|
Sida 168 av 172
|
|
|---|---|
| Enbart 95. Testade att tanka 98 ett antal tankningar på rad men utan att märka någon uppenbar skillnad i vardaglig körning. | |
| Jag kör 2.6 runt om kalltryck. | |
| Märker ingen skillnad 95 vs 98 oktan, möjligen att den bluddrar lite mer på 98, men det är inte värt merkostnaden för 98 oktan. | |
|
Mätte förbrukningen på min m135i och den gick ned lite när jag körde 98 så det blev mer elle mindre jämt skägg kostnadsmässigt. Som Clubsport säger så bluddrade den lite mer, och tyckte väl att den gick något bättre. Men det var troligtvis ren placebo. På vintern körde jag oftast 95 oktan. |
|
| Ok, intressant. Har alltid av vana kört 98 men reagerade lite på att det i tanklocket stod 95 (95-98) och inte ”minst” 95 som det ofta gör. Så man kan tänka sig att den helt enkelt är optimerad till 95 och då 98 är lite att elda för kråkorna. | |
| Ok, intressant. Har alltid av vana kört 98 men reagerade lite på att det i tanklocket stod 95 (95-98) och inte ”minst” 95 som det ofta gör. Så man kan tänka sig att den helt enkelt är optimerad till 95 och då 98 är lite att elda för kråkorna. | |
| är bilen optimerad är det stor skillnad på oktantal..en del säger som "natt och dag". Jag märker lite aggressivare och råare ljud..men mapningen ändrar oxå parametrar. 100 oktan och mer får de flesta ut 470 ganska exakt. | |
|
Skulle tippa att man får ett par procents högre effekt med 98oktan jämfört med 95. Knappast något som man märker vid daglig körning. Kostnadsmässigt är det oftast som bart112 säger ingen större prisskillnad eftersom förbränningen blir mer effektiv med 98. Dels för att 95 innehåller mer etanolblandning. Sen om man har optimerat bilen med en aggressiv mappning som kräver minst 98 oktan så kan det vara direkt skadligt att köra med 95, man bör åtminstone inte köra motorn hårt. Om motorn börjar spika så kan det bli dyrt |
|
|
Ok kanske testar 95...samtidigt, går det typ jämnt ut föredrar jag nog 98 ändå med tanke på etanolinblandningen osv. Nästa fråga är om däcken...väldigt många bud om däcktrycket, och infon på dörrlappen är lite knepig likaså. Nu med vinterdäcken blinkar antispinn konstant vid lite pådrag. Tyvärr var däcken som medföljde runflat samt lite till åren. Blir nya till nästa säsong. Men frågan är om en ändring i däcktryck kan göra skillnad? |
|
|
Detta råkade jag hitta angående bränsle, på Stertmans sida, detta gäller ju optimerad motor, men lite intressant ändå. "Alla våra mjukvaror för bensinbilar är gjorda för 98 oktan eller bättre där vi föredrar OKQ8, men även Preem och Circle K fungerar. Vi rekommenderar inte bensin från Shell och ST1" @impnaz, skönt att det inte bara är jag som blivit förvirrad av dörrlappen om däcktryck...🤣🤣 |
|
|
Stertman...tja andra tuners (MHD - BM3 ) kan man själv laborera med oktantal. Det behövs inte användas 98 bara för den är optimerad. Nu vet jag inte om Stertman kör in tuning med bara ett alternativ, med största sanolikhet då du inte kan ändra det själv i efterhand. |
|
|
BMW själva rekommenderar tydligt 98 eller högre för B58 kittet. Iaf för 440. |
|
|
Galet snabb M140 |
|
|
Är det nån som vet om Styling M270 (ET 25) fälgar passar på M135i? Hittar inget direkt om det vid googling. Är lite sugen på att byta ut mina tråkiga vinterfälgar och har ev en uppsättning på g. |
|
|
Dom sticker ut för mycket. Snabb googling sa dessutom att dom e på et20, men Google kan ju ha fel. M135/m140 klar typ 13mm spacers. |
|
| Ok tack, ja jag anade nästan det. | |
|
Har nu fått mitt första M135i=problem. Vid ett par tillfällen har varning för chassi=kör försiktigt, åk till verkstad etc dykt upp. Har dock försvunnit efter ett par omstarter. Tog det säkra före det osäkra och lämnade in den. Googlat lite under tiden och det som mest dök upp var accelerations sensor och det visade sig att så även var fallet här. Lite snopet på en bil som endast gått 4500 mil men får hoppas att det bara är otur och inte början på massa krångel... |
|
| håller tummar att det inte blir för dyrt ! | |
|
Hej, Någon som kan rekommendera prisvärda coilovers som passat till en M140 X-drive med adaptiva dämpare (vill ha kvar comport/sport funktionen), alternativt om någon testat enbart med fjädrar som fungerat tillfredsställande ? |
|
|
jag har en polare som öppnat shop i England. Länk Kolla lite vad han har, OE delar till bra priser. Jag köpte 7 liter olja , 2 stk oljefilter och bromsslangar. Frakt 15 pund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.