AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.109

F20 M135i

Sida 22 av 172
Mo
176
Moe
Cykel
hallongrotta: Tack! Kör du x-drive? Om inte, upplever du att DSC:n jobbar övertid?

Det stämmer du får Continental Winter Contact TS830P på 18-tummarna.

Angående sommardäcken, läste något om tidigare i tråden att bilen som testats hade bridgestone sommardäck och inte kändes helt rätt, och att det egentligen ska vara / bör vara (?) michelin-däck på bilen. Är det något man väljer när man beställer?
Moe:
Man får tyvärr inte välja vilka sommardäck bilen levereras med.
Bilen på bilden är från F20 Addicts så jag känner inte ägaren.
Var också sugen på x-drive ett tag till jag såg att den bara finns med aut, då blir den för dyr för en så liten bil för min smak. Det är ju i stort sett bara på vintern man kan ha nytta av 4-hjuls drift.

Moe jag har den vanliga bakhjulsdrivna. Dsc får jobba ganska mycket vid start men bara man kommer iväg kan man stå på riktigt bra. Om man avaktiverar dsc så blir det mycket bättre.
Jag har bridgestone sommardäck på min men har bara kört bilen 1 månad med dem på och det var ganska kallt då så kan inte riktigt säga något om dem än.
Jag skrev nog fel i förra posten ska vara dtc tror jag. Kopplar man ur dsc får man en fantastisk vinter leksak sladdar som bara den, ska ut och prova nu i snön. Är dock lite osäker på vad systemen heter så ta mina ord med en grabbnäve salt.
Mo
176
Moe
Cykel
Tackar för infon! Härligt med lite sladda på vintern, jag tror aldrig jag blir för gammal för det.

För den nyfikne blir min spec enl följande:

M135i 5-dörrar

B39 Mineralgrå metallic
LCL5 Läder Dakota Korallröd/Vart Highlight
544 Farthållare med bromsfunktion
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
2VF Adaptive M suspension
302 Stöldlarm med fjärrkontroll
413 Bagagenät
423 Velourmattor
430 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
465 Fällbara ryggstöd
488 Svankstöd
493 Förvaringspaket
4DL Accentlist Svart högglans
522 Xenonljus
563 Belysningspaket
674 Högtalarsystem harman/kardon
6AA BMW TeleServices <- Vad är detta?
6NF Musikanslutning för smartphones
6UH Traffic Information
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
8SC Teleservice
609 Navigationssystem Professional
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
521 Regnsensor
5DC Fällbara huvudstöd bak
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
6NK Bluetoothförberedelse Professional samt

Måste fråga handlaren om 6NK och 6NF, står ju att det är USB på 6NK också?

Lurar på Turbin 381 vinterdäck, om 380 passar borde 381 göra det med. (381 är 7,5 breda istället för 7,0 på 380)
Med 6NF så köper du sen en snap-in adapter på BMW så slipper du köra musiken via bluetooth.
Mycket bra spec där annars. Kolla in BMW M Performance mattorna, passar ju utmärkt till våra bilar som är en M Performance bil. Den texten står på dom mattorna.
Mo
176
Moe
Cykel
Tack :-)

Ska säga till om mattorna!
Moe bara att gratulera till en riktigt rolig bil.
381 finns som paket från BMW väljer du dubb får du hakka7, på 380 är det hakka 5.
Fördelen med 380 är att bromsarna syns bättre vilket är helt avgörande:)
Köp sedan växelväljare i kolfiber när bilen har kommit värt varenda krona.
Moe, bilen blir mycket stabilare i hög fart med xDrive, men till slut, uppåt 200km/h (då kör du ju ändå i stort sett rakt fram) behöver du den inte om du inte kör tävling. För övrigt är det ju vid regn och blöt vägbana, samt inte minst vid halka, som stabiliteten ökar, men då rör det sig om betydligt lägre hastigheter. I Tyskland är det ju i regel 120km/h som gäller vid "Nässe". Prova gärna en BMW med och en utan xDrive och gå in i en rondell på tvåan även vid torrt väglag - inga M-diffar i världen hjälper - något som blir övertydligt vid väta eller halka. Men visst, kör man bara under "snälla" förhållande klarar man sig ju utan xDrive. Tyvärr bor vi ju dock i ett "xDrive-land" vilket de flesta ser om de tittar ut genom fönstret just nu!

Tycker det är lite kul att BMW lyckas med att få en 4-hjulsdriven automat att dra mindre (och vara snabbare!) än en manuell 2-hjulsdriven.

AMG satsar nu stort på 4-hjulsdrift vilket ökar trycket på BMW M att satsa på xDrive även på dessa bilar.

Clubsport, för att få göra affär ställer vad jag vet alla handlare upp på att speca ett visst däck, men de gillar inte krånglet. Jag har aldrig köpt en ny BMW utan att särskilt få ett speciellt däck.
Mo
176
Moe
Cykel
Tar nog bort Velourmattorna och väljer BMW M Performance mattorna istället.

hallongrotta: Du har helt rätt ang vinterhjulen, kanske blir deras 18" LM 385 istället, då syns ju bromsarna jättebra :-) Dock betydligt större risk att jag kommer köra sönder/göra märken på fälgen mot pga av dolda trottarkanter i snön...

Det ser inte kontigt ut med den smalare 7" fälgen som LM380 har bak? (typ hjulet sitter för långt in) Eller har de kompenserat det med ett annat ET värde?
Mo
176
Moe
Cykel
332: Mm, jag förstår var du menar, men just vid lite sämre väglag brukar jag köra rätt försiktigt. Tror jag bestämt mig för end bakhjul nu, men samtidigt är ju prisskillnaden liten för x-drive. ångest. Svårt att göra några vettiga jämförelser nu när kylan tagit greppet om.

Bra att du sa angående specningen av sommardäck, ska säga att jag måste ha michelin.

332:
Bra att veta, har försökt lite halvhjärtat med tidigare köp och det har blivit några stycken och dom har alltid sagt att det är omöjligt. Att dom köper in stora partier och kör alla bilar med samma fabrikat i perioder. Du menar alltså att det går utan att man får betala extra för det?
Ska göra ett försök på måndag i sådan fall. Självfallet vill jag ju ha Michelin som bilen har utvecklats med.

Ang x-drive så får man hoppas att alla bilar inte blir lika försenade som min åf har blivit..
Tror också på Michelin just nu, men det kan variera, Continental brukar vara rätt bra tex. Ska man ändå skippa RFT så finns det ju ytterligare en logik i det hela?

När xDrive inte kostar mer än en uppsättning stora fälgar är det intressant för många. Vissa handlare säger att man får tillbaka xDrive-tillägget när man en dag byter bort bilen. Detta är enbart en prognos, men har kanske i stort sett varit så ännu så länge.

Problemet med Michelindäcket är att dem inte är rft men BMW Sverige har bestämt att de Svenska bilarna ska ha rft. Så ett stort tack till Bmw Sverige som vet bättre än Bmw själva:)
da
280
damaen
M135i xDrive
Ni som funderar på vinterdäck, finns en vinterdäckskonfiguraton där M135 finns med:

Länk
Någon som beställt Webastovärmare (eftermonerad) till sin M135i? Två oberoende personer som just ska beställa bilen har frågat mig, när man tittat på termometern idag är det ju inte så svårt att förstå varför.
problemet är att den kostar ca 20000kr på BMW lite svårt att räkna hem även om den drar kolossalt mycket vid kallstart -20. Får nog bli en dunjacka istället:)
Trots allt inte så mycket jämfört med annan utrustning om man slipper frysa många vintrar. De jag känner satsar tydligen på webasto. Vissa påstår att det eliminerar risken för frusen vevhusventilation, kanske kan stämma, men det är väl främst att man inte ska förfrysa själv.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Dum fråga kanske, men får man plats två vuxna och två barn på 3 och 5 i en 1-serie?
Det blir nog en sådan nästa gång på firman så får jag ta över femman privat om ett år.
332:
För mig som normalt byter efter 3 år så går det inte att räkna hem 20.000 för en värmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.