|
Sida 3 av 172
|
|
|---|---|
| Det går redan i Storbritannien, ring och fråga handlaren din, första leveranser i september... | |
| onehp: lite offtopic men hur trivs du med swiften? | |
|
Flera pratar om förhandsorder på M135i, men då det handlar om novemberproduktion så tar det kanske lite längre innan riktiga order kan läggas. Alla prestandasiffror är inte klara men när det gäller acceleration tror jag det ser ut så här: 0-100km/h Manuell 5.1 s Automat 4,9 s xDrive (alltid automat) 4,4s (= M5!) Vi får se om det stämmer och hur låg förbrukningen blir, 8 stegad automat blir vad jag förstå lägre än för manuell och xDrive verkar märkligt nog inte höja förbrukningen, får se om det stämmer, 0,75 blandat verkar vara ett riktvärde, i så fall ska den gå att köra extremt snålt. |
|
|
Så här ska siffrorna tydligen se ut (en tvåhjulsdriven manuell drar mer än en xDrive automat!) 0-100km/h blandad förbruking Manuell 5.1 s 0,8 Automat 4,9 s 0,75 xDrive (alltid automat) 4,4s (= M5!) 0,78 |
|
|
332 du måste mena xDrive när du säger november produktion. Enligt de tyska priserna så är dem från juli på m135i. Någon som vet om automaten är något att satsa på? |
|
|
Jag tror såhär: - om du ska köra på bana mer än en gång: manuellt ett måste - om inte, prova automaten, den lär vara riktig bra (som i andra bilar) Jerry: bra. Ska man ha fyra säten i en lätt nybil som är säker, med ok komfort i normalfart och en massa körglädje utan att det genast går tokigt snabbt, så är den mycket svårslagen. Kör som en go-kart men ingen bil om man bryr sig om att vara snabbast. Anspråkslös, välutrustad och billig nybil. Goda utrymmen fram med god sikt och även rätt bra bak men litet bagage. Drar minst en decimeter mer än vad färddatorn visar, annars ok (0,7 l/mil verklig). |
|
|
Javisst, xDrive i novemberproduktionen. Det talas om att momentkurvan ser lite annorlunda ut för xDrive-bilarna. Liksom för 335i så lär xDrive förbättra 0-100km/h med 0,5 sekunder, lite oklart om det endast är 4-hjulsdriften som står för förbättringen (borde inte vara riktigt så stor) eller om även andra parametrar ändrats. För svenska förhållanden bör xDrive vara optimalt, att den sedan drar mindre än en tvåhjulsdriven manuell och är betydligt snabbare gör ju inte saken sämre. Lite fantastiskt att M135i xDrive matchar nya M5 samt slår den lätt på lite sämre underlag. Lär spä på debatten om vad som är "en riktig M-bil"! Rätt mycket bil för ca 400 000:-! Sedan går det ju inte att jämföra med M5 rakt av, så mycket annat skiljer vilket ju alla förstår. När det gäller automaten i sig så ger den både lägre förbrukning samt bättre acceleraration. Manuell börjar kännas lite gammaldags och håller kanske inte andrahandsvärdet lika bra. Detta bla på grund av att de nya 8-stegade lådorna är så bra och snabba. |
|
| så med lite trim kan man få ner den i 0-100 på under 4 sek eller vad säger ni? förstår inte riktigt hur volvo v40 eller andra liknande konkurenter ska ha nåt att sätta emot | |
| Då har man pratat med säljaren.Juli produktionen var förseriebilar dem var reserverade för m-certifierade handlare. Ordinarie produktion börjar i slutet av augusti eller början på september. Tur att man är så bra på att vänta då:) | |
| Har dom sagt nått pris då? | |
| Nej inget pris ska komma om någon vecka | |
|
På bmw.de finns pdf-fil med både tyska priser och utrustningsspecifikation. Ca 365' för den manuella versionen (då ingår Xenon) |
|
| Men vi har högre skatt i Sverige (25 mot 19%, gäller även vid nyimport), dessutom 3 års vagnskadegaranti och fri service i Sverige och lite transportkostnader oavsett... så det blir nog minst 400' eller lite mer här ändå. | |
| Högre moms ja, men en snabb jämförelse mellan svenska och tyska listpriser på 3-serien visar att priserna är inom några tusenlappar både +/- från varandra beroende på modell. | |
| T.ex F20 125i kostar 280 000 kr i Sverige och 31 000 Euro i Tyskland. Det är nästan exakt samma med dagens kurs. | |
| Om ni tar med er 400 000:- till er BMW-handlare så får ni nog en inte helt outrustad M135i xDrive är min gissning. Fler och fler börjar nu prata om den här modellen så några order är troligen redan tecknade. | |
|
332: "Fler och fler börjar nu prata om den här modellen så några order är troligen redan tecknade." Vilka fler? Knappt någon här på forumet nämner 135i. Inte hört särskilt mycket från andra håll heller. |
|
|
1-serien ökade 42% under april (på en sjunkande bilmarknad) i Sverige och är en av de BMW-modeller som tilldrar sig ett snabbt ökande intresse. När det gäller 135i så har jag märkt att flera BMW-intresserade som jag träffar i olika sammanhang ser fram mot att få prova bilen. I övrigt gör jag inga statistiska analyser vilket ju eller heller kanske är vad forumet handlar om. Även min BMW-handlare nämnde nyligen att flera order på M135i tecknas den här veckan. Då du läser den här tråden kan man ju gissa att även du tycker M135i är intressant. |
|
|
Damaen: Innan jag skrev mitt inlägg har jag jämfört alla priser S/D och det verkar som du plockade just det mest gynsamma fallet ;-) Hur som man får man lite rabatt och med tanke att man kan köpa en nybil som är lika snabb och kostar detsamma som en 4 år gammal M3:a (som är mycket törstigare)... Inte konstigt att folk är intresserade... |
|
| är ju bara så synd att framlysena är så grymt fula... såg en photoshoppad bild ngnstans med 5-seriens lyktor istället och bilen var ju sjukt mkt snyggare... men 4.4sek gör ju att man kan stå ut med ngn skavank kanske... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.