AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.065

F20 M135i

Sida 164 av 172
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Kan garantera inget är fel, två år eller när bilen själv säger till.

Har bilen körts lugnt och långa landsvägskörningar blir första intervallen låååång.

Sen kan man ha personliga åsikter detta är galet, men enligt BMW är det ok
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Säljaren kontaktade Bmw och enligt dom fanns mycket riktigt inget i datorn före 4000mil. Men ok då är det väl så att den bara är lugnt körd.
Men ja min personliga åsikt är ju att det är helt uppåt väggarna galet med såna intervaller.
Jag hade inte köpt den bilen allafall... inte utan ett väldigt stort prisavdrag pga servicen...

Vad e det för reg nr på bilen?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Den verkar ha blivit såld nu ändå, så man slipper visst fundera på det.
Jakten går vidare...

Alla mina 3 bilar med det här nya systemet har velat ha första servicen gjord vid 3200-3300 mil, jag tycker att jag kör ganska lugnt för en så pass rolig bil...
Jag skulle inte ha köpt en bil som fått sin första gjord vid 4000 mil iaf.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Nu löste detta sig självt iom att bilen blev såld. Men nej jag hade nog inte köpt den ändå, mycket på grund av detta. Jag är ju en sån som mellanservar oavsett tillverkarens intervaller. 1000 mil eller 1 år beroende vad som kommer först. Inser att det nog blir svårt att hitta en där det har gjorts så man får leva med det....men 4000 hade stört mig för mycket.

Nu till nästa fråga...
Jag vill ju ha en RWD, men dom är ju lite mer sällsynta. BMWs x-drive, har den en märkbar tendens åt bakhjulsdrivet som det sägs eller känns det mer standard x4?
Ska såklart försöka testa en med x-drive men vore intressant med lite åsikter.
Xdriven har helt klart en väldigt bakhjulsdriven karaktär.
Det den ”tappar” pga 4hjulsdriften är lite känsla i styrningen, men jag anser allafall att som året runt bil så väger fördelarna så mycket tyngre med xdrive.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Kan instämma i att den har en bakhjulsdriven karaktär, men med sämre känsla i styrningen. Vidare klart sämre svängradie, men det är ju normalt.

Ångrar ibland att jag valde xDrive. Samtidigt väldigt skönt att ha vissa andra stunder, och 0-100 går riktigt snabbt...
Jag ångrar det lite på torra sommarvägar... men sen kommer vintern... då ÄLSKAR jag det! 😊

OM du väljer rwd, kalkylera för köp av diffbroms DIREKT.
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Tror x-drive går hem hos fler, pga mångsidigheten och att de flesta pressar nog inte sina bilar ens i den grad att man märker skillnaden.

Jag hade först m135 xdrive och tyckte det va kalas kul.

Sen bytte jag till m235 rwd och tyckte den var lika rolig, dock sämre på vintern, märkte ingen större skillnad i styrningen heller.

Nu är jag tillbaka till en M140 xdrive och är nöjdare än någonsin.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
+1

OM du väljer rwd, kalkylera för köp av diffbroms DIREKT.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tack för input, alla. Just styrningen var en av sakerna jag tyckte mest om på provkörningen, så vore ju trist om den känns sämre. Och har ju kört RWD året runt väldigt länge...säkert 10 år sen jag körde x4 sist, och aldrig haft problem med det egentligen heller.
Sen undrar jag lite, eftersom det nu inte kommer vara en ny bil man köper och den kommer ha gått ex antal mil...kan x-drive frambringa flera kostnader framöver? Helt enkelt en sak till som kan gå sönder.
Hur är hållbarheten, är det nån som har åsikter om det?
Kommer ihåg förr, tex Volvo hade väl nån vinkelväxel som alltid gick sönder osv
Styrningen är verkligen inte dålig i xdrive!
Men man märker en skillnad mot rwd, sambon har en 118d rwd som jag kör med jämna mellanrum så då märker jag skillnaden. Men det e ju aldrig så att jag hellre hade haft hennes bil än min 140 xdrive :)

Xdriven är roligare på vintern! Inte bara stabilare

Angående hållbarheten så finns det absolut inga typfel på bmws xdrive du behöver oroa dig för.
Kör min första xDrive och mina intryck hitills är:
Mycket sämre svängradie.
På plussidan hamnar att den känns och är mycket stabilare när man accelererar fullt. Klar skillnad jämfört med mina tidigare bakhjulsdrivna, 335i, M135i x2.
Speciellt 335:an kändes väldigt slingrig vid 0-100.
Största skälet till att jag köpte xDrive (förutom att läxa upp en manuell 370 hk M2 med en hel tiondel).. var ju vinteregenskaperna. Har kört en vinter och inte märkt nån direkt skillnad, dels en sen mild vinter och få tillfällen att köra oplogat. Nya dubbdäck runt om gör väl sitt också.

Nackdelen kommer väl längre fram, säg att jag får punktering på ett däck och därför blir tvungen att köpa 4 nya däck.
B58 motorn drar ju mindre soppa än N55 motorn men den lilla vinsten i förbrukning äts ju upp av att xDriven drar mer soppa.
Vid pumpen går jag plus minus noll jämfört med min gamla M135iA -16.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
x-delete kan vara en lösning på sommaren om man vill såklart. Jag ser fler som diskuterar om det på andra forum. Alla är positiva.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Återigen flera bra svar att ta i beaktning.
Hur är x-driven vid halt väder och man ska svänga i en korsning tex, finns det nån märkbar tendens att den vill driva rakt fram? Det är bland det värsta jag vet med x4, finner det väldigt irriterande.
X-delete är en intressant produkt i teorin, dock skulle jag nog inte vilja ge mig på den innan det fanns minst några år av erfarenhet utav den.
Lutar nog ändå åt att jag ska försöka hitta en RWD...frågan är mest hur länge man har tålamod att vänta tills man hittar den med rätt spec osv.
Finns bara en med mina önskemål ute nu och den är x-drive.
Den jag testade var perfekt förutom den irriterande första servicen.
Men kanske skulle slagit till ändå haha...typiskt.
Impnaz > att bilen ska börja bete sig som en framhjulsdriven bil behöver du INTE vara orolig över, vrid på ratten och gasa och rumpan kommer i en fin sladd.
Det är ingen gammal Volvo där bakhjulsdriften går in när framhjulen slirar, inte heller en Audi där du har en massa tyngd framför framhjulen som gör bilen understyrd.

Svängradien e fortfarande bättre än allafall merparten av alla bilar som säljs i Sverige :) så dåliga är den då inte, dock inte lika bra/tight som rwd.

Dom farhågorna jag tolkar att du har med xdrive känner jag att du inte behöver vara rädd för!
Enda anledningen till att köpa rwd skulle vara om du ska köra en jävla massa bana med bilen, eller enbart bruka den på sommaren.

(Jag har 4,5k mil i 140 xdrive och 4K mil i m3 så lite erfarenhet anser jag mig själv ha fått)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
där är en vit rwd i Halland, den ser super fräsch ut på bilderna. Finns knappt några annars.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
edit* den är såld redan, jag hade lite kontakt med killen via blocket.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
ESvensson: Tvivlar inte på dig, du har säkert helt rätt. Dom x4 bilar jag ägt är just Audi, en S4 B6 och en RS6 C5, och efter dom sa jag till mig själv aldrig mer x4....
Men man ska aldrig säga aldrig och jag ser mig gärna motbevisad.
Men det var som att man fick lite E46 M3 vibbar av den RWD jag körde och det var verkligen trevligt.
Men, jag ska helt enkelt testa själv sen bilda mig en uppfattning.
Och ni får gärna hjälpa till att hålla utkik....önskelistan är som följer:
Aktivt chassi
Aktiv styrning
Stora navi
HK
Facelift ratten
Under 12000 mil
Däromkring ligger det, tror jag fått med det mesta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.