AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.042

F20 M135i

Sida 171 av 172
ps
377
psike
M240i xDrive -19
shirack: 235 är 2015, 135 är 2016, båda 140 är 2018. =)

Men tack för all input i vart fall. Tycker ändå jag får mer klarhet av allt googlande även om det känns lite som att man får mer huvudvärk också.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Shirack, vad fick du lägga för en sådan ratt? Hårdvara och installation?
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Efter lite om och men är jag plötsligt i fel forumdel.

Fick igår en vit M240i xDrive med 900mil på mätaren hemlevererad. Fick sälja en nära anhörig för att få råd. Men vad gör det när bilen känns helrätt. Helskinn, navi PRO, harman kardon. Nybilskänslan kvar. Körde upp blott en tank igår och handtvättade för första gången på 3-4 år. Charmigt (golf Alltrack får man köra i automat).

Tack för all info man hittar på detta forum! Ses i 2-serie-avdelningen 😂
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul! Du kommer säkert trivas bra med den!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Skulle behöva lite råd här i reservdelsdjungeln...
Har sedan jag köpte kärran varit sugen på en facelift-ratt och nu tänkte jag göra slag i saken. Dock blir jag inte klok på vad jag ska leta efter. Finns till ok priser från Tyskland, med då verkar det vara utan knappar och airbag. Och dom lär ju knappast passa från min gamla ratt.
Och ska man hitta begagnad så måste man väl hitta med rätt spec, typ med eller utan värme, vibration osv?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gällande faceliftratt så infördes väl ratten som var på senare modeller tidigare. Den ratten fanns redan på årsmodell -15 av 1-serien, så innan faceliften. Det kanske är rattar från den tiden som är mest anpassade till din bil, då inga andra större ändringar lär ha gjorts mellan -13 och -15.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Grelle: Ja den ratten sitter på bilar från -14 vad jag har sett. Även på 3 och 4-serien, så frågan är om inte det är möjligt att till och med använda en sån.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ny ratt nu fixad iaf!
En till fråga som nån kanske kan hjälpa till med...
Nån som vet var man kan få tag på schyssta svarta ändrör som passar på m-performance systemet. Original finns bara kromade eller kolfiber som är lite väl dyra.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
5:e November kommer en artikel i Bilsport som handlar om B58:an.

Läsvärd !
Har en m135 2014, när man lägger i sport plus läget och kör med paddlarna på ratten och kör typ halvgas och växlar så känns det nästan som den bromsar in lite och växlar lite hårt. Har förstått att i det läget så ska den växla hårdare och allt ska va omställt men just när man inte gasar mycket och växlar så känns det som den stryps lite typ
Är det normalt att det är så?

En till fråga om motorn, läst lite om att vevlager ska va en svag punkt på n55, är det vanligt? Någon som råkat ut för det här på orginal effekt?
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Bmw Matte, min m135 havererade, men det var vevstakslager istället för vevlager. Men det var igensatta oljekanaler, så det skulle kanske lika gärna kunnat bli vevlagret istället som skurit.

Har inte hört/sett fler i Sverige som råkat ut för det, men har ju inte stenkoll.

Här är en länk till info om mitt haveri: Länk
Hej.

Hade ju en 135i E82 N55 innan och fick mersmak men vill ha en mer smidig leksak.

Hur ovanlig är denna kombon?

135i/140i manuell RWD?

/ Filip
MU
940
MUC
M340i - 2025
Finns säkert mer exakta källor men på Carinfo finns det följande antal med RWD:

Modell År Manuell Steptronic
M135i 2012-2015 41 62
M135i 2015-2017 10 19
M140 2015-2017 13 25
M140 2018-2019 5 27

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Sen har du ju M235/M240 också (sedan-versionen)

M235 totalt 26 st manuell (Länk
M240 2 st manuell

Kan verkligen rekommendera den kombinationen med manuell och RWD. Hade det i en M135 och nu i en M240 - riktigt kul!
Tack för svaren!

Blir isåfall 1-serie 5D så det blir enklare med barnstolen om grabben vill
Med :)
me
364
mephisto
M240i/6 -17
@marnilss: Bra val!

Enligt car.info finns det även 5st M240i manuella MY2017.
Har själv en blå MY2017, helt original med låga mil.
Med B58an behöver man inte växla så mycket heller om man inte vill :)

Innan denna var jag och kikade på en grå manuell MY2018, antar att du har den andra då?
Vilken färg och ev mods har du satsat på?
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Tack @mephisto
Japp, jag missade de tidiga M240. Utgick från min egen bil och då dök det bara upp 2 st, men det är som sagt bara 2018 och framåt. Car.info är ju lite missvisande, då det står "With the same type of engine", men även 2017 har ju samma motor, men de visades inte i listan, bara från 2018 och framåt.

Jag tycker interiöruppdateringen som kom 2018 blev ett lyft, annars är det nog inget som skiljer.

Håller med om B58, den känns rejält snabbare än N55 som jag hade i M135, men det är nog egenligen det "köttigare" mellanregistret som ger den känslan.
Den går dock hårt åt bakdäcken. Jag jobb-pendlar med min och det går nästan ett set friktions-bakdäck varje vinter. Och då upplever jag nästan aldrig att de spinner, utan det är acceleration i 2:an och 3:an som nöter ner dem.

Min är också grå, och jag är snart uppe i 6000 mil. Förutom ett par OZ Leggera HLT 19" så är den original.
Funderar över en liten sänkning 10-20mm, då jag dels tycker den har lite för mycket luft i hjulhusen, och sen även tycker jag original dämparna/fjädrar (ej adaptiva) inte känns speciellt bra.
De känns både hårda och framförallt "studsiga" men det känns även som den rör sig en del i bakvagnen vid gaspådrag i t.ex. i 2:an. Det sista är kanske bussningarna som är för mjuka, eller för mjuka bakfjädrar, vet ej.
Men det är framför allt studsigheten jag retar mig på. Kommer man i en kurva med lite fart, så man har lite tryck på ytterhjulen, och sen det kommer en bula i asfalten, känns det som hela bilen ska studsa av vägen. Ingen sofistikation alls i det hela.
Någon som har några tips?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja svajigheten försvann för mig när jag bytte till sänkningsfjädrar. Nu var min ganska bra trimmad och diff men den var rent jävlig i vissa situationer. Allt försvann efter bytet, den blev mer "ett med asfalten".

jag köpte Eibash Pro Kit från : Länk

Bra priser och snabb leverans, topp företag !

Jag var skraj att den skulle bli för låg...den blev helt perfekt sänkt. Ingen raggar bil utan en bra stance.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Skaffar nog 405M 19'' till våren och då tror jag en sänkning är nödvändig för looken. Jag har inte upplevt bilen som svajig med det adaptiva chassiet, i sport är bilen väldigt hård och planterad. Är det någon skillnad på höjden med eller utan adaptivt?

@pellepirat, vilken sänkning gick du på och körde du 18'' eller 19''?

Är inte imponerad av styrningen och känslan generellt men väntar tills RFT blir utbytt innan ev byta till M2 LCA som sägs hjälpa en del.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
25mm fram / 30mm bak

Jag hade org 18" hjul. Gick från Michelin MPSS till PS4 då blev min oxå lite bättre i bakvagnen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.