AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.240

F20 M135i

Sida 15 av 172
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Manuell eller Auto i provbilen?
UK
48
UK-King
120d -07
Automat. Den gör ett bra jobb, inklusive läckra avgasknallar vid fullgasväxlingar.
UK-King:
Vilken åf har du fått låna bilen av?
UK
48
UK-King
120d -07
Paulsson - Helsingborg.

Mer intryck:
Efter att ha läst lite om bilen förstår jag att den inte låter lika mycket utanför som inne i kupén - motorljudet är pimpat via högtalarna. Den brölar dock rätt friskt ändå, jämfört med en vanlig bil. På fullgasacceleration låter den bara helt underbart - en kollega som åkte med till jobbet idag bara skrattade och log hela vägen, under inspirerande körning. Och så det där att den stänger av motorn vi rödljus, det passar inte till den här typen av motor.

Körde min fredagstur till Köpenhamnskontoret idag - ca 9 mil i 120 km/h, i läge Eco Pro. 0.69 l/m är imponerande med en 320hk-bil som har knappt gått 200 mil, min diesel-Audi gör samma tur på 0.6 l/m, kör man i tjänsten så är ju faktiskt M135i att föredra, drivmedelsersättningen är ju 3 kr mer för bensin.

Väghållning, som en gokart, och bakvagnen påminnner också om gokart, kör man i en skarp sväng och passerar över ett brunnlock så hoppar hela bakvagnen lite osnyggt någon decimeter åt sidan.

Bakhjulsdriften är sådär rolig - det skall vara Xi för att den här bilen skall kunna åka effektivt. Vid torrt väglag och minsta ojämnhet så stryps effekten vid fullgas, visst det finns ett sportläge+ med reducerad antispinn men det är ju så klart inte valt när väl lusten faller på att ställa ut bilen i en kurva.

Design, njaa, jag gillade min gamla e87 mer, jag tycker den nya designen bakifrån mest liknar senaste versionen av VW Polo... och fronten har fått en spetsighet i nedre spoilern som påminner och Audi A4 (B8). Interiören är rörigare också än e87. Men jag bryr mig egentligen inte, jag gillar att den ser lite anonym ut, det sticker inte i ögonen.
Det räcker med lite fuktig vägbana för att man ska känna ett tydligt behov av xDrive som går extremt stadigt. Att även en 3-dörrars xDrive kommer inser man lätt om man tittar på bilderna från Paris där en blå sådan fanns på plats på utställningen.

Efter att ha bla kört nya M5, Panamera och M135i xDrive så väljer jag den senare rent körupplevelsemässigt även om jämförelsen haltar på flera punkter. Stora prestandabilar som de förra, hur enormt välkonstruerade de än må vara, blir mer krävande och inte riktigt lika roliga att köra. M135i xDrive närmar sig rena rallybilen med sitt behändiga format, men ger samtidigt en betydligt mer solid kvalitetskänsla och komfort än kompakta japanska högprestandabilar med fyrhjulsdrift som ju egentligen är nedtrimmade rallybilar.
UK
48
UK-King
120d -07
Sista repan innan det var dags att lämna tillbaka bilen till handlaren. Konklusion: Sannolikt det enda på marknaden som kombinerar 4wd med körglädje, 0-100 < 5s, <400ksek, 5* Euroncap, <0.7 l/m landsväg, bakdörrar / baksäte / bagage som fungerar i praktiken, och inte minst fri service (min Audi har kostat mig 21ksek under 26 månader / 8000 mil bara på service). Nu återstår bara en offert, väntar på prisinfo.

Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Såg ut att gå riktigt bra! Var den du lånade var en xDrive? Trodde först av den recenssion du skrev ovan att provbilen var bakhjulsdriven.

Om den du körde är en xDrive så är ju landsvägsförbrukningen än mer imponerande!
Vågar man fråga vad totalförbrukningen under lånet landade på?
UK
48
UK-King
120d -07
Den var bakhjulsdriven.

När jag hämtade bilen nollade jag medelförbrukningen, den stod på 1.2 l/m då och jag utgår från att det var 90% huligankörning eftersom det är en demobil. Jag uppskattar att jag körde ca 20 mil - 75% motorväg med farthållare, 15 % stadskörning och 10% mycket inspirerad körning (typ plattan i mattan), förbrukningen landade på 0.82.
Jäklar vilken bil så rolig det lilla ja hunnit med min.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Grymt imponerande siffror oavsett!

Undrar hur mycket det skiljer med fyrhjulsdrift...? Vet du hur mycket tyngre blir den med drivning även fram?

Gillar egentligen bakhjulsdrift, men när BMW envisas med att inte erbjuda mekanisk diffbroms är det inte lika kul.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Nu vore ju edit bra, men - hallongrotta - valde du manuell eller automaten?
Vore spännande att höra av de som kört båda hur den känns med "riktig" låda.

Har dock börjat omvärdera det självklara valet av manuell - automatlådorna blir bättre!
Jag har automat. Har alltid haft manuell förut men vad den går bra med auto sjukt nöjd. Växlar med paddlarna riktigt bra respons.
UK
48
UK-King
120d -07
Enligt AMS så diffar det 3dl/100km: Motsvarande siffror för BMW M135i xDrive är 7,8 l/100 km (7,5 med 2WD) och bilen är faktiskt snabbare 0-100 km/h med en tid på 4,7 sekunder (4,9 med bakhjulsdrift).
Som jag tog upp tidigare så är den tvåhjulsdrivna manuella betydligt långsammare samt drar mer (0,8 lit/mil) än den automatväxlade fyrhjulsdrivna! I praktiken blir M135i xDrive riktigt snabb, även då underlaget inte är det bästa. Enligt BMW-anställda i München hänger inte M5an riktigt med i de flesta fall. Då även framhjulen driver behöver man inte ha en riktigt så påkostad bakaxel - dess uppgift blir mindre krävande.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Logiskt att tätare låda och fler drivhjul ger bättre acc till hundra. Skillnaden mellan en xdrive och en vanlig med Auto är ju bara från stillastående. I fart har jag mycket svårt att se varför en vanlig manuell version ska vara betydligt långsammare. Samma sak med förbrukning. Personligen så skulle jag vilja haft en med xdrive och manuell låda. Synd att man inte kan välja den kombo.
Även vid accelerationer "i fart" spinner den tvåhjulsdrivna loss något och DSC-lampan blinkar ofta då bakdäcken kämpar efter att få fäste. Kom ihåg att även jämn fart kommer de drivande bakhjulen att rotera något snabbare än framhjulen även om man inte märker detta mer än i form av annat däcksslitage.

Obekräftade rykten gör gällande att M 135i xDrive ger högre motoreffekt än den tvåhjulsdrivna versionen och är ännu snabbare än fabriksuppgiften 0-100km/h 4,7sek (det talas om drygt 4sek!). Anledningen skulle vara att det blir genant för "de riktiga M-bilarna" att M135i xDrive är så potent i verkligheten. Huruvida detta rykte stämmer med verkligheten kanske kommande tester får utvisa. Man ska komma ihåg att det kan vara populärt med mytbildning kring sådan här frågor, men omöjligt är det givetvis inte.

Själv skulle jag aldrig välja en bil enbart på grund av vissa tiondelar hit eller dit. Resonemanget här är mest teoretiskt intressant. Det som mest talar för xDrive tycker jag är att man inte vill köra fast på vintern samt att den uppför sig mycket säkrare i halka.
332:
Vart fick du låna M135 nånstans?
Har bara kört en förserie M135i xDrive på sommarväglag i Tyskland. Provade även den tvåhulsdrivna manuella versionen. Tror M135i xDrive går i serieproduktion kring nästa månadsskifte.

Min gissning är att vi även får se en 128i xDrive.
Auto Zeitung testade den tvåhjulsdrivna M135i med automat och mätte 4,7s
0-100km/h istället för 4,9 som fabriken uppger vilket talar för att talet om att xDrive är betydligt snabbare än fabriksuppgiften stämmer.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag såg nåns kärra igår på Sveavägen.
Riktigt läcker blå kärra som jag gärna skulle testa över vintern =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.