AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.172.640

F20 M135i

Sida 140 av 172
Sm
38
Smällarn
M140xdrive shadow edition -18
@peddan

Bra poäng. Tror jag gör avkall på både speed limit info (man får väl för bövelen läsa skyltarna) och komfortöppning, så ryms en lucka in i stället.. typ.. ;)
Ph
36
Phil88
E61 525d m-sport -08
Volvo v60 T5 R-design -19
Vill inte komma ut fel här nu men varför väljer så många xdrive? förstör man inte det som är unikt med 1-serien då? just bakhjulsdriften går inte att återfinna hos några konkurenter och nästa generation 1-serie ser ju även ut att sakna rwd.

Förstå mig inte fel, jag bara undrar och alla gör så klart som dom själva vill :)

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Smällarn, skippar du navigationen? Fällbara nackstöd? Min taklucka används dagligen på sommarhalvåret och har aldrig fördragit vintertid, så ljusinsläppet maximeras.

Keyless skulle jag inte vilja ha på grund av stöldrisken.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
@Smällarn: Tänk på att såväl PDC fram som automatiskt avbländbar innerbackspegel ingår i det nya paketet "Parking". Det kostar 8 900 kr men man får då även med infällbara backspeglar, Park Assist samt backkamera. Jag hade valt backspegelpaketet och PDC fram men ändrade till detta istället.

Något jag inte tycker du får glömma är utökat instrumentkluster. Borde nästan vara standard på en M140i kan tyckas...

Även jag slår ett slag för taklucka. Visst, den väger litegrann och är en onödig kostnad men jag gillar utseendet med lucka och det är jäkligt trevligt sommartid!

Jag fick 9% på Bilia med ett bruttopris om 480k.

@Phil88: Jag var initialt inne på RWD men efter att ha provkört xDrive kom jag att uppskatta stabiliteten och greppet. xDrive har ju dessutom lite av en bakhjulsdriven karaktär vilket gör det lite trevligare än annarsl. En annan aspekt är vinter och snöfall (inte halka).

Jag bor i centrum i storstad och när det är snöoväder med dålig plogning (höga vallar, mkt snöhögar, etc.) är det inte helt lätt med en liten bakhjulsdriven bil. Det går, men det är bekvämare med fyrhjulsdrift.

Med 340 hk kan jag dessutom tänka mig att den lätt blir lite lynnig vintertid, men det vet kanske ni som kört den vintertid bättre... :-)
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
@Grelle: Fällbara nackstöd, belysningspaket, farthållare och förvaringspaket är standard från MY18.

Däremot är HiFi numera tillval, så H/K har ökat med motsvarande summa (2 900 kr).
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skumtomte, bra att du informerar. Som du säkert förstår är jag inte helt uppdaterad eftersom det nu var två år sedan jag köpte min. :)
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
För min egen del, vad gäller xDrive, så har jag haft ett gäng fyrhjulsdrivna bilar innan jag köpte min RWD 335i, och det funkade helt enkelt inte vintertid när man är van vid fyrhjulsdrift.

Kan inte påstå att jag känner att bilen är tråkigare än vad min RWD var, tvärtom, även sommartid. Däremot saknar jag manuell i vissa lägen.
Phil88:
För vetskapen att kunna läxa upp en manuell M2 vi rödlyset! Nä, skämt åsido.
Mest för att de kan vara bra att ha dom där få gångerna det kommer riktigt mycket snö. Tänkte skippa xDrive tills jag i vintras fastnade på garageuppfarten, det tog 25 min att skotta sig loss.
Sm
38
Smällarn
@Phil88
Just vinteregenskaperna för min del. Once you gå fyrhjul you never go back :)

@Grelle
Nej, den ligger med i "connected" paketet. I och med nya LCI har saker och ting förändrats en del, så fällbara nackstöd ingår i grundutrustningen. Takluckan kommre jag se till att det blir.

@Skumtome
Utökat instrumentkluster ligger med i "connected" paketet. Gällande parkeringspaketet så har du en poäng, men jag tänkte att om det är nåt jag vill spara in på så är det detta, speciellt nu när PDC fram och bak bara kostar 2000kr mot tidigare ~6000kr?. Men vi får se. :)

Kom på att specen har en unik länk, om någon är intresserad.
www.bmw.se/myconfig/g2x6p6u6
Sm
38
Smällarn
Förövrigt så hoppas jag verkligen att detta blir av nu, det känns som lite av ett historisk ögonblick att få vara med och ta del av det sista av en era med rak sexa.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vill du ha historiskt ögonblick på riktig så skippa xdrive och automaten också.

Synd att inte motorn är en 3,5l sugsexa med 340hk. Det vore det ideala. :)
Sm
38
Smällarn
@grelle

Sant, men men får balansera IQ/EQ liiite grann 😊 Men det är väl den kombon du pratar om som kommer betinga lite samlarvärde framgent.
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Som sagt förut, jag fick en chans att köra en bil identisk med min fast med 4WD - har svårt att tro att någon (icke-norrlänning) faktiskt skulle välja 4WD efter en likadan jämförelse, om man nu inte är helt berövad från fingerspitzgefühl då, dvs.. ;)
Ph
36
Phil88
E61 525d m-sport -08
Volvo v60 T5 R-design -19
Ni har alla poänger, antar som allround bil så tänker man på egenskaper för hela året :)

Själv har jag alrig haft problem att komma loss med rwd på vintrarna men jag bor ju också i söder och får inte så mycket snö :)

Tack för alla svar <3

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
Ni som har M135i/M140i - vad tankar ni era bilar med? 95 eller 98? Vad är rekommenderat?
Skumtomte > Jag tankar det som erbjuds :) Blir både 95 och 98... aldrig kunnat tycka mig märka någon skillnad...

Blev en del 100 och 102 nu på resa genom europa... då tyckte jag mig uppleva skillnad, men det var nog till 99,9% säkerhet inbillning :D
Och sen känns ju bilen även extra snabb när man får köra om polisen i dryga 200 :D
Tankar både 95 och 98 oktan, märker dock ingen skillnad när jag kör 98.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jag har gått i tankarna en tid att byta upp mig till en M135 eller M140. Igår var första gången jag kom loss och kunde provköra en M140i, närmare bestämt den som står till salu på Bavaria i Danderyd. (Även om jag okulärt tycker den är i ganska dåligt skick för att ha gått 1400mil)

Efter en runda på ca 40min är mina intryck att jag gillar motorn etc men bromsarna var svampiga och saknade bett, fjädring/Chassi var mjukt och slingrigt. Den ålar sig vid hård acceleration. Dessa saker går väl säkert att fixa med eftermarknadsdelar.

Så summerat var det inte alls lika överväldigande positivt som jag förväntat mig tyvärr. Kan mina förväntningar varit för höga eller var det ett dåligt ex tro?
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har ju en F20 idag redan. Upplever du samma sak där?

Bromsarna tycker jag är okej original, men inte mer än så.

Det andra är obekant för mig. Eller, lite kan min bil också åla vid fullgas, men det beror ju på hjulspinn i lägre farter.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Den F20 har jag idag manar inte riktigt till samma körstil som M140i gör, eller jag har inte riktigt samma förväntningar iaf. Jag tycker att övriga delar på M140i inte matchar motorn på samma nivå. Min 116D har ett bättre förhållande där, även om det skiljer en hel del kronor också.. Just nu ser jag det inte som lite självklart byte upp till M140i som jag först trodde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.