|
Sida 149 av 172
|
|
|---|---|
|
Är grymt sugen på en M140 med xDrive och automat. men kan inte bestämma mig. Har byggt ihop en Och landade på 520000 på det fick jag 12%, så 460000. Dock så är det 5 månader leveranstid så då är jag inne i april, maj. Är det smartare att vänta till modellår 2019 kommer? Tror dock inte jag kommer få samma rabbat då |
|
| Köp nu, modellen blir inge yngre så att vänta in -19 låter dumt. Då får du ju bilen efter sommaren istället och vilken fördel är det? | |
|
Köp nu. Kommer troligtvis inga uppdateringar till -19. Lev i nuet :) |
|
| Ankmaan, får man fråga vart och hur du fick igenom 12% rabatt? Är det så lång väntetid så är det dags att åka och beställa min med. Vill ha aprilleverans så hade tänkt beställa i slutet på dec-början av januari. | |
|
Beställ så ni får dom innan Bonus Malus skatten också (1 juli 2018 tror jag). /DJ |
|
|
AnkMaan: Är du säker på leveranstiden, jag håller på att beställa en M140/240 och har inte hört ett ljud om att det skulle vara så lång leveranstid? Vi pratar bara om att hålla på beställningen så att jag får en bil tillverkad 2018. |
|
|
Vet inte om det är relevant, men när jag kikade på bilar för några veckor sedan så hade jag med en 440 bland kandidaterna. Min säljare sade då att det var längre leveranstid på den, pga 40-motorerna. Tydligen svårt att få fram tillräckligt av dem. Kanske många som beställt nya 540, vad vet jag. Så att det skulle vara lite längre leverans på bilar med dessa motorer är väl inte helt osannolikt. |
|
|
Tack för alla svar! Jag var och beställde en idag! Dem var väldigt osäkra på leveranstiden, men ca 5 månader och blir det kortare så är det en bonus, så dem är ju ärliga iaf. Och det är pga motorn att det är svårt att få fram tillräckligt av dem. |
|
| Intressant läsning om långa leveranstider, det är tänkt att jag ska få min 140i xdrive levererad v.50 eller v.51. Hoppas det håller, börjar bli otålig nu. | |
|
Hej, Jag har fått problem med bakluckan som har hängt sig, eller snarare gått i baklås. När jag försöker öppna luckan, oavsett fjärr eller handtag (keyless) så lyfter den ca 5mm sen tar det stopp. Känns som att låsbygeln inte riktigt öppnar sig, även om det klickar inuti låsmekanismen som det brukar. Felet uppstod av sig själv igår, helt utan påverkan av hård behandling. Finns någon som känner igen detta? Vad göra? |
|
| Hur gör man med inbytesbil vid så lång leverans egentligen ? Om man skriver papper nu, sen ska man köra med sin "gamla" bil i 5 månader...måste kännas märkligt för handlaren som ska byta in den. Det blir lite slitage på de månaderna ändå.. | |
|
Det är bara att köra på som vanligt. Jag beställde förra hösten med leverans våren efter. Säljaren undrade bara hur långt jag brukade köra om året och sen gissade vi en trolig mätarställningen till våren. Värderingen ändras förstås om du bucklar till bilen under tiden. |
|
|
Förstod ju att det här skulle hända efter problemen med 540 men nejdå inga problem att få fram motorer till M140 enligt min säljare under hösten.. Vi hade räknat på 1 mars för byte så det är ingen jätteförsening om 5 månader håller. Satt igår och tittade på mina gamla alternativ innan jag köpte den jag har nu, 330e och 430 GC, men jag är inte redo att gå 4-cylindrigt. Finns ett par intressanta aternativ dock, får se när min säljare hör av sig under dagen.. |
|
|
Boogurra: Jag har haft problem med bakluckan men inte direkt samma fel som dig, i mitt fall så fäste den inte i låset, man fick hålla på 7-8 gånger innan den stängde. Min hade nybilsgaranti så låset byttes ut utan problem. Det är ett känt fel på F20 att låsmekanismen strular. |
|
|
Nu har jag fått svar och 5 månaders leveranstid stämmer inte. Beställer man nu så är det januariproduktion som gäller. Sverige har dessutom fått utökad kvot i januari för 40 motorn enligt den ansvarige på BMW Sverige. Ankmaan, be din åf dubbelkolla, det finns inga problem att få fram denna motorn längre. |
|
|
Har råkat ut för en riktigt tråkig sak med min M135: motorhaveri Den är uttagen jan 2013 och har nu ca 8500 mil på mätaren. Alltid servad enligt instruktionerna. Jag har sista året upptäckt att den vid vissa situationer känts lite slö och ibland ryckt/pulsat lite vid acceleration, mellan 2000-3000 varv, på höga växlar, framförallt märkbart i uppförsbackar. Hände väldigt sällan i början men det har blivit lite mer frekvent, så i samband med senaste servicen så påpekade jag detta. De har gjort lite olika saker, bla rensat några filter i VANOS magnetventilerna som tydligen var igensatta. Bilen har gått bättre efter åtgärderna och det sista var en tryckgivare vid turbon som byttes. På vägen hem, kunde jag fortfarande känna ryckningarna/pulsningen och även ett mer högfrekvent litet småryck, fortfarande mellan 2000-3000 varv. Men eftersom verkstan redan stängt (för helgen) och filen inte visade några felkoder så fortsatte jag hemåt. Plötsligt i en uppförsbacke så smäller det till, det skriker också ifrån motorn och bilen nästan tvärnitar. Det börjar därefter också dunka/smälla ifrån motorn i takt med varvtalet och instrumentbrädan lyser upp med instruktion om att stanna och kontakta verkstad. Stannar naturligtvis och kontaktar BMW assistans som skickar en bärgare och bilen får åka till verkstad. Nu har det konstaterats att det finns metallspån i oljefilter/oljan och motorn är skrot! Ny motor+turbo etc. behövs. Troligtvis har motorn under längre tid generat/alstrat dessa metallspån som då satte igen VANOS ventilerna. Så en liten varning till alla N55 ägare att kolla sin gamla olja och oljefilter extra noga vid oljebytet. Tänk också på att BMW originalförsäkringar har en rörlig självrisk på maskinskadeförsäkringen (en överraskning för mig, obehaglig sådan). 25% efter 8000 mil. |
|
|
Oj så tråkigt. Hoppas det löser sig så bra som möjligt. Tack för varningen, ska kolla oljan direkt! |
|
| Lider med dig marnilss. Vilket skämt till försäkring. BMW borde ha den bästa försäkringen men denna måste helt klart vara den sämsta. Även glasförsäkringen är ett skämt. Detta är ju också ett bevis på att BMW inte litar på att motorerna håller. | |
|
Hej. Har precis hämtat min -13 m135i. Den har tillvalet S563A (kanske är standard?). Ljusstyrkan är inställd på max, men har ingen interiörbelysning (fötterna, handtagen etc.). Dock lyser det upp kring fötterna när man öppnar dörren. Vad är det jag missar? /Fredrik |
|
| Ambient-belysningen är väldigt svag även på max, syns i princip bara när det är mörkt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.