AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.144

F20 M135i

Sida 18 av 172
Drivecomfort ingår inte i kampanjen kostar 7900kr kampanjen gäller 8900kr. Men jag fick den efter ett litet misstag från BMW Sveriges sida.
M135i mot Audi RS3 i videotest av Chris Harris.

Länk

Nästan som en reklamfilm från BMW, Harris visar upp en svindyr, nästan oduglig RS3 där understyrning tas upp som en återkommande dödssynd! Bilarna körs på bana samt på många typer av allmän väg. Se själva! Det Harris inte tar upp är M135i xDrive (som inte kommer med högerstyrning) vilken skulle ytterligare lämna RS3 i en dålig dager. Efter att själv har kört alla tre, M135i, RS3 samt M135i xDrive kan jag bara rekommendera den senare som helt i en klass för sig!
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Tänk är en M135ix med lite trim måste ju gå otroligt bra hoppas många här slår till och tröttnar snabbt så det kommer en uppsjö fullutrustade på beg. marknaden snart:-)

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Fick gåshud av ljudet från Bmw'n! :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har börjat vänja mig vid fronten, men det är inte den snyggaste bilen. Fast vilken bil, vilken maskin. Hade varit mer intressant med en jämförelse mot 1M!
En duell mellan 1M och M135 skulle jag också vilja se.
Blev lite besviken på tomgångsljudet, på youtube klippen låter den ju väldigt bra men i verkligheten är den ganska tyst. Ett mellanting mellan 1M:s maffiga ljud och det den nu har hade suttit fint.

I mitt eget fall så är vi något oense. Först den 26:e vet åf tilldelningen, får jag inte min före nyår så vill dom sänka min bil med 7000. Det går inte jag med på. Kan ju få bilen i värsta fall första veckan i januari eller i februari..
under tiden som vi brottas med det tickar ju kontraktet på 328 M-sport vidare som jag beräknas få i mellandagarna...
Jag har kört även 1M vilken är en fantastisk maskin även om den är lite mindre vardagsfähig, dvs lite mer extrem i sin framtoning vad avser drivlina/chassie. Spännande att se grafiska illustrationer av tex chassiets kinetiska egenskaper och sedan jämföra dessa med praktiska körupplevelser. Egenskaper som "dynamisk sjunkhastighet i rollcentrum" och "polärt moment" ska gå att uppleva även om man inte är chassieingenjör. Personligen upplever jag M135i xDrive som mångsidigare och lättare att köra fort med (den kräver dock STORT omdöme pga av sina prestanda!), betydligt bekvämare och mer praktisk. Utseendemässigt ligger kanske 1M lite före, men jag gillar faktisk grillen på F20/21.

Det polära momentet upplever jag som betydligt högre hos S3 än hos M135i xDrive vilken kan förstärka upplevelsen av den understyrning som Harris talar om. Kör man nerför in i en tvär kurva i alperna tex verkar S3an nästan "snubbla över sig själv" vilket M135i xDrive INTE gör. Att kalla S3an dåligt är dock larvigt.

Diskusioner om 1Ms bakaxel på 1M135i (ej xDrive) har förekommit, det lär vi inte få se (jfr M2 Coupé). Harris tycker inte mekansik diffbroms saknas så mycket på M135i (inte ens på bana) och på xDrive blir den rent av överfödig, framhjulen ser till att bakaxeln får en betydligt lättare uppgift.

Spekulationerna om att M135i xDrive skulle har mer effekt än den tvåhjulsdrivna fortsätter. Det senaste går visst ut på att när drivlinan ställs på Sport+ på M135i xDrive så händer det mer effektmässigt än på den tvåhjulsdriva varianten. Som Harris visar kan man ställa drivlina och chassie tillsammans, men även var för sig! Detta innebär (vilket Harris förespråkar) att man kan ha ett mjukare chassie och en vassare drivlina (eller tvärs om vilket verkar mindre tilltalande).

Det blir spännande att se om M135i förblir lite av en doldis eller om den får lite kultstatus. Mångsidig är den dock, minst sagt!
Vilken färg ska man välja - svart, grå eller silver? Vilket läder - svart eller oyster?

Adaptive M Suspension - vad är det? Ett "måste"?
WGN jag har inte adaptivt chassi och är jäkligt nöjd.
Färgen som gäller är förstås estorilblå:) Jag tror den är riktigt snygg i svart. Skippa lädret klädseln är riktigt bra standard.
Svart! :)
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Vad är absoluta måsten med 135 tillbehören, Automat,Adaptivt chassi, 5 dörrar eller? Funderar på att skaffa en snikvariant.
sb
67
sbozic
Är bränsleförbrukningen baserad på körning i ECO drive?
manuell eller automat är väl en smaksak men själv skulle jag välja automaten, juste stereo, 5 dörrar, vet inte hur fälgalternativen ser ut men skulle välja en 19", sen blir det väl inte mkt över om du skall ha en "snik".

/Anders
Det finns inga 19" fälgar till F20 och till M135 finns det bara Dubbeleker 436 M att välja på. Vilket jag tycker är bra, att alla M performance modeller har samma fälg.
sbozic: Såvitt jag kommer ihåg gäller förbrukningssiffrorna "neutralläget" dvs "comfort", ECO-drive ska då ge en tydlig ytterligare förbättring, men man får ju då avstå från prestandautnyttjande. Vid lugn landsvägskörning ca 90-110km/h låg förbrukningen ständigt under halvlitern, men ska man avverka 0-100km/h kring 4 sekunder så drar ju förbrukningen iväg motsvarande. Man ska ju dock komma ihåg att endast en handfull extrema supersportvagnar i mångmiljonklassen tydligt drar ifrån M135i och dessa fordon har ju katastrofala förbrukningssiffror även då man kör lungt om nu någon skulle göra det! Jag vill nog hävda att det knappast finns någon bil med dessa prestanda som går snålare än M135i, annars finns ju tex 120d xDrive som ligger på 0,47 blandat och klarar 0-100km/h på 7s, väldigt attraktiv för många.
sb
67
sbozic
332: Ok, i comfort, det var ändå positivt att höra. Jag som du skriver förväntar mig inte att den drar lite bränsle när man ligger på om man säger så, men däremot så är det skönt att ha alternativet att kunna köra hyffsat ekonomiskt tycker jag. Just nu så står det mellan en 120d och en en M135i. Har dock svårt att speca en 135 så att man hamnar runt 400.000 om man inte väljer bort automatlådan då vill säga. Men det känns som om automatlåda är det man ska ha till denna bil, xenon ljus och lite annat. Jag hamnar på ca 430.000 hela tiden : / . När det kommer till 120 så är det 5 dörrar som gäller då eftermarknaden betydligt större för 5 en 3 dörrars, hur det är på en "M" bil vet jag inte. Jag vet att detta inte är en riktig M men kundgruppen är nog ändå mer åt M vill jag påstå. Kör man på 3 dörrars så spar man ytterligare några tusen, och just nu så jagar jag tusenlappar för att få ner förmånsvärde och leasingen.

sbozic:
M avdelningens utvecklingschef sa att en vanlig M bil är omarbetad till 80% jämfört med standard. M135 är omarbetad till 30%.
sb
67
sbozic
Clubsport: Jo jag har läst det med, men förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det =)

Antagligen vill Clubsport visa med fakta det du själv skrev om "riktig M-bil"

/Anders
sbozic: Du är nog inte ensam om att fundera kring vilken avvägning man ska göra. Själv skulle jag nog ändå ta en mer välutrustad 120d xDrive. Den har fortfarande väldigt bra prestanda, bra vägljudskomfort med 16", men tyvärr inte det härliga
6-cylindriga ljudet. Jag har frågat berörda inom BMW när en 130d, 135d eller
150d xDrive kommer men vi lär inte få se någon sådan i år. Tror inte man vill störa
3-serieförsäljningen och Leipzig-anläggningen går redan på högtryck, men visst vore en dieselsexa i F20/F21 ett intressant alternativ! Vridet vid låga varv skulle påminna mycket om M135i eller tom slå detta, speciellt då i form av en 150d xDrive. Först tror jag vi får se en 3-cylindrig F20/F21 i andra änden av modellspektrumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.