AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.068

F20 M135i

Sida 132 av 172
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gimbal skriver om det ovan.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ok. Låter som att både knapp och växel gäller om man vill ha extra kul.
Köpte nyligen en m135i xdrive med adaptiv suspension och är hittills väldigt nöjd :)

Jag undrar hur ni andra använder de olika körlägena och hur de påverkar bensinförbrukningen. Själv kör jag mest i comfort men ganska ofta petar jag i sportläget. Tycker bilen blir mycket sportigare och roligare i sport men får en känsla av (har inte mätt) att bensinförbrukningen ökar rejält och att det eventuellt blir mer slitningar på bilen så att alltid köra i sport känns dumt och många gånger "onödigt". Nu kör jag lite extra hårt när jag petar i sport så det blir väl svårt att jämföra förbrukning mm rakt av men finns det någon här som jämfört verklig förbrukning med samma körstil i sport vs comfort? Och sliter det mer att köra i sport jämfört med comfort med samma körstil eller är det bara inbillning alternativt försumbar ökning av förslitning...?
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Är på jakt efter manuell F20 M135i och har vänt blickarna söderut, både pga urval & prisbild.

Har nu hittat en vagn i Tyskland som uppfyller mina önskemål förutom att den saknar farthållare!! Säljaren (privatperson) menar att det är en smal sak att fixa genom att beställa en originaldel( Länk montera denna och sedan koda om bilen på BMW-verkstaden. Klart.

Själv är jag dock inte övertygad. Vad säger den samlade expertisen? Kan jag verkligen extrautrusta min F20 med en eftermonterad farthållare med en del som i allt väsentligt är en rattknapp och kostar 200€?

Här är även länken till annonsen om någon vill kika närmare.
Länk

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ska inte vara något problem.
Länk
Länk
Boogurra > om du e som mig, å vill veta hundra innan, tala med din lokala bmw verkstad - för det e väll dom du tänkt göra jobbet med programmeringen?

Vad jag har läst så ska det inte vara några problem.

Niklas - inget ändras mer än gasrespons och när bilen växlar, så ingen nämnvärd ändring i förbrukning med sport kontra comfort.
Typ samma sak med comfort kontra eco... ända med eco e ju just frirullningen.
Bo
55
Boogurra

Innan jag ens hunnit ringa en verkstad för att fråga meddelar säljaren tyvärr att bilen är såld. Nåväl - nya tag.

Skallkrav: Manuell, Harman Kardon, Navi Prof. Ej vit eller Spacegrå,
Önskemål: Estorilblå, Keyless, elstol, pdc fram.
Med kravlista är plötsligt marknaden ganska liten...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Boogurra. Det är ett smalt utbud på de bilarna. Jag hade liknande krav men också coupe och det slutade med att jag köpte ny bil.

Manuell är det som smalnar av mest, sen är relativt många av de redan få manuella som finns snålt utrustade och då får man inget Harman Kardon eller navi.

Däremot är bilen helt perfekt med den manuella lådan så överge inte den idén allt för snabbt!
Bo
55
Boogurra

Tack Grelle, Idén kommer inte överges, Bilrackarn är ju tom så ovanlig att jag inte ens kört den (dock kört med Aut)

Jag är envis på mina krav och gillar långresor så det blir med största sannolikhet en tripp söderut. Just för stunden ligger denna bäst till: Länk

Står hos BMW-handlare så man kan ju i princip köpa den osedd på tfn :-O

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Intressant
Länk

wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Äger sedan en vecka tillbaka en M135i. Manuell och bakhjulsdriven. Nöjd med det mesta men farthållaren är jag inte riktigt överens med. Passerar Ölandsbron till och från jobbet och uppför högbrodelen så rycker bilen fram liksom. Gasar och släpper, gasar och släpper... Trodde det var vinden, men det syns tydligt på den digitala mätaren för momentanförbrukning. Någon här som upplevt samma sak?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@M34ever
"Endast 20 procent av ägarna vet om att deras bil är bakhjulsdriven. ... Men undersökningen är en tydlig hint om att bilköpare i denna storleksklass förväntar sig att drivningen sker på framhjulen"
Tro fan det när marknaden svämmar över med FWD golfar, Ceeds, A3:or etc... Ettan stack ut i mängden med RWD, synd att BMW inte lyfte fram den unika egenskapen, den var iom det skojigaste alternativet i klassen oavsett motor med riktigt bra långfärdskomfort och köregenskaper. RIP 1-serie RWD.
Hoppas att nästa 140i xDrive kan hålla uppe fanan ett tag till, resterande motorer lär försvinna in i FWD träsket...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men hur blir M140iX om den bygger på en i grunden framhjulsdriven plattform? Framtung? Tvärställd motor? Drivning på framhjulen i normalfallen?

Det borde väl bli en annan form av x-drive än den vi känner till idag.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Grelle, denna plattform/konfiguration finns väl redan idag på 2-serien (Tourer).
Gissar att detta lyfts rätt över till nya 1-serien.
Verdi
Den nya 1-serien blir antagligen nåt i stil med F48 X1: "The X1’s weight distribution is a non-ideal 54/46 front to rear bias. While that isn’t in line with BMW’s typical 50/50, it’s still by far the best in class and that’s what matters most." Länk

Dvs framtung men inte lika framtung som en Audi. Och antagligen måste man ut på en racingbana för att det ska bli en issue.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Grelle Ja, antagligen både framtung, med tvärställd motor och prioriterad drivning fram för xDrive. Sen kan vi antagligen också vinka förväl till den 8-stegade ZF lådan (i alla fall till de mindre motorerna).
50/50 har ju också varit lite av ett signum för BMW, visst det går väl att maskera att den är lite mer framtung, men man förlorar en del av det typiska BMW uppträdandet. Svårt att sätta ord på det, men när man kör en BMW så finns det "den där skillnaden" i chassiuppförandet som inte finns på andra bilar.

OnT:
Grelle "Sportläge på växellådan berör bara lådan.

Sportläget på knappen ändrar motorljud (troligtvis via högtalare), styrning, gasmappningen samt chassi för dem som har det tillvalet."
Sportläget på knappen (om det är samma som till min F31:a) påverkar också bromsarna, ABS:n går ner lite och det är lite lättare att låsa hjulen har jag märkt.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Blir det en sexa eller en fyra i kommande M140i?

Verdi
Svårt att få plats med en tvärställd rak sexa i en så liten bil så det blir nog en 2 liters fyra. Har svårt att se att de gör en V6 enbart för detta ändamål.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
PO-A, vad skulle syftet vara med det? ABS-systemet bör alltid vara i sitt bästa program för kortast bromssträcka.
M34ever:
Bara 3 och 4-cylindrigt i nya ettan tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.