AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.085

F20 M135i

Sida 48 av 172
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
DLC det låter ju härligt!

Quife kommer nog släppa en mekanisk diff till dom här. Kan inte tänka mig annat.

Sedan har nu supersprint börjat utvecklingen av deras avgassystem till m135i.
Länk

Ser RIKTIGT lovande ut! Supersprint håller ju otroligt hög kvalité så ska bli spännande och se(höra) slutprodukten :)
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Valde som flera andra bakhjulsdrift och sportautomaten och är efter några dagar och endast 45 mil otroligt nöjd. X-drive var aldrig ett alternativ då jag föredrar den strikt bakhjulsdrivna karatären, även om 4wd är oslagbart och extremt effektivt i vinterföre.

Med ZFs sportautomat har de trollat bort allt automatrelaterat som retar mig i vår 535d -08. Växlingarna är nästintill omärkbara i comfort- och Eco Pro-läget, inte heller någon momentomvandlarkänsla kan kännas ens när det är kallt samtidigt som växlingarna är snabbare än de flesta fixar manuellt. Det ihop med den tätare stegningen (jmf manuella lådan) gör drivlinan helt magisk! Svårt att sluta le! :)
I sport+ växlar den inte upp även om varvet är högt så jag har hittills fått känslan av att jag själv helt och hållet bestämmer vilken växel jag ska åka på när jag kör lite inspirerat. Så beter sig inte automaten i 535an.
Jag har ännu inte varvat min bil mer än starx över 5 000 rpm, men den skjuter på jäkligt gott dit i alla fall och av youTube-videos att dömma verkar varvtalshungern hänga kvar till varvstopp.

Ljudet, återigen ljudet, är helt sjukt gott! Att en originalbil kan låta så vackert! Jag har tidigare hånat, som alla andra, BMWs Active Sound Design men om resultatet är vad jag nu får uppleva varje dag är jag den förste att lägga mig platt och erkänna att jag inte visste vad jag pratade om! Jag kan inte på något sätt uppfatta att vissa frekvenser är högtalarförstärkta och alla som åkt med i bilen hittills har garvat högt när man stått på lite.

Bilen i övrigt är tight och fin. Relativt tyst på långfärd och faktiskt vuxet bekväm i comfort/EcoPro-mode. Harman/Kardon-systemet låter riktigt bra.
Baksätet är inte speciellt stort men vi fick in en bakåtvänd bilbarnstol utan att främre passageraren behöver lida vansinnigt mycket. Det kan naturligtvis inte jämföras med vår E61, men det funkar tillräckligt bra för att vi ska kunna ge oss iväg på 25-milaresor i 1an med barnen.
Mindre bra i övrigt är att öppningen till bagagen är onödigt liten, men en halvliten barnvagn (Brio Racer) gick in i alla fall utan att behöva plocka bort hjulen. Väl på plats finns utrymme kvar för väskor, så som långweekendvagn med barnen funkar den absolut.

Småsaker som inte är så bra är t.ex knapplayouten på ratten som är klart försämrad jämfört med förr. Varför har man flyttat volymkontrollen till högersidan av ratten? Förr, när volymkontrollen satt på rattens vänstereker kunde man välja hand. Antingen med vänsterhanden på ratten eller högerhanden framme på instrumentpanelen. I och med flytten till högersidan har rattknapparna spelat ut sin roll som "fjärrkontroll".
I övrigt är sitter knapparna alltför tätt på både instrumentpanel och i-bräda och därmed svårt att träffa rätt även med relativt tunna handskar. Varför kunde man inte välja till rattvärme på F20/21? Hanteringen utan handskar kan göras utan kritik.
Kanske att jag ångrar att jag inte valde till DAB-radio för fler radiokanaler med bra sändningskvalitet. Navigator hade såklart varit trevligt, men ansåg det var svårt att motivera priset på en stads/andrabil. Istället tycker jag att vi köpt en riktigt rolig prestandabil för, i sammahanget, riktigt vettiga pengar.

Designen är kanske inte klockren, men jag tycker den ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten än på bild, men så upplever jag alla BMW av nyare snitt.
Med fälgar som inte sitter så långt in i hjulhusen tror jag det visuella uttrycket kommer höjas drastiskt. Jag ska ha 19"-hjul till sommaren och beroende lite på hur de sitter i hjulhusen kanske det får bli en liten sänkning. Nu ser det ut som om bilen står lite på tå men om den kom ner 15-20 mm tror jag den skulle se snygg ut utan att framkomligheten försämras märkvärt. Hade man dessutom fått de stöddiga skärmarna från 1M coupe hade det visuella varit en fullträff!

Efter några korta timmar i bilen kan den lätt sammanfattas i ett enda ord: DRIVLINA! Bilens stora behållning är motorn och växellådan. Punkt! :)
Men man får dessutom en väldigt trevlig och behaglig vardagsbil på köpet! Inte så dumt alls...

Mvh
Johan Samson
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Davajn: Quaife har redan släppt en LSD till M135i. Birds i England säljer för £1650 + VAT (20%) monterat och klart.

Länk

Mvh
Johan Samson
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Samson; antar att det är den vita M135:an som är din, står bredvid AB-byggnaden..? Du har fö missat parkeringsrutan :)

Då gissar jag även att du är ägare till den fräscha - gråa - 535:an med 20" BBS LM-fälgarna? Snygg bil med bra puts!!

(Fotnot: Tycker personligen inte om utseendet/baken på F20, när vi snackar bilar i den prisklassen - då 1M lockar mer isf..).
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Haha, busted! Jo, det är jag! Ställde mig lååångt ut för att slippa dörruppslag.
535an är jag skyldig till den med... Tack för uppmuntrande kommentarer!

:)

Mvh
Johan Samson
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Samson bra skrivet och trevligt att du gillar bilen!

Undra hur de fungerar med den elektriska diffspärren när man sätter dit en mekanisk. Men dom kanske har löst det också?

.!.. o[õ_Õ]o ..!.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
någon som vet om det är launch control på x-drive varianten?
Och hur är det här med det artificiella ljudet, är det på alla m135 eller är det något som följer med i någon utrustning?
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
För er som ännu inte köpt och undrar över förbrukning. Idag morse 2mil i runt Bromma/Solna förortstrafik, stop-and-go. 9.4 enligt färddatorn, som ljuger ca 0,5 men under 1l/mil är helt Ok i 'förortstrafik'.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag fes omkring i en lånad 135 mest i eco pro mode och enligt datorn snittades 0.82. Det i stadskörning och motorväg. Så jäkla roligt att göra omkörningngar eller bara accelerera upp i hastighet för att känna och höra bilen. Kan bara säga Grattis till er som har skaffat sig en M135
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

samson:

Intressant läsning om din 135a:

///bmwlars
corzair:
Det artificiella ljudet är standard och går inte att välja bort. Det är inget som stör, det hörs inte att det är konstgjort.
Har inte hört nåt om att det ska finnas launch control på xDrive.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Haha jag tror inte att BMW skulle vara så dumma att lägga till extra utrustning på xdrive utan att säga till. De vill ju såklart marknadsföra och ta betalt för allt.

Det har ju också skrivit på nätet om spekulationer att xdrive har lite mer pulver under huven än rwd, det tror jag dock inte en sekund på. Såklart skulle BMW tala om det och motivera 19800sek till för de extra 15hk.

xdrive/rwd är nog båda helt likadant speccade bilar.
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Fyller på med förbrukningsinfo nu när första tanken är förbrukad: 8,8 liter/100 km. Körförhållandena har varit landsväg/motorväg drygt halva sträckan och resten stads/"förorts"/kallstarts-körning till och från jobbet, till dagis osv. Om jag skippar de längre resorna och bara bruksar bilen till vardags gissar jag att förbrukningen ligger runt 10 l/100 km.
Utan konstigheter når man under 8,0 l/100 km vid landsväg/motorvägskörning inklusive lite moms. Sedan är det inte speciellt svårt att nå 20 l/100 km heller... ;)

Mvh
Johan Samson
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag har nu kört 4tankar till (fulla) och jag ligger på ganska exakt 10,8. Färddatorn visar 10,3 men den stämmer inte.

Jag gasar och lekar ibland pga det fantastiska ljudet och växelpaddlarna så jag tror att det är realistiskt att köra på 1l/milen i sommar.

Ser ut som landsvägar (ej motorväg) så går den fint på 0,85l även med motlut och lite omkörningar.

Dvs jag är mycket nöjd. Audi S4 var MYCKET törstigare, inte på papper men i verkligheten.

Ps. Det är fantastiskt hur många litar blindt på färddatorn, i synnerhet Audi som ljuger så mycket så stackrarna tror att de kör snålt men de får tanka ganska ofta :)
Jag är något besviken på att färddatorn inte stämmer. Visar ungefär 0.3 för lite. på 335:an stämde den exakt med verklig förbrukning. Ska tydligen gå att kalibrera den på nåt vis.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag tycker att 0.3 fel är helt acceptabelt. Jag har ca 0.5 på min. TTRS visade nästan 0.8 fel.

På Audi bilar kan man säga till till verkstaden så justerar de i procent med diagnosuttaget. T.ex. kan du säga att skruva upp/ner med 5%.
8500rpm >> Var det en Audi s4 b8 (kompressor) som du hade tidigare? Hur upplever du prestandan i M135 jämfört med audin?

996turbo
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
SotaM: Jaa, det var B8 med kompressor (Avant). Det är en enormt stark och sofistikerad silkeslen motor som tack vara kompressorn känns som en sugmotor och inte turbomotor men grymt stark. Den bänkas konsekvent med ca 20hp mer än angivet, dvs ca 350.

Jämfört med M135 motorn så har den en jämnare gång i synnerhet under gaspådrag men M135 motorn känns rappare och mer varvvillig (raceig).

Jag tycker att M135 motorn är roligare men inte lika sofistikerad (bara känslomässigt).

Gällande förbrukning så är skillnaden att det var ENORMT svårt att köra S4:an under 1,1/mil och i princip omöjligt under 1,05. I förort Bromma/Solna blev det oftast 1,2-1,3 och landsväg var nog under 1l bara fiskörning, dvs 77km/h. Alltså M135 ÄR snålare.

MEN, jag tror nästan att till en 3-serie touring skulle jag hellre ha S4 motorn än M135 motorn.

Till slut skall jag dock säga att jag tycker att M135:an är den roligaste bil/motor jag haft (roligast).
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
okej tack för svar. var ute och provkörde en i helgen och tyckte att den lät väldigt härligt och mycket:) försökte dock att justera ner volymen utan framgång, ville ju höra hur den låter i verkligheten. Någon som vet hur man gör?
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Corzair: Tror man kan dra ut kablarna från ljudgeneratorn som sitter i luckan till vänster i bagageutrymmet. Ser ut som en liten förstärkare.

Varning: Tror det genererar felkoder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.