AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.044

F20 M135i

Sida 69 av 172
Tack.
Menar inte så, det kan ju vara riktig bra med framhjulsdriven balans, se t.ex. Megane RS. Men som sagt, det är givet att man inte kan leka med svansen på gasen på samma sätt som man kanske är van med hos AMG, det är allt.
Funderar på att beställa en M135 till hösten. Då jag har begränsad budget så kan jag tyvärr inte kryssa i alla rutor på tillvalslistan så nu funderar jag på vad man bara "måste" ha. Automaten är given. Hur är det med Adaptiv M Suspension? Ett måste? Tyvärr blir x-drive nog för dyrt. Ni som kör bakhjulsdrivet... Hur tycker ni att den funkar på vintern? Nervös?

Någon som vet om det är facelift på gång? Kan vänta lite med att beställa så om nått är på gång kanske man inte ska stressa.

Mvh Martin
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Martin:
För mig var inte automaten given så jag skippade den, dock tog jag adaptiv fjädring. Skippade också metallic mm. Allt beror på hur du ska använda bilen, jag kom ned i pris och är mkt nöjd. Mkt bang for the bucks... Det är man inte bortskämd med gällande BMW...

JoJy
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Martin:
För mig var inte automaten given så jag skippade den, dock tog jag adaptiv fjädring. Skippade också metallic mm. Allt beror på hur du ska använda bilen, jag kom ned i pris och är mkt nöjd. Mkt bang for the bucks... Det är man inte bortskämd med gällande BMW...

JoJy
Jag kör med det vanliga chassit och är super nöjd med det.
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Adaptiva chassiet kanske kan kvitta, men automaten står först på min tillvalslista i alla fall. Ska bilen användas till vardags är schysst ljud (HK) och Bluetooth Pro (så man kan streama musik) tillval som är lätta att uppskatta.

Mvh Johan
Tack för svar!

Så här ser valen ut just nu:
3 dr
Grå metallic
Automat
Adaptivt chassi
Tonade rutor
Velourmattor
Regnsensor
Drive Comfortpaket
Xenon
Belysningspaket
Fällbara huvudstöd bak
PDC fram och bak

Eftersom jag kör så mycket inne i Sthlm så vill jag ha automat. Föredrar dock manuell låda så när jag väl kör aktivt kommer jag säkert vara bitter över mitt val...

Hur är originalstereon? Duger den?
Och det jag nästan är mest "oroad" över är beteendet på vintern utan xdrive...
Jag tror inte du kommer att ångra dig med automaten när du kör aktivt. Bara att ändra till manuellt läge och växla själv med paddlarna.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Fulldubbat är ett måste, även om du bara kör i Sthlms innerstad. M135 utan x-drive är ok utan att glänsa. Ska du köra längre fjällresor med din M135:a är x-drive nödvändigt. Jag har x-drive på min andra BMW och den är det givna valet på vintern på sträckor längre än 10 mil...

JoJy
Martin.E:
HiFi pkt är ju standard och låter helt ok, låter mycket bättre än i 335:an jag hade innan och det är ju huvudsaken. En miss i kommunikationen gjorde att jag missade HK i min beställning, lyssnar på väldigt mycket poddar i bilen och då kvittar ju avsaknaden av HK.

Mo
176
Moe
Cykel
JoJy: Jag kommer inte gå i polemik med dig, men personliga åsikt är att dubbat är fullständigt onödigt även på rwd. Martin E. det finns absolut inget att oroa sig för, bilen har dessutom alla moderna hjälpsystem.

Martine E - tycker din spec ser bra ut!

Jag gillar automaten, HK-ljudet och Bluetooth professional bäst på min bil, xenon och larm känns givet också. Sedan har jag inte jämför HK-ljudet med vanliga så jag kan inte avgöra skillnaden.

Bluetooth prof för den fantastiska handsfreefunktionen och möjligheten att stream spotify trådlöst.

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Martin.E: Jag tycker att automat och adaptivt är suveränt samt HK. Råkar ha xdrive men det tycker jag man kan vara utan. Du kommer lika bra fram med RWD, xdrive är enbart roligt och smidigt att ha på vintern.

Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Jag fick min kärra imorse, woohoo!! Vilken bil!

Xenon är väl det enda man absolut inte får missa, automat beror på anvädningsområde, övrigt är lull-lull men visst är det kul med leksaker, jag specade en hel del av dem :) Som andra skrivit är H/K ljudet trevligt. Det ställbara chassit tycker jag passar bra om man ska köra både bruks och buskörning som jag har tänkt.

Jag är väl lite "expert" på 4wd då jag bygger och tävlar med terrängbilar, har även haft Wrangler, Defender, King Cab med 4wd som firmabilar. De tre sista vintrarna har jag sladdat runt med en E61 535d som precis som M135i har stark motor och bakhjulsdrift. Jag håller inte alls med om att 4wd är nödvändigt om man håller sig inom vägnätet. På min M135i prioriterade jag köregenskaper på bana/torr asfalt före allt annat och därför gick 4wd bort. Jag ser inga fördelar med 4wd i det sammanhanget. Självklart är en X-Drive snabbare/säkrare på vinterväglag allt annat lika, men jag kommer köra hela vintern med min RWD, utan att vara orolig.

Angående dubbat eller inte är det inte riktigt så enkelt, det spelar även stor roll vilken gummiblandning och mönster det handlar om. Jag lutar åt dubbfria däck då jag har behov av att köra till Tyskland lite då och då, och de är inte så glada över dubb där. Tänk på att många BMW inte funkar så bra med extremt mjuka nordiska vinterdäck.

Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Smaken är som bekant delad... och som sagt det beror också på hur bilen ska användas. Jag bor kuperat (i Sthlm) och har trots alla moderna hjälpmedel faktiskt haft svårt att ta mig upp med dubbfritt när det varit isigt. Dessutom har vi lägenhet i fjällen och kör MÅNGA mil på isvägar... Glöm odubbat. (Det är bara Stockholmare som kör dubbfritt där..;-) Ni är mycket entusiastiska om ni påstår att M135:an är en riktigt bra vinterbil. OK, inte mer. Det skiljer oändligt mycket mellan olika däck både dubbfritt och dubbade. Min erfarenhet är att BMW bilar med lite mer hk behöver däck med lite styvare däcksidor för att inte slingra sig när det går lite fortare.(Europeiska dubbfria däck är generellt hårdare och bra på tysk väg men sämre här) Kombination med en mjukare gummiblandning (för vårt klimat) och hårdare däcksidor kan ibland vara svårt att få ihop. Men det är en smaksak som sagt...

JoJy
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

JoJy skrev: "Ni är mycket entusiastiska om ni påstår att M135:an är en riktigt bra vinterbil. OK, inte mer."

Där är vi överens. Min poäng är att "Martin E" som ställde frågan inte ska vara orolig för att kunna köra på vintern. Ingen BMW är optimal på vintern, X-Drive eller inte. Spärrade diffar och vinsch för att dra loss andra som är ivägen är det enda som funkar när det verkligen är snökaos, tur att man har en sån bil också.

För övrigt.. egentligen skulle man ha tre uppsättningar däck. Ett ren sommardäck, ett tysk-vinterdäck för sen höst, tidig vår och 80% av vintern, samt ett dubbat nordiskt däck för de få dagar det verkigen behövs.

JoJy, trevlig vagnpark du har förresten!

/Johan
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
oxyjohan:

Kunde inte formulerat det bättre själv. Givetvis ska Martin inte vara orolig att ratta M135 på vintern!

Tackar! Den baktunga bilen är ett nyförvärv hämtad i dagarna från Sydtyskland...(något oplanerat) De börjar äntligen komma ner ''lite'' i pris...

JoJy
Mo
176
Moe
Cykel
Baktung bil måste vara jättebra på vintern, bmw:n kan ju vara lite lätt där... ;-)

Vad pratar vi om i pris ungefär om du vill berätta?
Varför inte missa Xenon?
Kan ni förklara.

/C

Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Vinteregenskaperna är sannolikt toppen! Behåller nog cup däcken så länge som möjligt ;-) Den har rullat strax över 5.200 mil inkl. alla avgifter ca 560' köpt på Porsche center. Ganska OK. Min fru tycker annorlunda...

JoJy
Mycket bra svar! Tack för det! :-)

Anledningen till att jag tjatar om beteendet på vintern är att jag har an vän som hade en 1-serie av den äldre varianten. Han gnällde en hel del på att den var nervös på vintern. Men utvecklingen har ju gått framåt en del och dessutom har väl modellen blivit lite större också?

När jag tittar på 3 och 5dr så upplever jag att 5dr har längre hjulbas. Stämmer det eller är det bara en synvilla?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.