AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.210

F20 M135i

Sida 40 av 172
JoJy: ja det är normalt att vid kallstart, så kommer avgaserna tillfälligt bara ut ur ena avgasröret.
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

8500rpm:

Tack för recensionen! interssant och läsa om vad alla tycker är bra och mindre bra!

///bmwlars
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Bmwlars: Jag har faktiskt inte hittat något mindre bra ännu hehe, är verkligen nöjd, men kan välan säga att mindre behövligt eller mindre suveränt.

En helt annan sak vore om bilen skulle kosta 480tkr i grund och sedan 100tkr i utrustning, men nu får man ju en suverän bil för beroende på utrustning mellan 410-470tkr. Allt blir så värt pengarna med dagens prissättning av M135an.

Om jag skall välja vad som är bäst med min bil så blir det nog balansen, att trycka på i en kurva (möjligt även nu på vintern med xdrive) så är det fenomenalt hur välbalanserad den är och hur man kan kontrollera bilen, den bara ormar sig framåt när alla fyra hjul letar efter grepp... sååå roligt :) Denna fina balans i kombination med den snabba växellådan är absolut värt 410-470tkr!!!
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Visst var det fel på bilen! BMW:s expresservice indikerade någon typ av fel på motorstyrningen (?) Förmodligen snabbt åtgärdat, blien sover över och jag hoppas på snabbt återseende...

Tack för alla hjälpsamma kommentarer. Hade inte åkt in så snabbt annars.

PS. Satsa på aktivt chassie och automat... (jag kör manuell och det funkar det med)

JoJy
bm
390
bmwlars

8500rpm:

Kul att höra att du är nöjd med bilen! Angående det adoptiva chassit läste jag på ett annat forum att det var värt vartenda öre,samt automat,det här med bensin förbrukning beror säkert på många olika faktorer kall start körning stadstrafik,ska bli intressant vad man själv hamnar på.Kommer att sätta på motorn värmare på min bil, spar motorn vid kallstart får min bil slutet augusti har senare lagt min bil för jag ville ha med BMW Assist som kommer i produktion juli månad.

///bmwlars
bm
390
bmwlars

Joly:

Motorstyrningen,på verkar alltså bensinförbrukningen,Blir intressant vad som händer med förbrukningen. Berätta gärna sen hur det gick!

///bmwlars
Bmwlars vad är BMW assist?
bm
390
bmwlars

hallongrotta:
BMW Assist innebär att bilen ringer upp automatisk larmcentral vid olycka ,när krockkuddarna löser ut ,skickar med en artikel jag hitta om det på nätet..
Nytt EU-direktiv: Alla nya bilar måste ha nödanropssystem från 2015

År 2015 träder ett nytt EU-direktiv i kraft som innebär att alla nytillverkade bilar måste utrustas med E-call, ett automatiskt nödanropssystem. Detta gör att en signal per automatik skickas från bilen om en specifik händelse inträffar, som att bilen t ex krockar. Signalen skickas med hjälp av ett SIM-kort som installerats i bilen via internet till en larmcentral eller Räddningstjänsten. Med hjälp av tekniken beräknas räddningspersonal vara på plats upp till 50 procent snabbare än tidigare.

Tekniken, att koppla upp transportmedel och andra fysiska apparater mot internet, kallas Machine-To-Machine (M2M) och är en bransch som växer kraftfullt just nu. Analytiker beräknar att marknaden ska generera ca 90 miljarder kr under 2012 och växa från 9 miljarder uppkopplade enheter idag till 24 miljarder år 2020.

BMW tidigt ute. Den största leverantören av M2M-teknik idag är Vodafone M2M, som också med världens största mobilnät i ryggen vill driva utvecklingen inom M2M. Ett personbilsföretag som redan har börjat arbeta aktivt med M2M är BMW, som installerat Vodafones M2M-lösning och SIM-kort i sina bilar sedan i somras.
Kalle Ward är försäljningschef på Vodafone M2M i Norden och han menar att fordonsbranschen bara skrapat på ytan av hur M2M-tekniken kommer att användas i framtiden. I och med EU-direktivet kommer alla bilar att utrustas med SIM-kort och då kommer nya tjänster att utvecklas i raketfart. Inom de närmaste åren kommer vi att få se bilar som utrustats med helt nya tjänster, som både kommer att öka trafiksäkerheten och enkelheten i att få service, samtidigt som det ökar den totala användarupplevelsen.

///bmwlars
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
BMWLARS

Jag hade Volvo Oncall i min S60 T5 -02 så att BMW skulle vara "tidigt ute" med assist vet jag nu inte?

bm
390
bmwlars

M34ever:

BMW har haft detta system på andra marknader i flera år.

///bmwlars
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Angående förbrukning. Körde idag morse ca 36km, kallstart på landsväg i ca 80km/h. Förbrukning enligt färddator 0,76, jag är säker på att det skulle närmat sig 0,7 om jag kört längre, kallstarten är alltid tuff. Helt Ok för en xdrive bil.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
M34ever- grejen är att det är automatisk, voc så får du tala med en operatör på just Volvo.
Jag har något liknande i min 135a, vet dock inte om den ringer automatisk om man krockar, någon som kanske vet? Den ringer iaf SOS om jag trycker på knappen.
bm
390
bmwlars

Lite information om prestanda som kul jämförelse!
Länk
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Corzair

Det är volvos med du kan använda en volvo oncall app Länk till en mängd olika funktioner idag. Därför vill jag fortfarande påstå att Volvo ligger steget före inom detta område. jag hade också en "sos" grej i min e91a precis som du nämnar

Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
bmwlars// Ang. din länk. villka kul siffror! Jag hade en TTRS innan som också levererade klart över fabrikssiffrorna. Men detta måste vara i särklass, en liten ganska ful bil (nåja) som åker ifrån dubbelt så dyra bilar...

JoJy
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
JoJy; hur upplever du prestandan i denna, jämfört med din TTRS..?
Gillar inte understyrningen i TTRS nämnvärt själv, men den låter ju gott :)
80-120km/h siffrorna är imponerande, fast liiite fusk också när man jämför 4/5/6:e växeln och de flesta motståndare har en sexväxlad låda när M135i:an har 8...(automatlåda). Sen är ju automatlådan snabb ändå men inte är bilen snabbast av alla såsom det ser ut nu...
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Sani: Har inte kunnat göra en rättvis jämförelse av prestandan ännu men mindre skillnad än jag trodde. (TTRS:n levererar mer än fabrikssiffrorna). M135:an är klart roligare att köra men den högre tyngdpunkten märks helt klart. Tveksamt om den är snabbare på bana, dock är den en fullgod ersättare. Mkt bra budget alternativ både till TTRS och Porsche om man åker lite bana då och då.

JoJy
Treans vxl verkar gå till ca 125km/h så 80-120 km/h är ett riktigt bra intervall för m135i med 8vxl autlådan. 4ans vxl motsvarar 3an på flesta "normalväxlade" bilar och 5an motsvarar 4ans vxl.

Exempelvis Porsches pdk-låda har en utväxling som en "normal" 6vxl låda där 7ans vxl är ren överväxel så en mer rättvis jämförelse av motorns prestanda är att titta på M135i tider för 5vxl och jämföra med övriga bilars tider för 4vxl, osv.

Det är riktigt bra tider ändå men de är inte exceptionella. Det är många svensson-bilar ute i landet med enkla trim som också ligger på liknande tider eftersom många trimprogram höjer effekten/momentet kraftigt i mellanregistret, något som passar bra i detta korta intervall.

996turbo
bm
390
bmwlars

Fråga till er som kör BMW135:an har ni BMW fälgar eller andra fälgar till vinter däcken,och så fall vad heter fälgarna är intresserad efter jag själv behöver fälgar när det blir dags..

///bmwlars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.