnaden i komfort innan du handlar.

Mvh Johan
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Samson: Schysst! Jag skickar ett PM senare så får vi mötas upp. Jag tror det blir bra med de måtten på däck. Är du nöjd med Michelin PSS?

/Johan
Tack för alla svar! Ni har nog övertygat mig. :-) Ska bara prova nya Golf GTI innan jag bestämmer mig. Hade tänkt att prova S3 också men igår fick jag veta att Audi kommer sluta tillverka A3/S3 med 3 dörrar och SB/sedan blir för dyr.

Ingen som har någon info om ev kommande uppdateringar? Har för mig att jag har läst att ratten kommer att bytas ut under hösten.

Mvh Martin
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
CH135,

när du kommer att sälja din bil i framtiden så har alla bilmärken xenon som standardutrustning.
Potentiella köpare av begagnade bilar kommer därför att förutsätta att även din bil har xenon.
Utan xenon minskat intresse alterativt lägre pris (eller både och).
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Samson,

kommer du med ditt vrålåk till Mantorp på söndag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.