|
Sida 68 av 172
|
|
|---|---|
| Oxyjohan: Jaa, bra fråga. Det suger ju ordenligt att alltid vara tvungen att välja. Vill ha Sport som default och bort med den tokiga start/stopp. | |
|
Start/stop är helt klart den mest irriterande funktionen på bilen. Blir helt tokig på den, plus att när man växlar körläge på bilen så återställer den sig själv, så att man måste stänga av funktionen flera gånger under en och samma bilresa. Exempel idag, drar efter rödljus bilen till varvstopp på ett par-tre växlar, bromsar rätt hårt inför nästa rödljus (moget, jag vet ...). Vad gör bilen vid rödljuset då? Den stänger av sig såklart, det är 28 grader ute och bilen svettades sannolikt lite iaf. Men nej, det bästa alternativet är att stänga av sig och inte låta sig kylas ned. Det kan omöjligen vara bra för bilen. Jag har kommit på mig själv att hela tiden extrem-krypköra bilen vid köbildning eller rödljus, alltså köra i 0,05km/h bara för att den inte ska stänga av sig. Det är ologiskt såklart och gör det omedvetet, men det känns så himla konstigt att bilen ständigt stänger av sig hela tiden och ofta resulterar det att stoppet blir ca 1 sekund. Hur mycket bensin sparar jag på 1 sekunds stopp!?. Jag är övertygad om att bilen slits pga av detta... Har sett att vissa fått funktionen avstängd när jag läst på babybmw.net, har ej ännu frågat min återförsäljare ... |
|
| Vore det inte enklare att stänga av start/stopp varje gång man startar bilen? Det kommer naturligt tillslut (självklart bättre om man kan få det avstängt by default, men jag tror inte BMW går med på det). | |
|
Lite bra information om oljor Länk Verka vara irriterande med det här om start/stop Får min bil början aug.. ///bmwlars |
|
| Angående Start/stop har jag har nu börjat peta över växelväljaren till S-läget när det blir kö och krypkörning. Då stängs auto-stopfunktionen av. | |
|
Går det inte atänga av med en knapp tryckning? har en ML250 samt en V40 D3 på jobbet och här stängar man enkelt av funktionen? |
|
|
Japp det går att stänga av med en knapptryckning (och även sätta på såklart). Dock två problem: 1) När du byter körprogram (vet inte om det gäller alla, men iaf när du byter till eco-pro) så återställer bilen start/stopp till på igen. 2) Bilen kommer inte ihåg din inställning, är den avstängd när du stänger av bilen är det automatiskt på igen när du sätter dig i den nästa gång. Bra tips att ställa växelväljaren i S-läge, ska prova det. (Logiskt att ställa in sport-program på automaten när det är dags för lite kökörande :-) ) |
|
|
Kul videoLänk ///bmwlars |
|
|
bmwlars/ Kul video..?Hur menar du nu? Ska du byta bil redan...;-) Och till vad? Dessutom så vill jag minnas att vid tidigare test med samma förare så fick just ''body contol'' bra poäng...på bana dessutom... JoJy |
|
|
Joly: Kul kanske inte va rätt ordval! Men det är intressant att följa olika tester som jämför olika bilmärken med varandra. ///bmwlars |
|
|
A45 AMG måste jag säga blev bättre än jag trodde (om man utgick från vanliga A-klass), även in andra tester där den visar sig riktig snabb och med bra styrning. Men den är dyrare, bara en fyra och är egentligen en konkurrent för en renodlat ///M produkt. JoJy: "body control" är ju enklare att uppnå på en ganska plan bana än en guppig småväg i hög fart... |
|
|
Onhp: Att misshandla bilar på bana är långt mycket värre än åka på trevliga småvägar, må så vara att de kan ha sina utmaningar... Gå du in och kolla tidigare tester på Autocar... JoJy |
|
|
Nja, kanske på ringen, men på en "vanlig" bana kommer man ganska lätt undan om bilen är lite underdämpad (de flesta bilar är det då det är bekvämare), krängande kaross är inte lika svårt att hålla i schack än en som vilt studsar upp och ner över olika gupp och som samtidigt ska klara rejäl kurvtagning ... Jo jag har sett allt, problemet med testaren Sutters är att han är lite för lat för att uttrycka sig rätt och inte nämner under vilka förutsättningar han uttalar sig. Genomgående problem med honom och därmed verkar han vara inkonsekvent.. som ganska många biltestare f.ö. |
|
|
Mitt missljud har helt plötsligt försvunnit så jag avbokade min tid hos verkstan.. Det har varit helt tyst i en vecka nu. Hade ju varit bra att ha fått det kontrollerat.. |
|
|
Onehp: Tycker Sutters ''tester'' är crap... Gällande M135 så är den ett oväntat trevligt sällskap runt ringen och runt andra banor också...(håller dock inte med dig, få originalbilar är ens i närheten att vara OK på bana men är trevliga på krokväg) Visste inte att A45 AMG finns tillgänglig för provkörning. Uttalar mig när jag provat den. |
|
|
Tror ingen av oss har provat den. När jag ser jämförelsen på video kan jag bara se var sutters fått sin uppfattning, därmed säger jag inte att han har rätt. Jag menar att det ofta är andra saker än dämpningen som sätter gränserna på bana (däck/broms), medans på en guppig krokväg så är det just dämpningen som först visar sig vara undermålig på de flesta bilar - allt beror ju på hur hård man pressar förstås... hur som. A45:an ser ut att vara riktigt bra men på ett sätt framhjulsdrivna bilar är bra. Vill man ha kul med bakvagnen så är det inget riktigt alternativ till en M135i... |
|
|
Provkörning är nog inget problem Länk Jag skulle dock välja en M135/235 alla dagar i veckan betala SÅ mkt pengar för en turbo fyra hur bra den än går nej tack. Då är nog en Golf R mer aktuell när den anländer |
|
|
Onehp: A45 AMG är fyrhjulsdriven. Nyfiken som jag är så har jag också hunnit provköra A45 AMG på förmiddagen. Oerhört kompetent bil... MEN alldeles för dyr JoJy |
|
|
Var? 50k dyrare på papper än en motsvarande M135ix A45:an är en bil som har en grundbalans som en framhjulsdriven bil (viktfördelning + tillkopplad bakaxel)... tryggt, kompetent, men lite tråkigare... |
|
|
Var? Om du undrar var A 45 AMG finns för provkörning? STHLM Segeltorp Som sagt, bilda dig en egen uppfattning. Provkörningar via journalister är alltid lurigt... JoJy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.