|
Sida 29 av 172
|
|
|---|---|
|
@ hallongrotta & Onehp, tack! @Clubsport, nej, jag fick ett "N". Har inte hunnit med så mycket körning än, men bilen känns fantastisk på alla sätt och vis. Känns inte alls som en liten småbil, utan gedigen och väl ihopskruvad. Har tidigare haft de större BMW modellerna, men denna känns helt rätt och riktigt kul. Tyst och bekväm när man vill & busbil när man är på det humöret. Gällande diskussionen ovan gällande xDrive, så har jag kört alla modellerna av M135 man/aut/xDrive. xDrive modellen är överlägsen! Att t ex trycka på ut från en rondell med lite vått underlag är klippstabilt, den bakhjulsdrivna stryps ganska omgående av antisladden (om man har denna på). Manuell låda gör inte denna bil rättvisa, känns konstigt nog helt fel, automataren är riktigt snabb och känns mer som en dubbelkopplingslåda. Vidare kan nämnas att många övriga xDrive modeller fortsatt har en hydraulisk styrning, vilket ger en annan (bättre) styrkänsla än den elektriska. |
|
| Jag har kört F30 35i med både manuell låda och Auto och också dragit slutsatsen att Auto ger en helt annan körupplevelse. Ett givet val om jag skulle slå till. Sen är det ju xdrive eller ej. Är det som bmwxdrive vittnar om så låter det som att även det är ett givet val. | |
|
BMWxDRIVE: Grattis till bilen! Har själv inte fått möjligheten att köra bilen finns ingen i Skövde trakten Men blev mycket förtjust i den när jag provkörde en 118d ,Härlig i förarstolen med en trevlig Instrumentering bra sikt och en härlig körkänsla .Bilen jag körde hade automat som jag gillade starkt. Men däremot kan jag tycka att den lilla skärmen utan nav är tråkig,så jag har valt med nav det händer lite mer och man kan strömma musik ,sen kommer det fler apps som man kan ha kul med. Vad gäller xdrive så valde ja det,för jag tror precis som du att med bilens vridmoment så stryps ej bilen När det är fuktig vägbana i typ en rondell när man går ur den .man vet ju hur det är på vintern med en vanlig bil som blir orkeslös.så fort det är lite halt. |
|
|
Hej allihop! Inatt hade jag en härlig dröm. Att jag skulle hämta ut min bil,men när jag titta vid växelspaken Så sitter skyddsplasten kvar och när jag lyfter på mugghållaren så är det 2st plastmuggar med Pulverkaffe i dom ,och nästa ögonblick så har bilen blivit typ en moped.Men känslan var ändå härlig En helt ny BMW ..... Ps vet nån om det går att få bilen med elektriska infällbara backspeglar ds Hälsningar från ett soligt Furtenventura med varm asfalt.....och kall öl.. |
|
| Länk | |
| länken ovan visar M135 med och utan motorljudet, vet inte om ni redan sätt den? | |
| Nedre delen s.27 i denna tråd... | |
|
Jämförelse med storebror 1M, jag hade iof tyckt att det hade varit intressantare om M135 fått aut + ev xDrive för att jämna ut effektskillnaden. Länk |
|
Verdi |
Imponerande av nya M135 ändå att ligga så nära 1M. Marginella skillnader så vitt jag kan se. 2,6 sekunders skillnad runt ringen kan inte vara något som man känner av på allmän väg. Plus att den är rätt mycket snålare. Tycker dock att rwd och manuell låda ska jämföras med rwd och manuell låda precis som de har gjort. Annars blir det skevt. Det enda 1M har som inte M135 har är väl en riktig diff och lite hårigare utstrålning. |
|
Om nu M235i kan ligga på en bra prisnivå, och dessutom låna 4-seriens utseende istället för ettans så kommer den att sälja som smör i solsken. Lägg där till att du kan få den med xDrive och en den fina 8-växlade sportautomaten så finns det ingen anledning att sukta efter en 1M längre. |
|
| 1,6 s runt Hockenheim är stor skillnad, speciellt med tanke på att M135i hade bättre däck. | |
|
Stämmer. Och sätt Super Sport däcken på en 1M, så blir det ett stor gap till M135i på bana, och det är precis det som många 1M ägare gör när PS2 däcken är slut. Själv föredrar jag en M135i, för mig blir en kompetent bil mycket mera njutbar om den klarar uppgiften som enda eller förstabilen... olika bilar för olika ändamål. |
|
|
Vad som också är lite intressant är att M135i väger in ~85kg tyngre än uppgiven tjänstevikt (till vikten i testet måste ~70kg läggas till för att vara jämförbar). Undrar vilken utrustning det är som väger så mycket.. Noterar också viktfördelningen är 52/48 fram/bak (som jag gissade) så ingen stor skillnad mot xdrive. |
|
|
1,6s runt hockenheim är stor skillnad. Nurburgring är rätt kuperad och ojämn och inte omöjligt att 1M har lite svårare att komma till sin rätt på den banan med det hårdare chassit. Intressant är att den manuellt växlade M135i i Sport Auto var ~1,5s snabbare i intervallet 100-200 än den automatväxlade. M135i aut var med 4,7s snabbare upp till 100 jämfört med 4,9s för manuella men blev sen ifrånkörd trots 8 växlar och förmodad bättre utväxling. 996turbo |
|
| Mera info (scrolla ned): Länk | |
| Dyno-power: 340 hp . Dyno-torque: 493 Nm. Trevlig läsning:) | |
|
Dessa siffror ligger inom den felmarginal som väder, bränslekvalité, förarförmåga, däcksutrustning, enskilt exemplars egenskaper jämfört med snittexemplaret mm utgör så man kanske inte ska ska dra för långtgående slutsatser i jämförelserna. Man ju dock enas om att det rör sig om mycket kompetenta bilar som ofta presterar lite i överkant jämfört med fabriksuppgefterna. Har kollat då jag flera gånger fått frågan om M135i xDrive i +sportläge lämnar mer än sin 2-hjulsdrivna motsvarighet, men möts endast av leenden plus kommentaren"det är nog inte omöjligt, M5an får det svettigt" vilket var och en får tolka som de vill. Säkert kommer någon att mäta upp något exemplar, men frågan är ju då hur representativt just detta exemplar är osv. |
|
| Småjobbig upptäckt att se att min åf fick deras xDrive idag, det var sagt att den skulle komma samma vecka som min.. Nåväl det är ju några dagar kvar på veckan.. | |
|
Clubsport: Kan du sova på nätterna ? Skön känsla, nu när du vet att det är bara några få dagar kvar .Bilen säkert nu på släpp till återförsäljare . Hälsningar //bmwlars |
|
|
Ska stå att .BMW M 135i står säkert på en biltransport till din återförsäljare.... Tag gärna lite foton, kul att se bilen! Hälsningar //bmwlars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.