AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.030

F20 M135i

Sida 172 av 172
Öppnade motorhuven på min M135a och såg att remskivan på veven verkade vobbla lite och även spännaren till remmen hoppade en del. Är detta vanligt på dessa motorer? Något farligt man bör åtgärda direkt innan man fortsätter köra?
Vad kostar en remskiva till veven, någon som har koll?
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Hej,

Har sålt bilen men sitter på en uppsättning så gott som oanvända originalstötdämpare till en M135i RWD 2016 med originalchassi (ej adaptiv).

Är det någon som har ett bra idé om vad man ska göra av dessa eller rent av är intresserad av att slå till? Kanske bra att ha på hyllan om han har en bil som gått 10 000 + mil och behöver ett utbyte med tiden

PM:a i så fall.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tänkte passa på att kolla om någon händelsevis sitter på en uppsättning M-performance interiörlister som dom vill bli av med? Eller kanske vet vart man kan få tag på dom till en 5-d pre facelift?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Köpte Michelin Pilot Alpin 5 nu på vintern och vilket lyft för bilen, framförallt styrningen. Med original Bridgestone Potenza RFT var bilen spåring och okänslig, de däcken fick däckfirman behålla.

Till våren lutar det åt 405M 19'' fälgar och antar att Michelin Pilot Sport 4S är det självklara valet.

Vad kör ni för fälgar/däck på era M-light?
Funderar på en dagisräcer.
Manuell M135i F20/21.

Känner ni att ni saknar diffen vid inspirerad körning typ
småvägar osv. Ingen bankörning.

Någon som har en fin lågmilad till salu?

/ Filip
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag känner ingen avsaknad av diffbroms på vanlig väg. Varken vid normal körning eller aktiv körning.
gu
5
gushen
M140i -2018
320d -2013
Hej, jag har en M140i xDrive som jag är i valet o kvalet om jag ska köpa 19" sommarfälgar till.

När jag kollar online verkar majoriteten vara av åsikten att bilen körmässigt gör sig bättre med 18" men samtidigt ser man att relativt många kör med 19" ändå.

Är det någon här på forumet som kör 19" på sin och vad är i så fall era åsikter?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det är så stor skillnad mellan 18" och 19". Så länge du inte ändrar flera saker samtidigt.

Säg att du köper 19" som är markant tyngre, bredare, eller av helt annat däckmärke. Då är det kanske lika mycket det, eller mer som du upplever än att du gått upp en tum i fälgstorlek. Dvs, byta till tyngre, bredare 18" med andra däck hade också påverkat.

Är det 19"-originalfälgar eller någon speciell eftermarknadsfälg du är sugen på?
gu
5
gushen
M140i -2018
320d -2013
Hej, tack för svar och ursäkta att mitt är sent.

Det låter ju lovande att inte själva storleken påverkar komforten och prestandan allt för mycket. Det sätter ju dock krav på fälgen man köper.

Jag har försökt hitta en sida som visar lite mer info om sina fälger så som vikt och hur de är tillverkade/material men det verkar oväntat svårt...

Egentligen gillar jag nog utseendet av BMW's egna M fälgar bäst. Jag är svag för både 666m, 763m och 405m.

Bredden på Bmw's orginal gör att jag måste kolla på eftermarknad/replica och ärligt talat är jag inte sugen på att lägga extremt mycket på fälgarna så hade troligtvis gjort det ändå. Jag kan såklart tänka mig något liknande utseendemässigt som inte är en ren replika om kvaliten är bättre.
@marnilss, du skrev "det känns även som den rör sig en del i bakvagnen vid gaspådrag i t.ex. i 2:an."

Denna har jag köpt men inte monterat men många som säger att den gör underverk för bakvagnen just vid gaspådrag.

Länk
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
@Johan_LG9 intressant, har jag aldrig hört talas om tidigare. Rapportera gärna skillnaden när du monterat och testat!
Staget sitter standard på couperna
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
@Phoenix M3, ok, det förklarar då varför jag tycket min M240 beter sig bättre än den M135 jag hade tidigare, men tycker ändå där är lite rörelse.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Marnilss, var inte ditt problem att du fick rörelse när du åkte på ett gupp i en kurva med mycket gas? Vad jämför du med då?

Med tillräckligt mycket gas och ett gupp så bör ju något ske, men i en mer komfortinriktad kärra med mindre effekt så är det ju naturligt ett mindre problem.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
@Grelle, jag upplever den både som "studsig" på guppig väg (t.ex. tjälskador), men även rörelse i bakvagnen (både sätter sig och lite i sidled) vid kraftigt gaspådrag.
Studsigheten upplever jag nog som värre i denna M240, än vad jag upplevde i M135:an, medan rörelsen i bakvagnen var värre i M135:an. Jag har/hade ingen adaptiv fjädring, vare sig på M240 eller M135.

Just studsigheten kill-gissar jag kan vara dämpare med för lite retur-dämpning. Är inte någon expert, långtifrån, på fjäder/dämpare inställningar, men upplever det som att bilen studsar upp rejält vid bulor mm i vägen.
Jag jämför med Porsche 911 (991.2) GTS, som upplevs som ännu fastare/hårdare i chassit, men jag upplever ändå att den sväljer bulor och håligheter i dålig väg bättre än vad min M240 gör.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur långt har din M240 gått? Ägt den sedan ny? Vet om hjulinställningen är korrekt? Vad har du för däckmärke och typ? RFT eller ej?

Att komforten inte är helt perfekt är ju inte konstigt då det inte är någon komfortkryssare, tänker på studsigheten, men katastrof ska det ju inte heller vara.

Att en 991.2 GTS upplevs bättre är ju lite som att konstatera att Brasilien är bättre än Sverige i fotboll - öppnare dörr än så kan man ju inte sparka in. Det är däremot inte att säga att Sverige eller M240i är dåligt. :) Men det är ju tufft att jämföra med en dubbelt så dyr bil som har epitetet den ultimata sportbilen.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
@Grelle jag har ägt M240 sen ny, och är nu uppe i 7000 mil. Kollade hjulinställningen förra sommaren, och gjordes bara små justeringar. Upplevde ingen skillnad.

19" Michelin Pilot Sport 4S non-RFT, men upplever även studsigheten på 18" vinterdäcken, också utan RFT, men mellan-europa friktions Pirelli Sottozero W240 (dvs inget super-mjukt friktionsdäck, utan mer avsett för kall barmark).

Jag vet att det inte är ett komfort-åk jag köpt, och inte det jag är ute efter heller. Gillar fasta/hårda chassin så man vet var man har bilen och kan precisionsplacera när andan faller på och högerfoten blir tyngre.
Och jag är kanske lite petig, men jag tycker ändå att BMW skulle kunnat göra jobbet lite bättre och fått bort en del av studsen utan att inverka negativt på väghållning/körkänsla. Jag tror det bara handlar om pengar i slutändan - de har valt att inte testa ut/montera bättre dämpare av kostnadsskäl helt enkelt.

Jag sa inte att det var en rättvis jämförelse 😁 när jag jämför med Porschen, men ändå en jämförelse som visar att det går att få både "komfort" och fast/hårt chassi.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har framfört ungefär samma synpunkt avseende studsighet på M2 vid högre hastigheter på svensk motorväg, vilket jag inte upplevde att min tidigare M3 (e36) hade på samma vägar. Efter att jag körde många mil på tyska motorvägar i höstas utan problem med studsighet, har jag kommit fram till att de svenska motorvägarna inte är optimala för M2 och kanske inte heller M240.

Några rörelser i bakvagnen existerar dock inte på M2, vilket jag kände tämligen omgående vid provkörning av M235 för några år sedan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.