AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.515

F20 M135i

Sida 42 av 172
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Visst håller jag med om att Chris Harris är något ''överentusiastisk''men som tidigare TTRS ägare så kan jag också säga att han har vissa poänger. Audi är klart snabbare men den är faktiskt hyfsat tung i gumpen till att vara en så liten bil. Jag tror att entusiasmen kring M135:an beror på att den är så mycket bättre än man förväntar sig. En äkta sleeper....

Så här tycker en inte helt okänd Jeremy om M135, alltid underhållande...

Länk

JoJy
Ang. jämförelsen med andra bilar i klassen. Kvarstår är att en M135i har en längsmonterad motor och i grunden har en bakhjulsdriven balans (även som xdrive) som ingen annan ny prestandabil i klassen kan erbjuda.

A45AMG, RS3, mm. har tvärställda motorer OCH växellåda framför framaxeln som ger extra vikt på framaxeln och som ger dem i grunden en framhjulsdrivna karaktär. Är de fyrhjulsdrivna, och det är de, så betyder det att även om bakaxeln kopplas till, så snurrar bakaxeln aldrig snabbare än framaxeln och behåller därmed sin framhjulsdrivna drivbalans. För en M135i xdrive är det tvärtom, framaxeln kan aldrig snurra snabbare än bakaxeln, och därmed är även xdrive versionen i grunden en bakhjulsdriven bil, i liknande stil som en 911 4(s) eller en GT-R.

Undantag till ovanstående är rallybilarna Impreza och särskilt EVO med sin lysande drivsystem, men som helhet befinner de sig i en "annan" klass och de har ingen framtid.

För ovanstående anledningar är jag endast dynamiskt intresserad av M135i. En annan bil är "snabbare"? Varsågod köp, men för mig är de egentligen alltihopa för snabba för mitt eget bästa. Effekten använder jag nog endast till fullo under några sekunder vid "rolig" acceleration. Då kvittar det för mig om det finns en annan bil som knappt märkbart skulle dra ifrån, jag har hellre kul än att vara snabbast. På fina kurviga vägar. Till och från en mataffär som ligger lite avsides ;)

Obs. Jag talar inget illa om framhjulsdrivna bilar i sig, har en sån själv nu med en fin balans (Focus), men inte skulle jag lägga närmare en halv mille för detsamma... min åsikt ;)
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Provkört en M135i x-Drive med sommar däck från Bilia Göteborg igår fredag.
Det jag reagerade på var det höga däckljudet från bilen ,först trodde jag att det
berodde på att bilen var kall,kolla om det var fläkten stängde av den ,sen även att
dörren och bakluckan var stängd.Men ljudet kom från däcken,även vid låg fart typ
50 så var det märkbart,

Provkörde M135a: i Malmö för en vecka sen,den hade vinterdäck troligtvis friktionsdäck på den bilen var det inget däckljud jag reagerade på.

Efter vi kört bilen i Göteborg så testade vi 116d den hade helt normalt däckljud.

Får nu undersöka och testa på någon annan M135a: framöver.

///bmwlars
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Bmwlars: M135 rullar på ovanligt mjuka däck, 2 wd modellen har det som tidigare nästan var cup däck för landsväg vilket är en av anledningarna till de bra varvtider bilen fått vid olika tester. Dessa däck blir stenhårda från ca 8 grader och både låter och släpper grepp. Vet ej om x-drive rullar på samma däck med ljudlomforten blir mkt sämre + att bilen egenskaper försämras. Konstigt att rulla en demo på detta vintertid, ge bilen en chans till. Dock så är sport däck bullrigare än det du har på en normar 1-serie (självklart)

JoJy
bm
390
bmwlars

Joly:

Tänkte på att jag testade i sommars en 118d med 19" den gick tyst märkte inget däck ljud. Men igår vad det inte bra,en sån bil står jag inte ut med.

Bilen i Göteborg var vd M 135a bilen var utrustad med Bridgestone sommar däck
Endast gått 34mil.

Är det någon annan som erfarenhet av sommar däcken?

///bmwlars
bm
390
bmwlars

Fel det var 18" Dubbeleker 385

///bmwlars
bmwlars:
Demobilen jag körde i höstas hade Bridgestone sommardäcken och jag tyckte inte att dom var bullriga. Körde 40 mil med en 118d som hade gått 8 km veckan innan och den var klart bullrigare.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Bmwlars// Min poäng var att däck som Michelin Pilot Super Sport (standard M135 2WD) och förmodligen även Bridgestone däcken som du provkörde blir hårdare (bullriga) på vintern än andra jämförbara däck. Detta är renodlade prestanda däck och är känsligare (tro mig det är stor skillnad mellan olika 18'' /19'':s däck) Bra på sommaren, dåliga på höst och vinter.

JoJy
JoJy;
Michelin PSP är standard överallt utom i Sverige, här får vi ju hålla tillgodo med Bridgestone.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Clubsport: Märkligt, gick och kollade i garaget och jag har faktiskt Michelin PSS. Men jag tror dig, jag har sett Bridgestone på flera x-drive bilar och trodde det bara var på x-drive. Varför gör BMW så? Michelin PSS är ett toppendäck (hade detta på min Audi) Bridgestone har jag ingen aning om

JoJy
JoJy:
Åfn, jag ar slitit hårt för att få PSS men fick svaret av BMW Sveriges informationschef att i Sverige så ska alla bilar ha runflat däck. PSS finns inte som runflat, och om dom inte nyss har släppt PSS som runflat så är det verkligen konstigt. Ska bara vara pressbilar som rullar på Michelin.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Jo PSS finns som RF, (svindyra!) detta låter onekligen konstigt. Jag pratade också med min säljare specifikt om detta men det var ingen större grej. Värt att kolla upp, Bridgestone däcken har inte fått lysande kritik direkt och om BMW petar ut pressbilar utan RF så är det lite bedrägligt, minst sagt. (De går mkt bättre) Värt att gå till pressen om, en av anledningarna till att bilen presterar bra är Michelin PSS. Jag anar oråd... Min säljare känner mitt kontaktnät...

JoJy
JoJy:
Det var ju bra info, då kanske dom valde Bridgestone för att spara några kronor då. Får ta och kontakta honom igen och fråga varför jag inte fick PSS om det finns som runflat.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Clubsport: Det ska du definitivt göra! Det finns en anledning till att pressbilarna rullar på Michelin PSS. Jag bytte till dessa på min TTRS efter tips från god vän på AMS. De ger mycket bättre vägkänsla och prestanda än andra sportdäck. Bridgestone däcken är inte i närheten. Återkoppla gärna. Trist att BMW agerar så, de borde i vart fall upplysa kunden och ge ett val. Det har varit mycket tydligt i tester att bilen rullar på dessa hyfsat extrema (och bra) Michelin däck...

JoJy
bm
390
bmwlars

Tackar för svaren!

Det kanske är så att dom här däcken blir bullrig när det är 0 grader,jag hoppas det
för den här bilen vill jag ju verkligen 😃 för det första så åker jag ju inte med sommar däck på vintern.

På min 330i E90 modell har jag 255/40R17" bak inga problem med däckljud.

Hur upplever ni däckljudet på bilen med vinterdäcken,i förhållande till dom andra bilarna ni har,går M135 lika tyst som dom vid samma fart?

///bmwlars
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Clubsport: Jag kan fixa ett artikel nr. på Michelin PSS RF på måndag, du lär nog behöva det

Bmwlars: Jag tycker inte min M135 med Hakka7 fulldubb är mycket bullrigare än min 5:a med samma däck. Visst det är en mindre bil, men jag tror inte du kommer att bli missnöjd. Tvärtom så upplever jag komforten som god, vad tycker andra?

JoJy
JoJy:
Det vore kanon, gubbarna på Euromaster såg ut som fågelholkar när jag frågade efter PSS runflat före jul.
bm
390
bmwlars

Joly:
Länk låter ju toppen i så fall !

Skickar med en på MICHELIN Pilot Super Sport

Ska säga till min handlare att jag vill dom däcken på min M135 man tycker att det borde gå att få däcken monterade från fabrik från början . Ju fler vi är som klagar så bör ju BMW Sverige lyssna vad deras kunder vill ha.

///bmwlars
bm
390
bmwlars

Pris Michelin pss. däcken kostar ju inte mycket mer än Bridgestone.
Länk

///bmwlars
När jag pratade med min handlare sa dem att pss kostar 11000 kr medans de bridgestone jag har kostar 16500kr hos dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.