AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.069

F20 M135i

Sida 125 av 172
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

lägg till sportdiff!
CNN > så länge du köper rwd/manuell för att du vill ha det, inte för du tror den står sig bättre % i värde...

Automaten är nämligen underbar och xdriven känns väldigt bakhjulsdriven och det går alldeles utmärkt att "styra med gasen". :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ESvensson, den manuella lådan är också underbar och rwd känns inte bara bakhjulsdriven, den är det. :)

Den kanske inte står bättre i % men den tappar mindre i kronor och för att en utrustningsdetalj ska vara värd att köpa ur ekonomisk synvinkel ska den vara värd mer som begagnad än ny.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, är inte diffbromsen ett tillval på 40kkr? Tycker du det är värt det?
Verdi
Det är ju ganska stor skillnad i upplevelse mellan en manuell RWD och en auto med xDrive. Så mitt råd är verkligen att köpa den bil DU vill ha.

Jag tror att man får vara beredd på en längre säljprocess med en manuell då det finns färre och färre som vill ha manuell låda. De unga som vill ha en busbil får väl inte riktigt lära sig att köra manuellt heller så underlaget minskar hela tiden. De lär sig köra med rattpaddlarna istället.

Ekonomiskt tror jag det kvittar dock. Bara man är beredd att vänta på rätt köpare.
Jag valde en kompromiss, automat och bakhjulsdrivet. Risken finns att man kommer sakna det manuella växlandet men jag hoppas och tror att auto trots allt är det rätta valet (för mig).

De fördelar jag ser med auto är att hela bilen känns rappare, trampar man till växlar den ner direkt och drar ordentligt. Med manuell krävs lite förberedelse med nedväxling ett par växlar innan man gasar. Men framförallt den högra utväxlingen på högsta växlen med auto som ger väldigt låga och lugna varvtal på landsvägen med tystare gång och lägre bränsleförbrukning. Där blir det betydligt mer surr med manuell låda.

Det är i allafall vad jag intalat mig själv, bilen kommer inte än på ett tag.

Gimbal > jag har upptäckt att jag egentligen aldrig låter autolådan växla ner själv vid omkörningar och gaspådrag, fixar det med paddlarna på ratten istället, funkar hur bra som helst :)
Enda som får mig att sakna manuella skulle vara möjligheten att frikoppla när man sladdar, men med xdrive så är det bara å kliva mer på gasen istället för att frikoppla :)
Du kommer i vilket fall som helst inte bli missnöjd med ditt val!
Verdi
Har inte M140 med RWD problem att få ner effekten i marken? Tror du behöver LSD eller xDrive. Har även för mig att det numera går att välja Michelin PSS-däck och slippa RFT. Det hjälper nog också.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, inget jag märkt av.

Vid blött väglag kan det såklart vara annorlunda, men då ska du köra ganska svinigt.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Verdi: Min 335a rullar med runt 400 hk och 550 nm på vanlig RWD. Det är inga problem. Självklart kan man behöva hålla igen lite på de lägsta växlarna om man kopplar ur antispinn men jag tycker inte det är knepigt.

När det har varit halt ute kan det vara lite värre. Någon vinter kände jag hur det släppte i 130 på motorväg vid lättare gaspådrag men normalt väglag tänker jag knappt på det.

/DJ
"Har även för mig att det numera går att välja Michelin PSS-däck och slippa RFT."

Enligt min återförsäljare så går det inte...
Verdi
Grelle, Hmm. Jag har för mig att det var nån som klagade på greppet tidigare i den här tråden. Men sånt där är ju individuellt till viss del. Man kan inte stå på hur som helst i en M2 när det regnar heller kan jag intyga. :) Trots LSD och PSS.

Gimbal,
Det var nåt om att man skulle välja en däckreparationssats? Kommer inte ihåg vem som sa det. Men det dyker väl upp nån som vet snart.

Gimbal> då har du en dåligt påläst säljare :)
Säg till han att välja till däckrep.satsen så får du mpss, går från nyår att välja bort efter på ALLA nya bmws.
Det var precis vad jag sa till honom.
Men han påstod att han hade kollat med BMW och att det inte gick.

Hur sant det var vet jag inte...

En annan fråga
VIN-nummret, när ska man kunna få det från säljaren?

Enligt utrikiska forum (med inte helt färska inlägg) ska man kunna få det så fort ordern är inlagd hos BMW. Stämmer det även i Svedala?

Gimbal han har fell.
I säljarens dator kan han lägga till tillbehöret (kommer inte ihåg koden på det men det kan du nog googla själv) däck repartions sats, då får du mpss däck.

Angående vin numret så vet jag inte, såg ingen anledning till å ha det :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Är man helt galen om man funderar på att någon gång framöver (om ett år eller så) funderar på att byta M135:an mot en M3:a (V8:an)?
Det blev manuell/rwd, känns helrätt. Nu hålla sig från att addera saker fram till leverans.

Fråga angående carplay. Jag skippade att lägga till det eftersom jag inte tycker det är så bra på familjebilen som har det. Går det att köpa till i connected drive store om man har nav professional+bluetooth pro?
Har läst både ja och nej, vissa säger att det kräver wireless charging eller wifi-hotspot.
Tänker att det kan vara bra OM Apple någon gång gör något vettigt med carplay.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
cnn, fint att du gick den för mest komplicerade och oförfinade kombinationen av gammeldags körglädje! :)
CNN, det stämmer att det kräver wi-fi. CarPlay ansluter nämligen med det.
Men det enda wi-fi nätverket jag kan hitta är just till CarPlay... någon "hotspot" har jag då inte...
Som jag fattat det så är det inga bekymmer att köpa efteråt (om du har navpro).

Men mitt tips är att köpa det direkt, det funkar klockrent! Första röststyrningen jag någonsin använt som verkligen fungerar.
Kan vara lite buggigt när man ska spela musik i Spotify när appen inte varit igång på telefonen på en dag eller 2... avhjälps genom att starta och pausa en låt i Apples egna spelare (tar Max 10 sekunder via CarPlay).
Nu låter det ju som jag säger att set inte funkar bra... MEN det funkar Mycket bättre ån Spotify genom connected drive allafall :)

Coldhex > vet allafall en person som gått den vägen... det beror ju på vad man e ute efter, är ju 2 st väldigt olika bilar... en m3 är ju alltid en m3 :) både på gott och ont... jag hade inte gjort det valet.
Skulle jag prompt vilja byta till en m-bil så hade jag valt en med v10 istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.