|
Sida 61 av 172
|
|
|---|---|
|
bmwlars: Min återförsäljare hade noll koll. De har bara beställt bilen och levererat. Jag upptäckte däcken vid leverensen och utbrast i glädje. Då tittade säljaren frågande på mig. Förklarade för honom men han hade ingen koll på vilka däck bilarna levereras med. |
|
|
bmwlars: Samma här, inga påtryckningar från min Åf (Novation). Jag har för övrigt skickat frågan vidare till en journalist på Teknikens Värld. Ska bli intressant att se vad han får för svar från BMW. JoJy |
|
|
Zoppo: Tack för snabbt svar! och Grattis till bilen! Var köpte du din bil Zoppo. Om du inte vill berätta det så respektera jag det,tack på för hand. ///bmwlars |
|
|
Joly : Tack för svaret ! Bra att du tar upp det med Teknikens Värld. Är det okey om jag maliar BMW Sverige och berättar var du köpte bilen? ///bmwlars |
|
|
bmwlars: Absolut! JoJy |
|
|
Tumregel: Ange vilka däck ni vill ha när ni beställer bilen. Allt fabriksmonteras. Ingen eftermontering. Att byta däck efter leverans är inget BMW Sverge är sugna på då dessa däck vid tidpunkten räknas som begagnade. Det svaret fick jag av BMW Sverige när jag beställde min förra BMW, och absolut ville undvika att få på RFT-däck, |
|
|
Min ÅF fick inget bra svar, BMW Sverige verkar inte förstå problemet :) Får se hur man ska gå vidare med detta, det är ju lite kul att bråka med dem. Jag jobbar själv som generalagent i en annan bransch och jag köper inte riktigt undanflykterna som presenteras. /Johan |
|
| Förstår inte hur svårt det ska vara att bara ge de olika däckalternativen en optionskod A111 runfalt, A112 Michelon, A113 Continental osv så hade det gjort enklare för samtliga inblandade. | |
|
Koden för punkteringsfria däck är förbockad i beställningssystemet så säljaren kan inte ändra nåt där... så det måste ändras centralt i systemet. Borde vara skitenkelt om inte nåt övergripande beslut fanns att "alla bilar i Sverige måste säljas med runflat där tillvalet finns - typ", men verkar än så länge inte finnas någon som vill ifrågasätta beslutet för en handfull bilar. Ni får min påskrift iaf ;) |
|
|
Det är som Onehp säger en förikryssat i konfiguratorn på bmw.se, och går inte att välja bort. Det är ett centralt beslut av BMW Sverige. Vi kommer inte komma i kontakt med den/de som tagit beslutet. Jag tror det beror på assistans-avtalet som är inkluderat med bilen. Genom att utrusta bilarna med punkteringsfria däck så kan bilägaren själv med större sannolikhet ta sig till verkstaden, bilen behöver inter bärgas på bmw:s bekostnad vid eventuell punktering. Avtalet blir billigare för bmw att teckan. Man har fått undantag för M-bilarna, men ej M135. Jag har inget belägg för ovanstående, men jag tror det finns en ekonomisk aspekt (som det ofta gör) på detta, varför skulle man annars tvinga på köpare däck som köparen absolut inte vill ha och som sannolikt är dyrare för BMW att utrusta bilen med. |
|
|
Moe: Jag tror som du att det är fallet! Men jag tycker att alla som inte vill ha RFT däcket ska maila BMW Sverige och klaga, Det är som jag tiggare har skrivit till BMW Sverige ,att lyssnar inte BMW Sverige på sina Kunderna! Har ej fått svar än från BMW Sverige vad det beror på att 2 har fått Michelin PSS. ///bmwlars |
|
| bmwlars, om du vill samla ihop namn så kan du räkna med mig... mitt eventuella köp av en M235i när nu denna kommer blir helt styrt om min handlare kan fixa så jag får Michelin PSS på eller ej(och hur nosen kommer att se ut :-) )... även om RFT däcken blivit bättre så är de fortfarande sämre än "vanliga" däck, speciellt nu på M135i är tänkt att levereras ursprungligen med PSS däcken om jag förstått saken rätt... min E81 är ju tvärtom gjord för RFT däck med dess mjuka bussningar... | |
|
Hur kan däcken styra om man skall köpa en bil för +450000:- ???? Tycker ni överdriver detta en aning faktisk. Kör slut på RFT däcken och bytt sedan till riktiga däck eller sälj dina fälgar och köp några snyggare tuffare eftermarknads fälgar. Det är ju bara på bana och under extrema förhållnaden ni egentlugen känner någon markant skillnad iaf. |
|
|
M34ever: M135:ans mkt goda omdömen i media beror till viss del på att bilen ej rullar på RFT och att den levereras med Michelin PSS, som är så nära ett cup däck du kan komma. Jag känner direkt skillnad mellan ett RFT däck och ett vanligt och jag tror att flera M135 ägare gör detsamma. Min bil rullar dessutom på en hel del banmöten på ett år och det var därför jag köpte bilen. Tycker definitivt att det är relevant att få möjligheten att välja däck för i annat fall så måste nya däck läggas in i kalkylen. RFT är inget alternativ på bana. Min bil kostade för övrigt strax över 340' ... JoJy |
|
|
JOLY Vad menar är bara att vilka däck som sitter på bilen vid leverans kan väl inte vara avgörande för ett köp eller inte? Det kommer garanterat rulla många M135/M235 därute som aldrig kommer åka på en banträff också. Inte många bilar mig vetterligen levereras till kund med däck som lämpar sig för aktiv bankörning. Sedan kan jag hålla med om att det borde vara kunden som bestämmer detta men så är ju inte fallet idag tyvärr vad det verker. |
|
|
M34ever: Nej däcken är knappast avgörande för ett köp, och 80 procent av M135:orna kommer aldrig vara i närheten av en bana, dock så profilerade BMW M135:an som en bil som kvalade in att få riktiga däck från fabrik precis som M3, M5, några av Audis RS modeller samt lite vassare Porschar. Är man bilnörd så blir man självklart besviken när dessa är borta utan att BMW frågat kunden. Vill man dessutom använda bilen så är det dessutom en extra kostnad, problemet är inte jättestort men irriterande för de som fått fel däck. JoJy |
|
|
Nu fick jag GFK:s undersökning i brevlådan, jäklar vad BMW ska sågas när det gäller bilens däck och speciellt att dom har så dålig koll på varför några få har fått rätt däck och vi andra inte. Den enda som har gett bra info är M De Geer, resten från återförsäljare till kontaktpersoner via hemsidan är ju klart underkända. |
|
|
Clubsport: Det skulle vara intressant att läsa finns det möjlighet att du kan lägga in texten vad det står. ///bmwlars |
|
|
För mig personligen blir däcken en kuggfråga för min handlare... förutom utseendet då som faktiskt är betydligt mer avgörande :-) Men det är mina önskemål och krav som avgör vilken bil jag skall köpa härnäst... RFT ingår inte ngnstans i dessa. Sen vad andra köpare av M135i eller M235i har för kravbild får ju stå för dem och deras val respekterar jag... |
|
|
Svaret från BMW Group tillvidare. Bäste Lars, troligtvis har då dessa kunder köpt till dessa däck, den information jag har fått så levereras M135 med RFT däck och det är så för alla. Men jag har bett vår produktavdelning titta på din frågeställning och se om de har något att tillföra. Med vänlig hälsning Jonathan ------------------------------------------------------------------- BMW Group Sweden Jonathan Fredriksson ///bmwlars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.