AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.111

F20 M135i

Sida 147 av 172
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Tack för alla kommentarer, är som sagt helnöjd med färg och fälgar!

@Smällarn: Som tur är jobbar jag på en juristbyrå, så jag får väl sägas ha hyfsad koll på lagboken! :-) Även om jag inte jobbar med bilar, men ändå..

Kort förklaring: konsumentköplagen gäller, och 16§ säger tydligt att varan (bilen) ska överensstämma med vad som anges i avtalet. Tredje stycket säger vidare att varan anses felaktig om den avviker från avtalet, vilket då är en grund för avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet.

Avhjälpande lär knappast bli aktuellt, då säljaren på rak arm trodde att Park Assist skulle bli svårt att eftermontera. Prisavdrag kan jag godta, men då ska det vara en anständig summa.

Ett alternativ är att man eftermonterar backkameran (den vill jag gärna ha) samt ger mig ett rimligt prisavdrag.

Kommer vi inte överens får jag helt enkelt häva köpet och kräva omleverans med rätt specifikation.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Skulle nog pusha för nåt m-performance tillbehör ist då park assist av vad jag hört ändå ska vara rätt dålig.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Park assist fungerar riktigt bra tycker jag. Sedan kan man ifrågasätta nödvändigheten av att ha den. Men i ditt läge är det mer fråga om att få en kompensation så att du känner dig nöjd.
Sm
38
Smällarn
M140xdrive shadow edition -18
@Skumtome

Skönt att ha lagar och förordningar på sin sida va :)
Jag antar att just ordet anständig ersättning är den punkten som är jobbigast. Hoppas att backkameran går att eftermontera och att du får en bra slant tillbaka så du slipper vänta en gång till på ny bil, alternativt som Malcus skriver, tvinga fram nåt skoj från M-katalogen (lät allra roligast).

Lycka till..
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Jag ska snart hämta ut Blaubee från verkstaden efter att ha haft lite otur:
Länk

Nåväl - historien slutar lyckligt och jag slipper betala för kalaset...
Med snart två nya fälgar & fyra nya Michelin Pilot Sport 4S på plats ser jag fram emot lite kurvkramning innan säsongen går mot sitt slut. :-)

Har dock blivit lite sugen på avgassystem - men detta kan jag inte mycket om. Söker egentligen mest ett mulligare ljud och om det kan ge lite mer effekt är det ingen nackdel. Ljudet är dock viktigare och jag vill inte ha några bamse-rör där bak. Är det M-Performance man ska ha eller finns det andra bättre alternativ? Och var köper man dem bäst & billigast?

Låt höra era erfarenheter!

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Ja, jag hoppas nog på en lösning där backkameran eftermonteras plus någon form av kompensation. Vi får se vad för erbjudande som presenteras.

@Boogurra: Skönt att det löste sig! Jag har av naturliga skäl ingen erfarenhet av det själv då jag ägt bilen i ett par dagar, men det finns en hel drös av videos på YT med allt från MP-system till andra icke-BMW alternativ. Om du vill få en uppfattning av ljudkulissen dvs.

Även en del jämförelsevideos med standard vs. MPE.
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Tack, ska kolla. Bäst att spela upp dem via h/k-systemet i bilen ;-)

Skumtomte:
Ser riktigt bra ut i Safirsvart med Shadow, står själv och väljer mellan Safirsvart och Estorilblå. Har bara sett bild hos någon åf där bilden är överexponerad.
Någon får gärna guida mig rätt i detta forum men här kommer en fråga klädd i en berättelse. Jag har bytt bakdäck eftersom de var slut. Valet föll på Good Year F1 efter att jag läst vissa tester. Önskemålet var ett prestandadäck som dessutom är lite tystare än monterade Bridgestone Potenza. Valet föll på Good Year Eagle F1.

Dagen efter när jag kör bilen ut ur stan känner jag en obehaglig känsla i bilen, så pass att jag stannar för att kolla om hjulen sitter fast, efter att konstaterat att de gör det kör jag till en mack för att kolla lufttrycket!
Efter en tid lämnar jag in bilen på felsökning eftersom jag tycker att det är orimligt stor skillnad som inte kan bero på däcken... Inga fel upptäcks.

Så till min fråga:
Är det någon som har erfarenhet eller kan ge en förklaring till mitt problem?

Ska även tillägga att däcken köptes på nätet av min snälla far (färska) och monterades av en kompis till honom så jag kan tyvärr inte bara åka tillbaka till däckfirman och klaga direkt.

Mvh/ Michael
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Bara bytt bakdäck? Är det till och med RFT fram och icke bak?

Om ja, byt till samma däck fram, kan nästan sätta min högra hand på att det kommer hjälpa.
Min åf har fått in en F30 i Sunset orange, den ser riktigt bra ut i solljus..
Så nu har jag snöat in på den, snyggt när den bryter av med svarta detaljer.
Det vore också kul med en färg som inte alla har.

Umf:
Det låter som ett typexempel på hur bilen beter sig med rft fram och vanliga bakdäck.
HR
14
HRJ
530dT
Efter många om och men och mycket letande blev det till slut affär i veckan och igår var jag och hämtade en Valencia Orange M135i Xdrive -14 med drygt 5500 mil på mätaren.
Automat, svart Dakotaläder, Adaptivt chassi, Nav, HK, variabel sport styrning...
Tyvärr ingen PDC fram men det har jag å andra sidan klarat mig bra utan tidigare.
Jag var lite skeptisk till färgen innan man utanför bilhallen tycker jag att den är skitsnygg.
Resan hem från Falun till Stockholm var ren kärlek och idag tog jag en lång vända ut på lite roliga vägar och det är kort och gott en helt underbar liten bil.
Inte helt vän med styrningen än men det är nog mest en smaksak.

Väldigt, väldigt nöjd! :)
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
HRJ: Vad kul, grattis! Låter som den har en fin lista med prylar, adaptivt chassi gör mycket för komforten och är väl det jag saknar mest på min bil. Styrningen vänjer man sig vid, blir ju dessutom lite mer motstånd i sport/sport+

Du får lägga upp lite bilder vid tillfälle:)
da
280
damaen
M135i xDrive
Jag har en av de första xDrive som kom till Sverige, har haft den snart i 4 år och börjar fundera på om man skulle byta till något annat. Men när jag vrider och vänder på det så har jag svårt att hitta något som skulle vara så pass mycket roligare som är värt det man måste lägga emellan. Är väldigt nöjd!
Damaen > nu har jag visserligen bara haft min bil i knappt ett år men man funderar så klart över sin ”nästa bil” och jag kan inte komma på något bättre.
Eller jo, en m3 f80... OM den varit fyrhjulsdriven...

Å snart är det vinter! Drömmer redan om första snöfallet :)
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Kul HRJ! Jag var faktiskt också lite sugen på den i Falun, men färgen gjorde tillslut att jag backade tyvärr.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hrj. Vad fick du betala för den bilen?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Skyggor i hörnen på backkameran ska vara så enligt bmw?
Det har börjat skramla lite om min ventil i avgassystemet (m140), inget uppseende väckande än men låter helt klart inte ”premium”.
Någon annan här inne som råkat ut för samma sak och talat med bmw om det än?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Drabbar väl över hälften av alla m140/240. Tryck på för ett M-performance.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.