AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.207

F20 M135i

Sida 130 av 172
Den exakta siffran har jag redan förtränkt, men det var gynsamma förhållanden och körning från inland mot kust, dvs lite nerförsbacke totalt sett. Å andra sidan ingick även en omkörning ut ur rondell förbi lastbil i sportläge och fullt ös (upp till 4.5krpm). Men det var strax under 0.6 per mil med 99% landsväg.

Den är fortfarande under inkörning, men det här kommer att bli bra. "Snål" om man vill, och helt sjövild om man känner för det.

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
I september ska jag lämna tillbaka min 116i och en M140i står högst på listan, om jag ska köpa privat. Kanske en 330e om det blir tjänstebil, men nästan så att jag hoppas slippa hamna i det valet...

Har nämnt tidigare att jag funderat på en begagnad, men tycker fortfarande att de ligger så oerhört högt i pris. Spontant känns det som en bättre affär att köpa en ny när det skiljer så pass lite, framförallt när man väger in garanti, fri service, halvförsäkring, etc.

Har inte tänkt mig särskilt mycket extrautrustning, att hålla nere priset är viktigare.

Jag uppskattar RWD men har kört mycket BMW xDrive och gillar fördelningen, så inte riktigt spikat hur det blir där ännu.

Utrustning:
- Svart metallic
- Harman Kardon-ljud
- Belysningspaket
- Förvaringspaket
- PDC
- Utökat instrumentkluster
- Rattvärme
- Farthållare
- Larm

Har jag missat något viktigt i stil med PDC, farthållare, etc? För övrigt patetiskt att detta inte är standard..

Hoppas på att få ner bilen under 400k.

Någon som har koll på leveranstider?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Skumtomte: När jag fick offert för ca 2 veckor sedan var det tal om leverans mitten Juni.
Cirka 12 veckor leverans, som på dom flesta BMW.

Din "sparsamt utrustade" m140 ser bra ut... dock är den inte sparsam i mina ögon:)
Lust pris på typ 460k va? Lika bra å lägga till stora navin då så kommer bilen se och kännas som en 2018 tycker jag :)
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
psike: Tack för info!

ESvensson: Allt är relativt! :-) Listpris är ganska exakt 440k utan xDrive, ca 460k med.

Navi hade varit snyggt i och med den större skärmen, men jag kör max 1 000 mil/år och använder navigator någon gång per år, så kan inte riktigt motivera kostnaden. Plus att jag som sagt vill försöka hålla mig under 400k (om RWD).

Räknar med att kunna förhandla mig till 10%, vad tror ni? Har fått ca 12% de två senaste gångerna jag beställt BMW (2011 och 2014), men då har det varit BMW 320d tjänstebils-edition...

En av fördelarna med privatleasing som jag har nu är ju att slippa just detta! :-)
10 procent e möjligt, det fick jag. Men det var Max :)

Dom har bra mycket mindre förtjänst på en m140 än en 320d... säger dom allafall :)

Stora navin eller ej så rekommenderar jag ändå CarPlay alt. Connected drive till musikstreamingen.
Kan vara värt å tänka på andra handsvärdet också om du köper privat.

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
Ja, jag räknar nog inte med mer än 10%. Lägre förtjänst känns som ett svepskäl, tror snarare att det är privatköp som begränsar möjligheterna något.

CarPlay, är inte det bara mjukvara som går att installera i efterhand?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Backkamera är bra.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
Nu fickparkerar jag visserligen varje dag så visst kanske en backkamera kan vara vettigt, men på en liten 1-serie? :-) Baken är ju i princip vertikal..
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Extra allt är gott, min är extrautrustad för en bra bit över 100k...

Men visst förstår jag logiken i att bara ta det nödvändigaste om man byter bil ofta.
E nästan omöjligt att utrusta en m140i för 100k :) saknar många options som dom större modellerna har... både bra och dåligt :)
Om man nu inte räknar xdrive och automat som extrautrustning, isåfall e min extrautrustad för 115 :)
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
ESvensson: Helt rätt, det går max att komma upp i 104k extra på en M140, ej medräknat automat och Xdrive.

Men utrustningen var dyrare till M135i när den var ny. T.ex. adaptiva Xenonljus var betydligt dyrare tillval än vad adaptiva LED ljus är idag, vill jag minnas?
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Backkamera är inte helt fel att ha, bilen är liten, men det är bakrutan också=)
Jag lade till några billiga men trevliga options som fällbara nackstöd bak, samt extra 12V uttag fram under handskfacket. (Det driver nu min dash cam)

Sen valde jag bort Harman Kardon och lade till adaptiv fjädring. Det blev lite trixande för att komma in under 400k som jag hade satt som en gräns, ungefär i alla fall. Men det är klart, bättre ljud är aldrig fel.
da
280
damaen
M135i xDrive
Aldrig mer en bil utan backkamera - det är bland det bästa extrautrustningen som jag använder varje dag.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
Gimbai: Har gjort likadant i min spec, så små pengar och onödigt att vara utan.

Har lyckats komma ner till 408' på offerten nu, ska försöka lite till men annars nöjer jag mig där.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Backkameran är mörk i bägge nedre hörnen. Ska vara så tydligen. Ganska B faktiskt på en premiumbil.
Har läst på utländska forum att många har drabbats av rassel från ändröret vid kallstart förmodligen från spjället som stänger o öppnar när moton börjar bli varm. Har noterat att jag också har det ljudet ibland på sista tiden.
Även det att cigguttaget glappar på F20, det har jag haft sen leverans.
Börjar nog bli dax att boka in ett besök hos åf.
Bromsarna har iaf slutat att gnissla, alltid något..
Angående cigguttaget så har jag läst någonstans att det är lite djupare än normalt och att vissa kontakter därför inte bottnar ordentligt med glapp som följd. Vet inte hur sant det är dock, men kanske något att kolla upp?

Gimbal:
Ska kolla upp det, brukar annars räcka med att vrida lite på laddaren så får den kontakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.