|
Sida 166 av 172
|
|
|---|---|
| Även om responsen kändes bättre med N55 så tycker jag B58 är markant snabbare, precis som pelles tider visar. Jag blir förvånad hur bra den går varje gång jag kör och får möjlighet att sträcka ut foten. Lite extra efter 5000 rpm skulle dock inte skada. | |
|
Provade samma sak med farsgubbens 330ia (B48), där kom maxvridet 350 nm vid 1500-1600 rpm enligt sportdisplayen. Är det någon annan som kör otrimmat som har kollat när de uppnår maxvrid? |
|
|
jag kan få fram vrid via mhd loggen ganska exakt. Clutch torque/varvtal om du är intresserad. |
|
|
Skiljer sig den datan mycket från vad man kan se i sportdisplay? Med mhd kanske vridmomentskurvan har ändrats en del? |
|
|
det är nog mer var man mäter vridet, motorn/lådan. Det kan vara en kombo de kör..jag postar här så ser du lite ifl :) Min är automat (XHP stag 2 ), på manuella haren del upp till 630-650 Nm. 2226 = 114 Nm 2406 = 242 Nm 2662 = 454 Nm 2994 = 586 Nm 5152 = 516 Nm 6611 = 437 Nm |
|
| pellepirat, vad är det för siffror i vänstra kolumnen där du saknar enhet? | |
|
aaaa sorry Grelle, det ska stå rpm :) När jag loggar håller jag den på ca 2-2000 varv i 4:ans växel, sen är det full gas. Loggen startar automatiskt vid mer än 50% av full gas. Tror oxå 4:an är en av växlarna den inte har begränsningar på vridet..lägre växlar har tendens att få hjulspinn så loggarna blir helt "fuckade" |
|
| Men siffrorna på 2226 och 2406 rpm blir ju inte rättvisande då eftersom de ser på tok för låga ut. Först från 2662 eller 2994 rpm går det då att lita på? | |
|
Tycker det är lite märkligt att det verkar vara så pass stor skillnad på B58 an i olika bilar. det är ju trots allt "samma" motor. Min är iofs trimmad (BMW original trim) men jag har enl sportdisplay drygt 500NM redan vid 1600rpm. CA: 450 vid 1400. Men som ngn skrev så laggar den mer än N55 och det stämmer men endast på lägre varv när turbon inte hunnit bygga tryck. Det är helt naturligt då B58´an har en hyffsat mkt större turbo än N55. Det enda sättet med dagens teknik att nästan helt komma runt lagg med turbo på lägre varv är en äkta dubbelturbo. Som typ M4. Dock dyrare för tillverkaren och BMW som alla andra verkar mer och mer vara intresserade av att tjäna kortsiktigt än att bevara varumärket. Twinschroll är en hyffsat billig nödlösning som förbättrar men den eliminerar inte problemet. |
|
|
Kollat lite och det kan ha att göra med att den manuella lådan är klenare och har en moment begränsare. Lite intressant när man kollar är att ZF (automaterna) är helt olika beroende på applikation . Typ en 520 D växellåda i min hade rasat ihop den första milen.... |
|
|
ja svårt att veta hur pass de stämmer. Jag märker att det tar "lite tid" innan den drar fullt. Jag går inte på gas mjuk utan "floorar" den ganska hårt, turbon klarar inte spola upp så snabbt så det blir lite orättvisa siffror. ja det är lite vad det är...bättre än sportdisplay som är en ren gimmick. |
|
|
Vet faktiskt inte om sport display är en gimmick. Men stämmer med vad BMW uppger. Vore iofs ganska konstigt annars. Får kolla det. Kan tillägga att min gimmick värden ligger ännu längre ner i varvtalsregistret pga avläsningsproblematik. Men dina mätvärden Pelle verkar vara lite mysko. Men vet inte det kanske blir så när man trimmar hårt? Ang växellådan så iaf i 440 så pallar inte den manuella över 480 NM enl BMW. ZF är om jag inte minns fel garanterad till 650. Dock ngt osäker. |
|
| jag testar en filmning i morgon, ska ändå logga efter ny uppdatering. | |
|
Missförstå mig inte Pelle. Dina mätvärden kan säkert vara hel rätt (är ingen expert) Kanske är så att trim tillverkarna medvetet lägger moment toppen högt för att vara säkra på att lådan inte pajjar? Men som jag skrev de ligger ganska högt gentemot fabrikstrimmet. |
|
|
jag är ingen expert :) Delar bara vad jag har, idag var det skitväder så ingen loggning för min del. |
|
|
Intressant om BMW har begränsat vridet <2000 varv för de manuella utan att ange det. Men det låter inte omöjligt. Sportdisplayen visar ca 500 nm från 2100-4500 varv, så det verkar inte finnas en begränsning på hela registret. För Pelles värden ovan tror jag att de inte är de äkta tillgängliga vridet förrän 2662 varv, kanske lite turbolag innan där. Men bra tryck upp över 6600 varv! |
|
|
Fick svar från från Fabian på Pureboost ( han kör samarbete med MHD ) Jag frågade om vi kan se vridmoment i motorn via logg. Svar: Real tq ? No as there is no sensor,just calculated torque. |
|
| Står nu som ägare till en fin M135i och vill tacka alla som kom med tips och råd i tråden. | |
| Grattis hoppas du blir nöjd :) | |
|
Upplever också klart tydligare lagg i min manuella M240 mot gamla manuella M135. Men det är som sagt det större aggregatet som behöver längre tid att spinna upp. Upplever det speciellt om man rullar sakta fram mot rödljus i 2:ans växel, om motorvarvet är nere på 1000rpm eller lägre, och sen ger gas. Då blir det, som det upplevs, en lång väntan innan motorn drar. Har man då i frustration trampat hårdare på gasen, händer det att det blir hjulspinn när "ketchupeffekten" kommer 😁. Anmärkte på lagget till försäljaren och denne såg ut som ett stort frågetecken - "har jag aldrig upplevt eller hört någon annan säga". Hade problem i början med att motorn gav mellangas (upp till varvtalsstoppet) vid uppväxling, när man drog den till över 6000rpm innan växling. Upplevde det direkt efter inkörningsperioden var avklarad. När jag hade med verkstadsmekanikern i bilen för att visa felet för honom, sa han: "det är inte många av våra kunder som kör så här". Servicerådgivaren sade samma sak, och vad de menade var att felet/beteendet kunde finnas på massvis med bilar, men genomsnittliga BMW kunden pressar sällan sin bil och upptäcker det inte, eller är inte tillräckligt informerad/kunnig för att veta att den inte ska bete sig på det sättet. Alltså hade de inte hört om felet tidigare. (efter min jättetydliga demonstration tog dock meckaren/servicerådgivaren ordentligt tag i problemet - värre med BMW Sverige dock) Det kraftigare mellanregistret gör att jag upplever B58an som ganska mycket snabbare, men har inga siffror. Tror också att manuell M240 levererar de 500Nm, för det står så i specarna. Hade en N55 med Power Kit i en E92 och där specades vridet till 500Nm för automat, men bara 480Nm för manuella - alltså har BMW aldrig dolt några sådana skillnader. Har även för mig jag läst att M240 och M2 använder samma manuella växellåda. Om tex 440 använder samma vet jag dock inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.