AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.236

F20 M135i

Sida 20 av 172
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om jag har rätt info så är det två olika motorfamiljer. I 1M huserar N54 med dubbla laddare medan nya M135i har N55 med enkelladdare, valvetronic mm. Sen undrar jag om inte luftmotståndet ändå är lägre i 1M som har en sedan-lik kaross?
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Du tycker inte 1M har en mer coupe-lik kaross?
N 55 har en twin scroll-laddare vilken har en snarlik eller enligt vissa en överlägsen funktion jämfört med den äldre N 54 och två separata laddare. M135i xDrive är snabbare upp till 100km/h än 1 M och drar avsevärt mindre bränsle.
Verdi
Den är ju snabbare pga bättre fäste. Inte för att motorn är starkare.
Det stämmer säkert i stor utsträckning - vi har ju ingen 1M xDrive att jämföra med och får ju vänta till dess 2-serien kommer, även om den inte får samma motor som 1M heller. M 240i xDrive kanske kan ge lite förhandstips om vad det handlar om.

Jag gillar verkligen 1M, men utvecklingen går framåt. M 135i xDrive är helt enkelt väldigt lyckad och mångsidig till ett relativt rimligt pris. De som kommer att köra den i vinter kommer säkert bli mycket nöjda.
Ok, olika motorfamiljer och enkelturbo i n55 jämfört med dubbelturbo i n54 förklarar skillnaden i prestanda.

Även om det bara skiljer 20hk i toppeffekt (ca 6,2%) så verkar skillnaden i genomsnittlig effekt ligga uppåt 15-20% i ett längre intervall som 100-200. Jag antar att trimpotentialen också är bättre i n54 än än n55?

996turbo
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Ska BMW verkligen namnge en av deras modeller till 240???????
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför inte 240? Det kompletterar väl 740, 760 och 850 på ett bra sätt?
St
1.200
Stilren

Och folk klagar på M550dx för att det är för krångligt eller långt.

240 låter lika fel i mina öron som ex vis 740 ;-)

Men det är nog ovanan att uttala BMW två... Nånting haha
St
1.200
Stilren

Förutom 2002 etc men det var ju ett tag sedan.

Skulle verkligen vilja prova M135xi :)
Det går att ta minst lika mycket effekt med tvåkammarturbo, "twin scroll" som med separata turboaggregat. I fallet N55 har man pga förbrukningsreduktion i kombination med prestandahöjning ändå kunnat kanske lägga sig på en något lägre nivå, men jag är inte alls säker på att N55 i verkligheten lämnar lägre effekt. Lite knepigt i BMWs fall då såväl prestanda som effekt på utgående axel ofta i verkligheten överträffar fabriksuppgifterna. Man kan som vanligt även vänta sig nya sexor där positionerna i alla avseenden är framflyttade! Räkna 3st aggregat kanske "Tri Scroll" mm.

Jag tror vi får räkna med beteckningarna 140i, 240i, 340i, 440i osv i framtiden. Volvomodellerna från det förflutna bryr man sig alls icke om i München.

2-serie Gran Coupé som ersättare till E30/E36 kan bli väldigt spännande! Se denna länk! Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Trimpotentialen torde vara något högre i N54an än i N55 då den förra har lite kraftigare (smidd) uppbyggnad.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Tanken med N55 var att få den 15% mer bränslesnål, ge bättre gensvar på lägre varv, mindre turbo-lag, ny grenrörsdesign (Cylinder-bank Comprehensive Manifold CCM) med mindre tryckfluktuationer, gaseftersläpning och baktryck i avgassystemet, Valvetronic variabla ventiltider, Bosch solenoidinjektorer istället för de äldre piezoinjektorerna osv. Sammantaget är jag inte alls säker på att potentialen minskat eller att blockets vridstyvhet minskat även om godstjockleken inte är identisk överallt. Smideskvaliteten i sig tror jag inte försämrats - kanske till och med tvärs om.

1M drar 0.96 blandat medan M135i xDrive drar 0,78 blandat. Den senare är dessutom 0,2 sekunder snabbare till 100km/h och bjuder då på både fyrhjulsdrift och 8-stegad sportautomat. Alltså 19% lägre förbrukning i kombination med bättre acceleration vilken dessutom inte är alls så underlagskrävande som hos 1M. Detta till ett betydligt lägre pris. Men, men - fortfarande är det nästan omöjligt att att inte gilla 1M. Man får väl se M135i xDrive som ett fantastiskt tröstpris för dem som inte hann köpa 1M Coupé eller vill vänta på M2 Coupé! Själv gillar jag 2-serie Gran Coupé som idé! (se tidigare länk).
Får min M135i v.03, skapligt dryg leveranstid...
Nu finns M135i xDrive med i konfiguratorn. M135i xDrive har ju automat som standard, men 120d xDrive har inte ens automat som möjligt tillval - någon som vet varför? Då går 120xd bort för mig - ännu ett argument för 135xi!! =)
Snackade med en säljare och han sa att automatlådan inte fick plats med xdrive i 120d. Då den har en annan placerng av motorn.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Står en skitsnygg (Estorilblå) F20 med fullt M-paket här på jobbet, udda plåtar på; jag var säker på att det var en 135i - döm om min förvåning när det var en 116d! Någon som prioriterar utseende före prestanda tydligen.. :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Sani, 116i, faktiskt :-)

En äkta Ingolstadt-are!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Var det? Hmm, undrar om den är dekal-nertrimmad?? :)

Men det förklarar varför man inte uppdaterat till 118 - för diesel är tillägget 10k, för bensin 39...
St
1.200
Stilren

Jag gjorde så, prioriterade utseendet före prestandan att gå upp en storlek. 10k användes till utrustning istället och jag är varken förtjust i acc.et i 16d och ratar det hellre inte. Den duger fullkomligt till svenska tjänstebilsmil :)

MEN, jag vill verkligen testa med sexa och dubbelturbo i denna härliga kaross och chassi. En renodlad M-bil på F20/F21 kommer vara farlig alltså för även min 116dAM känns tight och styv, lite mer kraft i högre fart hade inte skadat men men.. Det visste jag ju innan att det inte skulle va nån räser!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.