|
Sida 50 av 172
|
|
|---|---|
| Oskar; det KAN ju bero på att den endast byggs i 333 ex..? (A1Q) | |
|
Absolut! A1Q kan man väl jämföra med Beetle RSI som byggdes i 250 ex 2001 och kostade 600k i Sverige. Kollade snabbt på Mobile och priserna börjar på 25k euro idag. Litet sidospår till ämnet bara :) |
|
|
8500rpm: du är nog sjuk i huvudet, solklart ;) Ibland är det bättre att inte ha råd alls då slipper man fundera! |
|
|
Kompletterar verklig förbrukningsinformation... I helgen kördes i princip samma väg som när bilen hämtades ut från handlaren, dvs motorväg och landsväg (Rv40 samt E4) från norra Småland till Göteborg. Första resan när bilen var helt ny drog den 8,0 l/100 km, i helgen drog den 7,2 l/100 km trots att hela familjen (fru och 2 barn) med packning var med. Första resan var jag själv i bilen. Tempot var likvärt, hastighetsgränsen plus 10-20 km/h, alltså normaltempo utan att sticka ut åt något håll. Nog har motorn "släppt" lite när den fått snurra några varv. :) Bilen har nu gått ca 130 mil. Bilens färddator verkar vara lite optimistisk (0,5 l/100 km) jämfört med manuell beräkning av förbrukningen, men att närma sig 7,5 l/100 km verklig förbrukning har jag svårt att anmärka på. Mvh Johan Samson |
|
|
Samson: Bra förbrukning siffror. Är du rädd om din motor så gör ett olje och filter Byte redan nu det är det viktigaste bytet För att få ut metall spån odyligt .tala med en Kille på Volvo som tar hand om havererade motor, Han rekommendera byte efter 100 mil vid första Bytet ,därefter 1500 mil. Kolla en sajt på nätet mapo.de tror den heter så billig olja! ///bmwlars |
|
| Tvivlar inte på att det är bra med ett första oljebyte efter 100 mil men det känns onödigt. Skulle det bli nåt strul eller haveri vilket man aldrig hör talas om vid normalkörning så lär ju BMW stå för det. Jag nöjer mig med att byta olja halvvägs vid ca 1600 mil. | |
|
Har bara haft en helt ny bil tidigare, Minin som jag precis bytte bort. Den tog jag ett tidigt oljebyte vid 500 mil bara för att det kändes bra. Frågar man BMW/Mini så behövs det såklart inte. Något liknande får det bli med 1an också, men den får rulla några hundra mil till. :) Mvh Johan Samson |
|
|
När jag tala med min service tekniker På BMW,att det inte känns bra att köra 3000 mil sa han själv att byter olja efter 1500 mil. Man kan undra varför dom rek vid 3000mil? ///bmwlars |
|
|
Fasiken nu vart de svårt... 1M eller M135i... M135i känns otroligt nyare invändigt samt har den 8 stegade automaten. Mer praktisk är den också. Hur tror ni värdet står sig på en 1M kontra m135i? Bör ju hålla sig bättre i.om dom såldes i begränsat antal. Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Tror nog att en 1M står sig bättre i värde, den tillverkades ju bara i en begränsad tid och är mer av en riktig M bil än vad M135 är. Min säljare påstår att M135 kommer att stå sig väldigt bra i värde den med men så brukar det låta när man har köpt bil. Han sa samma sak om min 335:a men nu när den bytes in så var marknaden död för 335 enligt honom då alla vill ha bränslesnåla bilar, den blev såld efter mindre än en vecka.. Så vill man ha en bil som står sig bättre i värde den dan den ska säljas så gå på 1M. Vill mannha en mer praktisk och modernare bil så går man på M135. |
|
|
Clubsport: Haha stämmer, man har alltid fel bil. När jag haft sjukt välutrustade bilar så har det enligt säljaren varit värdelösa pga ingen betalar extra för utrustning och när jag haft sparsamt utrustade så tycker säljaren att det är osäljbart. Mest komiskt var när de ansåg att min S4 saknade panoramaglastak. |
|
|
Föresten, hur många beställde Navi till M135an? Inte jag, kan inte på något sätt motivera kostnaden för en bil som jag kör runt Stockholm med. Dock, skulle jag köpa beggad så skulle jag gärna betala 3-4-5tkr mer för en bil med Navi, dock inte mer. |
|
|
Jag är otroligt svag för 1M, dess stöddiga skärmar och att det är en old school körmaskin. Sker man en entusiastbil finns det inget bättre val. Hade den inte varit orimligt dyr hade det stått en sådan på garageinfarten. M135i är nästan tvärtom, en hypermodern och effektiv komforträser. Speciellt med automatlådan. Känns betydligt fräshare än årsmodellerna ger sken av. Efter den korta tid vi haft vår M135i kan jag inte sluta imponeras över mångsidigheten. Den känns vuxen i sitt uppträdande. Tyst, bekväm men rasande snabb när man så önskar. Att det kunde vara så skoj att köra automat! Eftersom jag har en busbil, dessutom betydligt snabbare på bana än allt serieproducerat från BMW, passar M135i perfekt som dagisräser. :) 1M lär garanterat vara den av de båda som håller värdet bäst. Både ryktet som ultimat körmaskin och det faktum att relativt få hann tillverkas. M135i är ju dessutom "billig" och det kommer garanterat tilverkas mångdubbelt fler. Mvh Johan Samson |
|
geradeaus |
Nej, det blev ingen Navi för mig heller. Svårt att motivera den kostnaden, visst ser det lite snyggare ut med stor skärm, men användbart. Nja.. |
|
Fasiken Samson du slog huvve rakt på spiken. Exakt så där jag känner. På ena sidan har vi en praktisk åretrunt bil med suverän prestanda å ekonomi. Andra sidan har vi en stygg entusiastbil som man knappt vågar köra för man är rädd för stenskott. Nu måste jag bestämma mig om jag behöver en dagisräser eller banräser :) Vilken bil hade ni valt för att ta en roadtrip med? Planerna är att åka ner till nürburgring och BMW Welt i sommar för att sedan fortsätta via alperna ner till maranello & modena i italien. Vore ju trevligt å få hämta ut en ny M135i på BMW Welt... :) |
|
|
Jag har tyvärr inte fått möjligheten att prova en 1M, men M135i skulle i alla fall inte på något sätt göra bort sig på en rejäl roadtrip. I helgen valde vi att göra en 50-milaresa med hela familjen i 1an istället för E61 dieseln och upplever den faktiskt inte speciellt mycket sämre som långfärdsvagn om man kan avvara lastmöjligheterna såklart. Mvh Johan Samson |
|
|
Davajn: 1M har ju ett störande resonansljud från avgassystemet som jaf jag skulle störa mig rejält på vid långkörning. |
|
|
Jo jag hörde någonting om det. Ska tydligen gå ordna med midpipes från en 135is med n55 motorn. Samsom de låter ju bra. Blir bara 2 i bilen samt lätt packning så det åker man ju rätt långt på i en 1 serie. Det blir till 99% säkerhet en m135 just pågrund att det är helt enkelt ett komplett paket. Börjar också snegla lite mer åt xDrive hållet. Hade nog dragit lite förutfattade meningar om den till m135i men verkar som den får mer ros än ris i testerna. Samt att det ska gå ställa in drivningen på fyrhjulsdriften i menyerna och låsa den. 30/70 drivning på vintern kan bli riktigt trevligt! Och om det funkar med en quaife diffbroms i bakre diffen så lär man ju få ett fint impreza GT beteende på den ;) Tror ni automatlådan eller xDriven kommer vara någon slags begränsning i framtiden om man skulle vilja öka effekten? Är väldigt rädd att 320hk ej kommer räcka långt för mig. Tog nämligen inte länge innan det flög på ett kompressorkit på min E46 M3 och det skenade iväg brutalt... :D |
|
|
Davajn: Angående automat vs. manuell gällande trim så tror jag du har bättre framgång med en manuell bil. Automaten som sitter är specad till 450nm och om jag förstår det rätt så verkar redan M135:an lämna ännu högre vrid i grund (hur nu det går ihop), att sedan trimma den tror jag att du snabbare slår i taket med automaten (jag är dock absolut ingen expert på området. Läst endel om nissan g-tr där de bygger om växellådorna vid trim). För egen del tror jag effekten kommer räcka bra, bilen har snarare 340hk än 320, avgassystemet låter sportigt i grund. Tog bakhjulsdriven då jag inte ville äventyra den känslan som gjort att jag valt BMW från början. Fick mitt chassi-nummer idag, mkt bra, min bil lever :-) Produktionen var 5/3, jag fick den nya navigatorn (CiC-High) precis som tanken var, så nu är jag lite glad. Äntligen kan jag börja räkna ned på allvar. Hade också tänkt att montera stänkskydd fram på den, hoppas det funkar. Om det inte gör det, vet ni om det finns alternativ?, typ någon plastfilm som är bra? |
|
| Moe då har du bara någon vecka kvar att vänta:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.