AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.290

F20 M135i

Sida 67 av 172
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Första helgen i augusti brukar vi annars köra den traditionsfyllda sommarträffen på Ring Knutstorp. Då kör vi både lördag och söndag och på lördagskvällen brukar det bli gemensam grillning. Något år var det något band som spelade osv.
I år är det tyskhelg ihop med Porsche-gänget så räkna med rekord vad det gäller bilar. PCSR kör sina race och BMW Cup körs också som vanligt. Olika tävlingar planeras så det blir årets höjdare! :)

Så, åter till M135i...

Mvh Johan
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Samson:

Det är planen köra M135 på Mantorp, har inte hunnit med att prova bilen där så det ska bli skoj. Får se om jag får till mina uppgraderingar tills dess, har ett bilprojekt till på gång :-)

JoJy
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Ska bli skoj att höra hur du tycker den funkar. Har du skaffat R-däck också?

Mvh Johan
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
JoJy, du skrev H&R-prylar förut. Är det nya fjädrar som gäller eller byter du dämpare också? Krängare?

Mvh Johan
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jag fortsätter spamma tråden... :)

Jag upplever att bilen ormar sig en hel del under fullgasacceleration, främst från lägre hastigheter där accelerationen är som störst. Det blev betydligt bättre med sänkningen, troligtvis pga att fjädrarna är hårdare, men det är fortfarande så tydligt att min fru reagerar på det.
Komfortinriktade bussningar kanske?

Någon annan som upplevt samma sak?

Mvh Johan
Mo
176
Moe
Cykel
Samson: Jag märker det med .., trodde det berodde på bakdäcken, att de var för smala och av RFT-typ.

Håller också med angående det artificiella ljudet, det hörs verkligen inte alls.

Dock kan jag konstatera att "motorljudet" i min gamla E46:a, 325ti var bättre. Ljudet kom verkligen från motorn, en rak sexa på höga varv låter underbart. Där kom inget av ljudet från avgassystemet (allt original). I M135:an kommer nästa allt ljud från avgassystemet. Skulle man byta avgas så kommer det låta mera. Har en kompis som har en 1M och det är likadant där.

Jag kände inte till det där med att turbomotorer "slår sönder" ljudbilden, men kan tänka mig att det är lite så. Antar att det hela är eftergifter till modern bilutveckling. Allt blir verkligen inte bättre med åren, men man acceptera att det är på det sättet och det känns som om BMW har gjort det bästa av situationen.

Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Samson:

Planen för min M135:a har varit att göra så lite som möjligt och min bil är väldigt basutrustad, endast ställbart chassie utöver ''paketen''.

Jag funderade på ett helt kit men sannolikt nöjer jag mig med fjädrar och dämpare. Tror det ska räcka tycker att den går hyfsat på bana om man inte flyttar preferenserna till riktig racer/sportbil. Jag kommer nog köra på R-däck på Mantorp förutsatt att jag får ihop fälgar som passar. R-däck gör som bekant en enorm skillnad, lurar också på någon semi variant (steget ovan Michelin PSS) som går att åka på till vardags. Har inte kollat Michelins Cup däck (som jag rullat på förut till andra bilar), förslag tas emot tacksamt :-)

JoJy
Jag kommer att köra bana med min men jag har ingen racinglicens än.
LMS anordnar licenskurser planen är att ta den i sommar.
Tills dess blir det prova på körning på Sviestad och banor i närområdet.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Samson: Nu har jag ifs xdrive versionen men den ormade sig rejält med vinterdäck under hård acc mellan 20-120. Nu med sommardäck så går den spikrakt.

Jag har inte några bra sommardäck, ContiSport5, dock gör ju xdrive sitt för att dra bilen rakt ut ur kurvorna.

Jag tycker att ovan lite pekar på att ännu bättre/bredare däck borde göra susen för ormandet på bakhjulsdrivna modellerna.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Det sitter ju relativt smala däck/fälg på bilen org. skulle det inte gå att klämma dit kanske 9,5x18" i bak med kanske 265/35 för bättre fäste och stabilitet?

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Bak har jag har 9x19" med 255/30 Michelin Pilot Super Sport, men det går nog att få in lite bredare däck om så önskas. Men beteendet jag menar har inte med brist på grepp att göra utan känslan av att hela bakvagnen vrider sig vid fullast under max acceleration. Xdrive-bilar får kanske hjälpen bilen behöver av framhjulen för att man inte ska känna av problemet.

Samtidigt kanske man påpeka att vid "90%-acc" känns inget alls, men jag tycker inte det ska göra det alls på en originalbil som är helt ny. Om någon gång i bilens liv så borde det bete sig som ingenjörerna önskar när den är helt ny. Bussningarna kanknappast vara trötta efter 300 mil...
Min bil blev t.o.m bättre när originalspecen frångicks. Kanske ska bli ett samtal till BMW?

Mvh Johan
Mo
176
Moe
Cykel
Bara en parantes angående nya 4-serien... Jag är lite förvånad när jag kollar siffrorna för nya 435i. Samma motorspec som för 335i dvs. 306hk och 400nm, samma 8 stegade, 0-100 på 5.0 sec om det inte är x-drive, 4,9 sek.

Länk

Känns bra att M135i verkligen har det där lilla extra :-)

Gillar dock ratten, den är inte speciellt m-sport i M135i, kan man byta måntro?

ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Moe, ratten du åsyftar (om det nu är den smäckrare ratten som redan sitter i 3-serien och 5-serie LCI) kommer bli standard i M135:an från novemberproduktion och det går utmärkt att byta till den i en befintlig bil också. Men eftersom originalairbagen ej passar till denna ratt så blir det ett dyrt kalas.

Se följande länk för ungefärligt pris:

Länk

Ratten du förmodligen tänker på finns längst ut till höger på näst sista raden...

/Arvid
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Fick nyss besked att min kärra ska vara lev.klar om två veckor :)
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Kul!
Vad blev det för spec?
Blev det Martin i Linköping som du beställde av?

Mvh Johan
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Samson,

Tack för det! Det blev BMW Göteborg den här gången, Martin var dock mycket hjälpsam. Jag fick en riktigt trevlig deal till slut.

Specen blev så här,
- RWD/ 5 dörrar / sportautomat
- Valencia orange / alcantara klädsel
- Borstad alu / svart högglans
- Paketen inkl. PDC fram/bak & BT Pro
- Adaptivt chassi
- Xenonljus
- HK systemet
- Helljusassistent
- Förvaringspaket
- Extra 12V

Jag tvekade länge mellan aut och manuell, efter ett par provkörningar tyckte jag dock att aut passar mig bättre i den här bilen. Färgval var svårt, jag har haft så många bilar i vitt/svart/grå/silver den sista tiden att det var dags för något annat. VO ser väldigt annorlunda ut i verkligheten jmfrt. med bilder. Hade jag inte sett den "live" hade jag nog inte vågat :)

/Johan
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Trevlig spec och klart spännande med Valencia Orange. :) Vi får sammanstråla vid tillfälle i sommar och kika närmare.

Idag har jag rullat ut framskärmarna något. Framhjulen har tagit i den invikta kanten vid full infjädring. Hittills har det bara skett med hjulen rakt fram, men jag vill inte riskera att det sker med snedställda hjul så att skärmen och lacken trasas sönder. Då lånades ett skärmvalsningsverktyg men det kändes allt lite nervöst att våldföra sig på en bil som bara rullat 350 mil... Nu är det i alla fall fixat med bra resultat. Kanten invikt och skärmen uttryckt gissningsvis 5-10 mm och därmed gott om plats för hjulet.

Mvh Johan
På onsdag ska BMW kika på min bil ang missljudet. Var på väg att avboka då ljudet inte har hörts på 3 dagar men idag efter 10 min körn så var det tillbaka. Ljudet har inte framträtt vid varm motor förut.
Ska höra om dom kan kalibrera om färddatorn,
diffar ung 0.4 mot verklig förbrukning.
geradeaus
Hur brukar ni göra med lackskydd? Tidigare bilar har jag valt att inte göra det, men... Vad har ni för erfarenheter? Nackdelar?
Visa användare
47
oxyjohan
F20 M135i
Mercedes Geländewagen
Suzuki ORC Cup

Är det någon som vet om de svenska verkstäderna kan/får ta bort återställningsfunktionen i start/stopp och körlägesväljaren, så att jag t.ex. slipper trycka in bilen i Sport och stänga av start/stopp varje gång jag startar bilen om jag föredrar detta? Det ska tydligen vara möjligt, men görs inte på alla markander av policyskäl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.