AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.122

F20 M135i

Sida 31 av 172
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Clubsport:

Tack för länken!
Onehp:
Ja, jag kom på att man kan ändra till mpg i färddatorn.
Mo
176
Moe
Cykel
BMWLars: Effektsiffrorna fanns i denna länk postad tidigare.

Tack för bra länk till forumet Clubsport...

Två intressanta saker, jag har ju inte hört ngt om min bil som ska levereras slutet av mars.., verkar vara endel förseningar. Har inte hört ngt från min åf angående lev. vecka, verkar vara rejäla förseningar för vissa som beställt.

Å andra sidan verkar ny Navigation Pro vara på ingång o den vill man ju ha även om bilen blir lite försenad. Tydligen ska den finnas i F20/F21 från mars 2013, skulle vara sunkit och missa den. Måste ha tag i min åf.
Står mer här
Länk
Vet inget om förseningar men jag hade att välja på produktion v.51 eller v.05.

För några år sen säkert 9-10 år vet jag att dom körde motoralternativen i ett svep exempelvis v.2 och 3 bara 320d, vecka 4 och 5 bara 325i. I dag har dom ju större kapacitet så nu kanske dom kör efter andra principer.
Mo
176
Moe
Cykel
Får se, var denna tråd jag läste .., Länk

Jag tror det är lite liknande fortfarande, precis som du skrev så hade du två alternativ. De tillverkade säkert något annan modell/variant i mellan.

Aja, nu är navigatorn min största fundering =)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Den här bilen verkar ju vara en riktig fullträff! Ju mer man läser om den ju mer vill man ha en.
Hur hårig blir den riktiga M-versionen egentligen om det blir nån? Lite extra laddtryck och riktig lsd-diff?
bm
390
bmwlars

Hello alla!
Här kommer en länk från Automotorsport test BMW M 135I med fler . Länk
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Ytterligare en M135i-köpare ger sig tillkänna! :) Min bil byggs vecka 6 för preliminär leverans vecka 10.

Har funderat på diffbroms och jag är riktigt sugen på att skaffa en Quaife-diff till bilen. Birds i UK tar "bara" £1655 för LSDn inklusive montering. Billigt, trots en hel del pengar, men en riktig LSD brukar ju vara det mest körglädjehöjande man köpa.
Pean Sweden är svensk ÅF för Quaife.

Eller för att citera Fredrik Huldt i "busbilstestet" i senaste Auto Motor & Sport (nr2, 2013)
"BMW M135i - Bekväm bil med alltför mjuk setup, men med bra grepp. Fantastisk motor! Med hårdare fjädring och en bra diffbroms vore den härr kärran en bomb på bana."

Mvh
Johan Samson
bm
390
bmwlars

Samson:

Grattis ! Kul att vi blir fler BMW M1 ägare, så vi kan utbyta funderingar på forumet om våra M1 bilar.

Vad har du för spec?

Hälsningar
Bmwlars//
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Kul, ja! :) Lång väntetid var det, beställde sista oktober...

Specen då... (en hel del är standard, osäker på vad så det blir det som är värt att lyfta fram)
BMW M135i 5-dörrar
Alpinvit II
Sport-automat
Drive Comfort-paket (utökat med PDC fram samt Bluetooth Professional för att kunna streama musik)
Siktpaket
Förvaringspaket
Xenonljus
Adaptivt M chassie
Variabel sportstyrning (standard om jag inte minns fel)
M Sport bromsar (standard)
Harman/Kardon ljudsystem
Borstade aluminiumlister med svart accentlist invändigt
Extra 12 V-uttag

18" originalhjulen ska få tjänstgöra som vinterfälg och planen är istället svarta 19" AEZ Sidney eller något liknande som sommarfälg. Eventuellt blir det svarta njurar och jag är svårt sugen på Quaife-LSDn som jag nämnde ovan... Sedan får det vara nog. Möjligtvis en omgång R-däck till originalfälgarna sommartid. Vore skoj att prova den på bana även om gamle E30 BMW Cup-bilen är huvudfordonet där.

Har varit skeptisk till automat men sedan jag provat en 650ia -12 var alla tvivel borta. Den sparkar i växlarna riktigt snabbt, helt utan segheten från traditionella momentomvandlarlådor. Några M135i-filmklipp på youtube senare var det definitivt bestämt då jag blev helsåld på ljudet från den tätstegade lådan. Hoppas bara den lever upp till de högt ställda förväntningarna, men den får onekligen riktigt fin kritik i samtliga tester jag läst.

Mvh
Johan Samson
bm
390
bmwlars

Tycker du ha fått med det mesta för att få en riktig kul bil .
grymt med 19" hjulen på sommaren.
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jo, man vill väl alltid ha mer, men någonstans går ju gränsen för vad det får kosta. Beställde faktiskt en 120d först, men "uppgraderade" efter att ha sett Chris Harris test på You Tube mellan M135i och Audi RS3. Då förstod jag för första gången att M135i är ett prestandafynd!
BMW har nog sålt dåligt för de lämnar riktigt fina rabatter. Min extrautrustning kostar totalt 4 000 kr, dvs en rabatt på över 57' kr! Det är mer än 15% rabatt och då var inte skillnaden till en 120d oöverstiglig. :)

Mvh
Johan Samson
Grattis till en super deal. Hade man orkat vänta kanske man hade kunnat fått någon mer krona i rabatt men vill man vara först så vill man:)
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
...så sitter jag här och kollar på YouTube istället för de lyckliga som kan köra själva... ;)
haha!

Mvh
Johan Samson
bm
390
bmwlars

Grattis till en super deal!
Mo
176
Moe
Cykel
Samson: Kul och bra spec!

Valde själv sportautomaten efter att hyrt nya z4 i somras med samma 8-växlade från ZF, det avgjorde för mig. Har varit väldigt skeptisk innan (på samma sätt som jag fortfarande är mot awd, och fyrcynlindriga motorer :-) )

Du fick ytterligare några procent rabatt jämför med mig, du måste ha haft bra kontakter...

Funderar också på Quaife-LSD, kan vara värt om jag man behåller bilen etag. Men kommer nog avvakta vad andra säger efter de bytt diff.

Bilen verkar klara sig väldigt bra ändå så länge man inte nöter bana. Testare, bland annat det med Chris Harris verkar ju inte tycka det är katastrof utan mekanisk LSD, det är mer de sista tiondelarna / sekunden som tappas. Rolighetsfaktorn verkar inte påverkas. Audi RS bilarna går snabbare runt banan men de är inte roliga att köra, det tycker jag låter avgörande för mig. Dessutom verkar den gå lite brett också (inte så effektivt jag vet) men ack så roligt.
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jo, man får allt prova bilen ordentligt innan det blir utlägg i 20 000 kronorsklassen, men jag har hittills inte kört någon starkare bakhjulsdriven bil som inte mått väldig bra av en diffbroms. Eller snarare, vid lite inspirerad körning och i vinterväglag mår alla bakhjulsdrivna bilar bra av diffbroms. Inte som sladdhjälpmedel utan som botmedel mot innerhjulsspinnAtt beteendet dessutom blir konsekvent är en trevlig bonus. Men vi får se hur bilen beter sig först och av olika videos att döma verkar den ofantligt rolig även helt standard.

Men bilen kommer till 99% användas som dagisräser till och från jobbet så att bilen upplevs för mjuk för bana (vilken standardbil är inte för tung och mjuk för seriös bankörning) eller kunde nå lägre varvtider med diffbroms stör mig inte det minsta. Den inhandlas som en skoj andrabil så den elektroniska "diffbromsen" kanske räcker gott?

:)

Mvh
Johan Samson
Det verkar funka ganska bra även när det är torrt:

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Onekligen! :)
För intresserade finns det några magasin i tidningsstället med kul M135i-läsning.
Förutom tidigare nämnda Auto Motor & Sport och Bilsport hittade jag igår Top Gear (den svenska) som inte kunde välja "Årets sportbil 2012" utan var tvunga att testa deras två favoriter igen, Porsche Boxter och M135i.
Omdömen om M135i är lika övriga tester, lite för mjuk för bana men fantastisk balans och grepp. Bra bromsar. De har svårt att låta bli att leka så det går oftast på sladd. Motorn och automaten får väldigt mycket beröm: "Bilen ser en smula alldaglig ut, men är så snabb att ägare till supersportvagnar blir lite förskräckta". Top Gear avslutar med "M135i är en av de bästa bilar BMW bygger just nu. Och det är faktiskt så att denna otroliga, spännande, osannolika, och till utseendet tämligen alldagliga lilla halvkombi blir Årets Sportbil i Top Gear magazine."

:)

Mvh
Johan Samson
Hejsan!

Bara för att vara säker på att jag förstått, går det nya "advantage edition"-paketet även att lägga till M135i?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.