|
Sida 131 av 172
|
|
|---|---|
|
Försöker göra en någorlunda uppskattning av vad en M140i skulle kosta mig över tre år, och sitter nu och försöker bedöma värdeminskningen. Jag brukar normalt kalkylera med ett restvärde på 50% efter tre år. Eftersom jag kör ganska lite (ca 1 000 mil/år) och vårdar mina bilar väl brukar det bli en positiv överraskning till det bättre. Den bil jag har offert på skulle med ett restvärde på 50% betinga ett värde om ca 205 tkr efter tre år. Upplever dock att M135i/M140i ligger extremt högt i pris begagnade. Är det någon här som har egen erfarenhet av att köpa/sälja M135i som begagnad? Tittar man på Blocket just nu så är den billigaste som finns ute en 3,5 år gammal 3-dörrars med aut/xDrive och 13 000 mil på mätaren för 259 (!) tkr... De flesta 3-4-åringar som ligger ute är prissatta från 280-300 tkr. Om dessa priserna ger en ärlig bild så håller modellen i så fall värdet väldigt bra. Kör jag, högt räknat, 3 500 mil och vårdar den väl bör den med andra ord vara värd betydligt mer än 205 tkr efter tre år (om man ser till priserna på Blocket idag). Väger man dessutom in att nya bilar av detta slaget eventuellt får avsevärt höjd skatt från juli 2018, och att den nya modellen sannolikt blir fyrcylindrig och i grunden framhjulsdriven, så kan ju även det väga in positivt (jmf med om modellen ersatts av en 6-cyl med RWD). Vad tänker ni övriga? |
|
|
Även jag kör under 1000 mil/år, eller jag brukade ligga under 1000mil/år så det var vad jag angav till försäkringsbolaget. Men jag kanske får skriva upp den siffran för just nu snittar jag betydligt högre siffror pga rena nöjesturer. Troligen lugnar det ner sig med tiden men det blir nog fler extra turer än med min förra bil. Kostnaden har jag för övrigt inte räknat på, den blir det den blir. |
|
|
Ja, jag kanske ska tillägga att jag inte gör detta för att räkna på huruvida jag har råd eller inte utan för att jag tycker det är intressant. Kostnaden får i slutändan, som du skriver, bli vad den blir.. |
|
|
Jag har för min personliga kalkyl antagit att min bil är värd 60% av nettopriset efter 3 år. Om den står ännu högre är det en positiv överraskning och risken för att den står lägre känns nu liten. Räknar med 1500 mil/år. __________ Mvh Grelle |
|
| Angående de höga begagnatpriserna: enligt vad jag tycker mig se så säljs väldigt få bilar. De plockas bort och kommer tillbaka igen till samma pris. | |
|
marnilss, du köpte väl en M135? Dags att uppdatera profilen. Länk |
|
| Är lite sugen på en beg M135i med "Adaptive M suspension". Bilen ser ut att stå på kryckor och måste, i mitt tycke, sänkas lite. Tänkte på H&R sänkningssats på 25 mm. Funkar det tillsammans med "Adaptive M suspension"? Eller är man då hänvisad till original-höjden? | |
| Grelle, tack för påminnelsen, hade missat det. | |
|
Willesfarsa > Inga problem att sänka en bil med adaptivfjädring, du "först" dämparna och geometrin lika lite/mycket oavsett om du har adaptiv eller ej :) Min rekommendation innan du sänker e att kolla på en framspoiler och spacers istället, gör myyyycket för utseendet - tycker jag :) Angående begagnat priser: Använda blocket som en värderingstjänst är vanskligt... jag brukar i så fall dra av 20% av priserna på en likvärdigbil... Men absolut! Även då blir ju andrahandsvärdet efter 3 år och ~4,5k mil mer än 50... Förhoppningsvis kommer dessa bilar även bli eftertraktade i framtiden då det är sista lilla bmwn med sexa... Och skatten e ju dessutom låg :) Så vad tycker jag man ska räkna med? Tar man lån så tycker jag ABSOLUT man ska se till att ha halva bilen betald efter 3 år... världsekonomin e väldigt skör... kommer ni ihåg vad som hände med begagnatpriserna 08-09? För min egen del så bryr jag mig inte så värst om beg.priser... förhoppningsvis så får jag bra mycket mer över den dagen jag byter in den... men det dröjjer nog... har sagt att nästa bil jag köper kommer vara en elbil... och då ska både priserna ner på dom först samt kapaciteten ökas... det ser jag inte kommer hända inom dom närmaste 4-5 åren... Och om 4-5 år så kommer det inte finnas någon rolig bmw att köpa ny i denna prisklassen :( |
|
| Tack för svaret ESvensson! Blir nog att jag både "förstör" och slänger dit nån frontspoiler e dyl... | |
| Dum fråga kanske borde läsa manualen men skiljer det något mellan sportläge med knappen eller sportläge med spaken? Inbillar mig att trycker man in sportläge med knappen så blir styrningen lite tyngre. | |
| Angående blocket priser. Hade ute min bil för nån månad sen och de bud jag fick var bra. Jag ångrade mig dock. | |
| Sportläge i "bilen" och sportläge i lådan är två helt olika lägen, i synnerhet med adaptivt chassi. | |
| Har inte adaptivt chassi. Bilen känns ändå annorlunda med knapptryckning jämfört med växelspak åt vänster. | |
|
Sportläge på växellådan berör bara lådan. Sportläget på knappen ändrar motorljud (troligtvis via högtalare), styrning, gasmappningen samt chassi för dem som har det tillvalet. |
|
|
Så utan adaptivt chassie har man sämre motorljud utan chans att ändra det? I så fall går tillvalet från nice-to-have till måste ;) |
|
| När du säger gasmappningen menar du växlingstrategin då (dvs samma som med växelspaken) eller ändras något annat tex gasrespons. Responsen tycker jag ändras med spaken också. | |
|
Mephisto, nej. Den ändrar det jag nämner, samt om du har adaptivt chassi så ändras även det. Men för dem utan tillvalet adaptivt chassi så ändras det andra uppräknade delarna. Jag kör manuell låda så vad du ändrar på automaten är jag insatt i. |
|
|
Gasmappningen i sportläge ger mer gas med mindre tryck på gaspedalen. Det gör att bilen känns kvickare. Växlingspunkterna ändras också, högre varv innan växling samt att bilen ligger på ett högre varvtal normalt sett. Lägg sedan till sportläget på växellådan och man hamnar på ännu högre varv i normalläget och upp till maxvarv innan växling (om man gasar lite). Dessutom (tycker jag i alla fall) växlar den snabbare/hårdare i detta läget. Den kastar i växlarna med ett ryck och ett ljudligt "thump" om man har lite tryck på motorn. Om ljudet är fejk eller inte vete sjutton. |
|
| Vad händer om man har sportläge både för bilen och växellådan samtidigt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.