AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.235

F20 M135i

Sida 66 av 172
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kanske inte vill att bilen ska låta som en raggarbil. Har man köpt en M135 så är det förmodligen en daily driver. Kör man då 1500 mil om året så är man nog inte supersugen på "lite resonans".

Det finns också något ganska larvigt med en "vanlig" bil som låter som en F1-bil. Bilens ljud måste stå i proportion till dess prestanda.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Nej uppenbart verkar ju dem flesta som köpt en M135i mest bry sig om eco drive läget och att det låter för mkt ur högtalarna:-) som i min värld är alldeles för tyst.

Pesonligen vill jag inte glida fram ljudlös i en annars pontent bil utan den skall inte bara synas utan förstås även höras lite. Min "raggarbil" som förövrigt kommer från Australien låter grymt när man drar på lite och på tomgång men på sexans växel är den väldigt tyst och bekväm och snål för den del med.

Men smaken är ju som baken jag personligen tycker den är för tyst och att få ett sportigt ljud via högtalarna är iaf i min värld lite väl tråkigt när man köpt en sportig bil med ett M på bakluckan.

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Nja, nu har BMW knappast förstärkt ljudet för att de tyckte det var en häftig feature utan på grund av turbons tillkomst. Turbinen slår sönder avgasljudet så en turbomotor är således betydligt tystare än en sugmotor.

Personligen har jag inget emot vare sig hård fjädrade bilar eller motorljud och på min önskelista står bland annat ett lite ljudligare avgassystem, men jag blev förvånad över hur högt avgasljudet faktiskt var. Utan att ha gjort en direkt jämförelse tror jag M135i låter mer än t.ex M3 E36 och M3E46.

Mvh
Johan Samson
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
M34ever: Klockren poäng; har man verkligen köpt rätt bil när man susar omkring på eco-drive läget i en M-bil? BMW har andra bilar för snålkörning...

För mig är ljudet nästan en ickefråga...dock så låter M135:an bättre än vad jag trodde, kan bero på att jag låter pärlan till motor sjunga ut på lite högre varv än brukligt vid eco-driving

För övrigt så har jag inte sett till någon M135:a på något banmöte under våren, så var kör ni med era bilar ;-)

JoJy
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jag kör på eco-läget när jag tvingas puttra omkring i köerna, mest för att gaspedalsmappningen gör färden mindre ryckig. Å andra sidan växlar jag över till sport+ och manuellt läge när tillfälle ges... :)

Jag har inte heller sett en enda M135i på BMW Sport Clubs träffar. Tanken har varit att prova min egen på bana vid tillfälle, men att tävla har högre prio.
Ni som åker på BMW SC-träffar, kom gärna fram och säg hej. Jag kör en grå E30, nummer 69 i klass Modifierad.

:)

Mvh
Johan Samson
Ärligt talat, jag hör inte ens att det skulle komma ljud ur högtalarna. Det känns nästan larvigt att haka upp sig på något sådant.
Dessutom tycker jag det låter lagom, den bullrar redan rätt friskt i motorvägsfart sen stör man inte andra i omgivningen. Kan också bero på att det var många år sen jag fick kalla mig tonåring.

Var finns det möjlighet att ta ut bilen på bana för en oerfaren?
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Samson:

Förstår att du prioriterar att tävla ;-) Då kanske vi syns på Mantorp den 7:e juli?

För övrigt snygga modifieringar du fått till, jag väntar på mina HR prylar; chassiet är OK på långa snabba banor (typ ringen) men för mjukt på de flesta banorna här hemma.

Funkar sänkningen bra med ställbart chassie, vill minnas att du hade det på din bil?

JoJy
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
bunf:

Ett bra första steg om du vill pröva bana är att haka på något av BMW klubbens banmöten, en fördel med dessa är att BMW Originalförsäkring gäller för dessa.
I normala fall så gäller inte din försäkring vid banmöten, finns lite olika alternativ men kolla med ditt bolag. Det har blivit kinkigare med att försäkra bilar vid banmöten på senare år men låt inte detta avskräcka dig. Få olyckor händer.

Nästa tillfälle är den 7:e juli på Mantorp.

Vill du ta ett steg till rekommenderar jag en licenskurs (finns också i BMW klubbens regi) eller att du går någon av kurserna på Nurburgring. Scuderia Hanseat är den mest välkända och deras kurser är som ett gift..;-) Jag har gått 2 ggr och åker igen i september.

M135:an är en pärla så se till att utnyttja potentialen

Enjoy!

JoJy
M34ever:
Med all respekt men alla vill inte ha Bilsport styling och hänga med 18-åringarna nere vid stationen på helgkvällarna..
M3
1.024
M34ever

Clubsport

"Med all respekt" det vart ju jävligt moget inlägg ta gärna reda på fakta inte du öppnar truten igen. Om du inte tål att jag kommentera ljudet negativt på din bil i "min tråd" kan du bara hålla dig borta.

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
JoJy, jo planen är att köra på Mantorp. :) Förhoppningsvis har jag massa chassienyheter bakom hjulen på räsern som ska provas ut. Hoppas jag hinner få allt i tid för det är en hel del som ska byggas om. Om det inte kommer i tid kanske det perfekta tillfället att lufta M135an på bana löste sig själv... :)

Jag tycker allt att sänkningen funkar bra med ställbara chassiet, men i och med de hårdare fjädrarna känns skillnaden mellan komfort och sportlägena mindre. Bilens komfortargument kanske försvann lite, men de där 25 mm tycker jag gör enormt mycket för utseendet.
Däremot retar jag mig på att dämparna ställs i komfortläget när man kopplar ur antispinn/sladd helt. För mig är helt urkopplad antispinn inte i något motsatsförhållande till komfortläge på dämparna, tvärtom.

Mvh Johan
M34ever:
Tonen i dina inlägg är ju så mogen...
Du får tycka precis vad du vill om bilen gillar bara inte folk om ska tala om för andra hur dom ska utrusta sina bilar.

Tagga ner!
M3
1.024
M34ever

Clubsport

Vadå tonen i mina inlägg det är väl ändå du som som skall tagga ner med dina personliga påhopp det är väl omoget om något eller? När har jag talat om för andra hur de skall utrusta sin bil? sluta svamla.

Jag kanske bara är lite mera old school än dig och tycker ett äkta och grymt avgas ljud är viktigt. Du får göra med din bil som du vill jag skrev tydligt i mina inlägg ovan att jag PERSONLIGEN tycker ljudet är för mesigt. Det finns ju redan en mängd eftermarknadssystem på marknaden som också har diskuterats i tråden tidigare eller? och något åt det hållet skulle jag välja åt min förhoppningsvis kommande 135/235
Jag PERSONLIGEN tycker halva nöjet med en sportig bil är just ljudet och därför är det en viktig fråga för mig.

När jag provkörde en M135iax blev jag tyvärr lite besviken hade hoppats på lite mera WOW känsla efter att med spänning läst alla inlägg här och tester på nätet. Men det kanske beror på vad man har för referens sedan tidigare!

BMWCS #3655

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Samson: Du verkar veta en del om hur och när dämparna fungerar. Har du lärt dig med att bara själv testa eller finns det någon dokumentation, infosida?

Jag hade en Audi med magnetic ride innan och fanns ganska utförligt på nätet exakt hur de fungerade, men för BMW Adaptive Dampers i princip inget jag hittat.

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Nja, jag har bara tryckt på knapparna när jag kört för att uppleva skillnaden mellan de olika lägena och mappningen på motor/låda/styrning.
Det finns lite att läsa, men det lilla jag läst är mer säljsnack än en teknisk beskrivning. Det står i alla fall att det är en magnetventil som styr dämpningen. Sök på Electronic Damper Control.
Länk (På engelska)

Mvh Johan
Jojy, kan man komma oanmäld till den 7:e på Mantorp?
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Bunf:

Nej tyvärr, gå med i BMW klubben (800:-) och anmäl dig sedan där. Brukar vara lite huggsexa om platserna men det brukar lösa sig. Antalet bilar är begränsat för att bibehålla säkerheten.

JoJy
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
JoJy, blir det M135i på Mantorp? :)

Mvh Johan
Behöver man någon erfarenhet eller är det bara ut och gasa?

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
BMW Sport Club brukar dela in gatbilarna i två grupper beroende på erfarenhet och snabbhet. Likaså finns alltid instruktörer att antingen köra "följa John", åka med eller ha som passagerare, beroende på hur du själv vill. Det är vanligtvis erfarna och trevliga killar (inga tjejer vad jag vet, tyvärr) som kört i många år.

Men, man måste ha racinglicens för att få vara med. Kurserna anordnas av många olika klubbar. BMW SC brukar ha en på våren i samband med premiären på Mantorp.
Vissa träffar erbjuder man några "prova-på"-pass, men jag vet inte om några sådana är planerade i år. Intresset har varit lite klent så man har inte tyckt det varit värt att ta dyrbar bantid i anspråk för det.

Har man inte licens kan det ändå vara skoj att besöka någon träff för att träffa likasinnade och känna atmosfären. Mantorp brukar alltid dra många besökare så 7 juli är i så fall datumet som ska bokas.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.