|
Sida 28 av 172
|
|
|---|---|
|
Frågan är ju om man vill ha så roligt som möjligt på banan eller att det ska gå så fort som möjligt? Brukar åka till Gotland Ring en gång om året, en M135 torde inte skämmas där. |
|
|
Hur menar du då? Om du menar valet mellan rwd eller xdrive, så tror jag att xdrive också kan vara mycket roligt, krävs dock lite mer av föraren att få den att tappa fotfästet på ett kontrollerat sätt... Länk |
|
| Så, nu är X5:an (E70 3,5D) såld och jag har hämtat min nya M135 xDrive. Helt annan bil & känsla, men hur kul som helst ;-) | |
| Visst, jag tycker också det känns lite torftigt att överfokusera på att det alltid ska gå så fort som möjligt. Trots det är ju dock poängen med bankörning att det ska gå så fort som möjligt, konstruktionsbrister som ger över- eller understyrning känns bara fel, inte mer underhållande än att se någon snubbla på gatan. Chassieingenjörer som arbetar med tävlignsbilar lägger enorma ansträngningar på att få bort så mycket som möjligt av felbeteenden. Lastväxlingsreaktioner, växling mellan uttalade under- överstyrningsabeteenden mm. är givetvis sådant man inte önskar varken på allmän väg (av säkerhetskäl) eller på bana. Vid normalkörning är man dock rätt långt från dessa problem så man ska inte överdriva vikten av bak-, fram- eller fyrhjulsdrift. I vårt klimat med svår halka ställs ju som alla vet detta på sin spets. I sådana situationer har jag svårt att förstå fördelen men att koppla bort 2 drivande hjul på en fyrhjulsdriven bil (eller dra ur dubbarna ur däcken) pga någon ortodox ideologi från bilismens barndom. | |
|
Onehp: Videon kan tyckas väldigt barnslig, men jag tycker alla skulle träna på bilens ytterlighetsbeteende i halka som videon visar (bara omständigheterna är betryggande)! Kan vara bra kunskap då det gäller. Man ska heller inte tro att alla 4-hjulsdrivna beter sig på samma sätt! |
|
|
332, det du skriver har många poänger som jag håller med om. Min främsta invändning mot fyrhjulsdrift är att det adderar allt annat än försumbar vikt. Om en bil vägde lika mycket i fyrhjulsdrivet utförande som i bakhjulsdrivet utförande vore valet enkelt. För egen del prioriterar jag köregenskaperna på torr asfalt långt över andra underlag. Då är fördelarna med fyrhjulsdrift små och inte värda de extra kilona (och ökade transmissionsförlusterna). Jag har dock förståelse för att olika personer gör andra prioriteringar. |
|
| BMWxDrive grattis till en grym bil. | |
|
332: som du säger är det inte alls långsökt när det finns svår halka, att man ska veta hur bilen beter sig och hur man rättar till problemet. Sen gäller det att inte leka för mycket, så att inte det i sig blir ett problem... BMWxDrive: grattis! Berätta gärna mer, vad som, jag är intresserad att höra användar/ägarupplevelsen :-) |
|
|
Nej, på torr asfalt räcker ju 2-hjulsdrift gott och väl, som sagt, man ska ju inte överdriva det hela. Ju sämre underlag och ju högre effekt desto mer talar för 4-hjulsdrift. Den ökade framaxelbelastningen är rätt försumbar vid xDrive. Den axiella belastningsskillnaden är inte större än den mellan halv eller full tank eller om man har ett barn i baksätet och följaktligen lite av en symbolfråga, men visst man jagar ju kg i viktminskning så det är ju aldrig en fördel om man får ökad vikt. Trots detta lyckas ju BMW få en automatväxlad xDrive att dra mindre och vara snabbare än en manuell 2-hjulsdriven M135i! Det som gäller vid bankörning är ju hypotetiskt för de allra flesta, men lite kul om man vill analysera olika konstruktionslösningar. Vad xDRive kostar får man ju aldrig reda på förrän man säljer bilen, men som det ser ut nu kan troligen en rejäl del av merkostnaden återfås vid försäljning av bilen i en framtid. Detta är ju dock endast prognoser, men med tanke på vad en uppsättning stora fälgar kostar idag tycker jag inte det ekonomiska argumentet mot xDrive är tungt. |
|
|
Sådär, ett par timmar med Förenade Bils M135i med minimal utrustning och manuel växellåda har rätat ut mina frågetecken. Kortfattat var upplevelsen lite av en besvikelse: manuell låda, bakhjulsdrift och friktionsdäck förvandlade körupplevelsen till en bångstyrig upplevelse. Jag kunde inte på långa vägar utnyttja bilens potential. Körförhållanden var väl bra idag, ca 8 grader, lite fukt på vissa partier, ungefär så som en svensk väg ser ut 8 månader om året. Står man ut med bakhjulsdrift, så måste jag i alla fall rekommendera automatlådan - det förvandlar bilen, den blir så mycket kvickare i praktiken. Den 6-växlade manuella lådan är tätstegad, och 6:an verkar inte vara överväxel - det dånade rätt bra från motorn i 120-125. Vidare så var jag konfunderad av ljudbilden, bilen var helt tyst i kupén, sånär som på ett turbinvissel som lät inverterat mot varvet!?. Mitt minne av Paulssons M135iA var att det lät mycket och "gött" från motorn inne i kupén, jag var nästan bekymrad att folk skulle bli störda när man körde i stan, innan jag insåg att det var det syntetiska soundtracket från högtalarna . Enda skillnaden förutom växellådan var att Paulssons bil hade HiFi, och den jag körde idag hade Harman Kardon. Efter provkörningen gjorde jag en snabb sanity-check genom att provköra en 525xdAM, det "vettiga" alternativet om jag skulle hålla mig till normen, men nä, ser säkert bra ut på uppfarten eller på kontorsparkeringen, men ack så trist. Det blir M135xiA med extra allt - första bensinbilen på 8 år, och förmodligen den sista också. Om tre år är det väl elbil som gäller... |
|
|
Hmm, viktuppgifter fanns på BMWs sida. xDrive plussar på 90 kg (!) varav merparten torde hamna på framhjulen. Om det gör någon skillnad, ja det är upp till var och en att bedöma. BMW ser nog till att X-drive versionen får lite mer effekt (i smyg) som kompenserar den extra tyngden. mvh/ Anders |
|
|
Dollypart: Angående leveranstid , så sa min handlare att min bil låg i tillverkning v 6 . Bra med dessa forum när man kan utbytta funderingar och tipsa varann ... |
|
|
AKN: viktsskillnaden du anger innefattar även den automatiska växellådan. Viktfördelningen för xdrive:n från testet jag länkade till tidigare (uppmätt): 54.2% fram / 45.8% bak. Inte 50:50 (m135i rwd ligger runt 52/48 tro) men mycket bättre än fyrhjulsdrivna bilar som har héla motorn óch växellådam framför framaxeln... testet säger också att baken är oväntat lekfull och bra för dem som gillar att köra på ställ... Bara ett test men det låter bra tycker jag :) |
|
|
Onehp, korrekt. Det skiljer 75kg om bilarna är utrustade samma växellåda (auto). mvh/ Anders |
|
|
BMWxDrive: Kul, fick du också A som första bokstav i reg.nr? |
|
|
332: mina två förra bilar var 4wd, så jag har varit helt låst i 4wd träsket innan jag bytte till rwd. Mina tidigare erfarenheter av rwd gällde 260 och 940 och de var ju fruktansvärda, kanske pga sin usla viktfördelning. Min nuvarande bil är extremt lätt och fin att balansera i perfekta sladdar. På en fuktig gotland ring gick det helt perfekt. Givet hade jag haft än roligare i en 535D eller M135i, men en 4wd är enligt min erfarenhet inte rolig på det viset på torr eller blöt asfalt. Varför tror ni BMW envisas med att inte ha 4wd på M bilarna? Audi erbjuder ju det som standard på sina rs bilar. BMW gör ju valet enkelt egentligen, max körglädje rwd och manuell, maximal komfort och effektivitet på alla underlag 4wd och automat. Nä, nu måste jag ta tag i en provbil för att se om jag kan leva med en M135i til vardags. Eller invänta den snyggare M235i. |
|
|
Varför skulle ett bromsande felbeteende hos bilen i form av överstyrda sladdar vara att föredra? Om man har tävlingsbilar som måttstock gör ju chassieingenjörer sitt yttersta för att få bort över- understyrdhet. I vardagsanvändning på allmän väg är det ju ännu farligare att amatörer provocerar fram överstyrhet som ett alternativ till ett besök på Gröna Lund. Jag vill helst inte möta dessa! Det perfekta chassiet lär vi aldrig få se, men att det utgör en nöjesfaktor att greppet är sämre i form av att bakvagnen eller framvagnen släpper verkar långsökt. Jag har full förståelse för att alla inte behöver xDrive då man använder bilen under snälla förhållanden med god friktion, men i vårt land är det ju tyvärr så att vinterväglaget oftast är väldigt krävande. För mig är ordet "träsk" mycket lättare att förknippa med alla de som kör fast på våra besvärliga vintervägar pga 2-hjulsdrift, ofta med en framtung bakhjulsdriven bil. Tiderna på Nordschleife må vara hur bra som helst, man måste ändå plocka fram snöspade (om nu har en sådan med sig) för att alls komma framåt. AMG (kommande modeller), Porsche, Audi, Bugatti, Ferrari mfl verkar trivas i det du kallar "4wd träsket", liksom rallyeliten, så jag tror kanske ordvalet inte är helt lyckat. xDrive erbjuder enligt mångas uppfattning 4-hjulsdriftens fördelar utan att tappa det som många tycker är bra hos bakhjulsdriften i form av styrkänsla och undvikande av understyrningstendenser som vissa associerar med Audi. |
|
|
Det finns flera tester av AMS där de inte är helt nöjda med BMW som har xdrive som tillval. I ett test handlar det om 530d med xdrive där det klagas om att styrkänslan gått förlorad och i ett annat test på vintervägar med en 535i med xdrive så klagas det över väguppträdandet som växlar mellan under och överstyrning på ett sätt som inte går att förutsäga. Så just de allmänna argument som lyfts fram som en fördel med xdrive i denna tråd klagas det på av vissa tidningar. Jag skulle personligen ändå starkt överväga xdrive om jag skulle köpa en motorstark BMW just för att kunna utnyttja motorn året om men samtidigt vara medveten om att bilen blir tyngre och kanske lite mindre konsekvent. |
|
|
Det är den största undran jag har, hur konsekvent är m135i xdrive? En aktuell bil som är väldigt bra på det, men inte speciellt bra på nåt annat, är Mitsubishi Evo X... |
|
| Subjektivt upplever jag M135i xDrive som den kanske bästa applikationen av xDrive när det gäller just neutralstyrdhet. En längre hjulbas, som på de större modellerna, borde annars ge ett högre polärt moment allt annat oförändrat. Med detta menar jag att övergång mellan över- och understyrdhet förefaller kanske gå långsammare på en större, tyngre bil. Att styrkänslan på den större tyngre 5-serien däremot kan vara sämre verkar mer troligt. En god portion psykologi finns dock ofta med, motorjournalister som just provat styrkänslan hos xDrive jämfört med den 2-hjulsdrivna varianten och klagat på försämrad styrkänsla visade sig just ha kört ett vanligt 2-hjulsdrivet exemplar men trott att de kört en xDrive-bil! Man har kanske just läst teorin om att ett hjul som både styr och driver måste ha en försämrad styrkänsla. Sedan måste man ju bevaka sin yrkesstolthet och påvisa att man visst märker vad framhjulen gör. Detta innebär ju givetvis inte att drivningen av framhjulen inte alls påverkar styrkänslan, frågan är ju bara hur och hur mycket och det är just här som xDrive får mycket beröm. Prova dock själva på olika underlag - man lär sig alltid något nytt. För "vardagsbilisten" märks nog bara xDrive genom att bilen går ovanligt stadigt under svåra förhållanden samt inte sätter sig fast alls lika lätt - långt, långt ifrån de hårklyverier som de kanske tycker vi ägnar oss åt som viktfördelningen vid tom respektive halvfull tank! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.