AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.041

F20 M135i

Sida 136 av 172
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Bilia Group Göteborg.
Angående rabatt:
Jag fick 10% på grundpriset samt all extrautrustning förutom den som var i "paket" dvs navi-pro pakete (det gick jag ingen rabatt på). Fick alltså varken mer eller mindre rabatt beroende på utrustningsnivå.
8% var genom bmwcs avtal (alltså bmw Sverige stod för den) och 2% var genom handlaren.

Tog offerter från flera ÅF i bland annat Norrköping Linköping Örebro Jönköping och Skövde. Handlade om 2-3 tusen i prisskillnad mellan dom.
Gimbal >
Har aldrig kört fast med en bil,
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Äntligen hemma!

Say hello to Helmut Blaubee:
Länk

En riktigt härlig resa - och bilen är t o m bättre än beskrivningen.

Jag rekommenderar alla att åka till München och köpa bil av BMW-anställd, ta en tur på BMW Welt & museum och sen köra den hem genom Tyskland där den kommer till sin fulla rätt. Jag kan dock meddela att torkarna tyvärr sveper lite dåligt i 240+ km/tim ;-)

Nu två frågor:
1. Jag vill återställa ytterbackspeglarna till original mattkrom/silver - finns någon som vet färgkoden el motsvarande till dessa (eller har ett par kåpor som ligger och skrotar)?

2. Bilen är nästen helt rätt specad - jag saknar bara Speed Limit Info. Men då bilen har kameran i vindrutan redan (för adaptive LED?) så har jag för mig att man kan uppgradera via verkstaden. Är detta möjligt och är det någon som vet en prisindikation?

Nu infinner sig en otålig väntan på ursprungskontroll & regbesiktning...

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
@Boogurra: Länken fungerar inte.
Bo
55
Boogurra

Prova denna istället:
Länk

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
Riktigt läcker! Nästan så att man blir sugen på att byta till Estoril... Färgval alltså, helt hopplöst.
Bo
55
Boogurra

@ Skumtomte
Ja, för mig var den nästintill ett skallkrav. Hade nästan gett upp och börja snegla på andra färger som silver & svart när jag sedan till slut fann denna som hade precis den spec & färg som jag letade efter. Lycka!!

Jag resonerar som så att eftersom karossen som sådan är extremt vanlig (116/118 DriveNow etc) vill jag ha en färg som sticker ut och tar för sig lite mer. Att det dessutom är en klassisk BMW M-färg gör inte saken sämre.

Jag förstår att du precis beställt ny bil - fundera på om du inte ska hämta bilen på BMW Welt och köra hem den till Sverige. Jag är ganska säker på att BMW erbjuder en sådan möjlighet. Det är en kul upplevelse!

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Vem som helst kan få 11% rabatt på en ny BMW, det här avtalet kan vem som helst få tillgång till:
Länk

Beställde precis en ny M140ix och fick 12%.
Verdi
Nej du måste ha ett företag med nån slags lantbruksverksamhet väl? Jag fick inte iaf.

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Nej LRF förhandlar fram en massa avtal som du kan använda fritt bara du kan avtalskoden. Finns massor med bilavtal men även hotellavtal som går att nyttja privat.
Sm
38
Smällarn
M140xdrive shadow edition -18
@Jaymz

Intressant och tack för infon. Men du menar alltså att om jag fixar en avtalskod på LRF via mitt företag så kan jag nyttja den för ett privat köp?

Ursäkta om jag är trög :)
Verdi
Jaymz,
Ok, men jag kontaktade dem och fick nej med den hänvisningen. Då ska jag använda deras avtal utan att de vet om det då?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Intressant, jag äger skog som privatperson och är momsregistrerad. Men inget AB. Undrar om det är ok då?
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Jag använder LRFs avtal för det ena och andra både privat och i företag (som inte har någon som helst koppling till jorbruk etc).

...och rent allmänt om de kan ge 11% i rabatt till en bonde med egen gård som ska köpa ny bil varför skulle de inte kunna göra det till en privatperson? Handlar bara om vad säljaren vill göra eller inte.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Varför köpa en importbil idag ?
Ännu högre försäkring
marknadsvärdet minst 50k lägre svårsåld är bara förnamnet.
dålig euro-kr kurs = svindyrt
Bo
55
Boogurra

@kamel2

Ja du, det låter verkligen inget vidare det du beskriver.

Men jag letade efter en Estorilblå med manuell växellåda, Navi Pro & H&K. Det rullar totalt 11st sådana bilar i Sverige och jag har helt enkelt inte tålamodet att vänta tills en dyker upp till salu. (I Sverige är 90% av alla M135or Aut).

Efter ett halvårs sökande hittade jag sedan min drömbil till salu i München, en BMW Jahreswagen ägd och välskött av en BMW-ingenjör. Full historik är bara förnamnet då han i praktiken gått bredvid bilen på fabrikslinan.

Jag betalade för en MY15 LCI med 3500 mil mindre än vad som begärs för MY13 bilar i Sverige som gått det dubbla. Jag fick dessutom en fantastisk resa "på köpet".

Jag anlitar ett försäkringsbolag som inte gör skillnad på BMW & BMW, de är ändå byggda i samma fabrik och delar samma CoC-dokument.

Så, den dagen jag ska sälja bilen tror jag det handlar mer om att hitta en person som delar samma passion för manuellt växlade bilar, mer än något annat.

Framtiden får visa om jag har fel. Men just nu är jag i himlen, och där tänker jag stanna ;-)

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Boogurra

Helt rätt tänk man köper ju bilen till sig själv inte till nästa brukare. Om jag någon gång kommer till skott och beställer en M140i skall jag ha träinteriör det blir jag säkert ensam om men orka bry sig:-)

Grattis till en jätte fin bil.

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Nu har jag specat ihop en bil och får jag igenom ett par sista detaljer så kommer jag lägga en beställning imorgon, tänkte höra om det är något jag missat helt?
Utökat instrumentkluster finns det längre eller missade jag det när vi "byggde bil" hos handlaren?

Utrustning, standard 2018 på M140i
Hifi plus PDC bak är även standard men syns inte då jag har lagt till PDC fram plus H/K

249 Multifunktion i ratt

2NH M Sportbromsar

2PA Låsbara hjulbultar

2VB Däcktrycksmonitor

2VL Variabel sportstyrning

302 Stöldlarm med fjärrkontroll

423 Velourmattor

428 Varningstriangel 481 Sportstolar

493 Förvaringspaket

494 Stolsvärme fram

4AE Armstöd fram

502 Strålkastarspolare

521 Regnsensor

534 Klimatautomatik

544 Farthållare med bromsfunktion

563 Belysningspaket 5A2 LED strålkastare

5DA Deaktivering Passagerarairbag

5DC Fällbara huvudstöd bak

650 CD-Spelare

698 Landskod 2 för DVD

6AC Intelligent emergency call

6AE TeleServices

6AK ConnectedDrive Services

6NH Bluetooth förberedelse Business inkl USB

704 M Sportchassi

710 M Lädersportratt

715 M Aerodynamikpaket

760 Individual Högglans Shadowline

775 Individual Anthracit innertak

885 Svensk instruktionsbok

8R9 Refrigerant

8SM Chassinummer i framruta

9AA Transportskydd

Mina tillägg:

BMW M140i 5-dörrar Manuell

Färg

300 Alpinvit II

Klädsel

HAAT Tyg 'Hexagon'/alcantara antracit

Utrustning, paket

7H4 M140i Shadow

Utrustning, fabriksmonterad

248 Eluppvärmd ratt2 000

322 Komfortöppning2 900

403 Elektrisk glastaklucka 8 200

431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 1 700

4LU Interiörlist Svart högglans m dekorlist i Pearl

Chrome

508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 2 000

674 Högtalarsystem Harman/Kardon 4 900

6S4 Svensk språkversion

Change in paket 7H4

20Y 18" M Lättmetallfälg Dubbeleker 719 M jetblack
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Värt att nämna är att grundpriset är höjt till 401.000:- men blir ändå billigare än förut då du får mer saker som standard.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.