|
Sida 120 av 172
|
|
|---|---|
| Spännande att ingen kulör kan väljas kostnadsfritt - är tillägg på 3' t.o.m på solid-lack om jag fattar konfiguratorn korrekt. | |
| Det måste vara fel i konfiguratorn, alpinvit är standard på M140i och ingår i M-sport på övriga modeller. | |
|
Glömde faktiskt fråga det där om färgen när jag var inne å specade ihop en på bmw här om dagen... För mig spelar färgen mindre roll... väljer mellan blå och vit.. om dock tillägget bara är ~4000 för blå så blir den blå... ~7000 då blir den vit :) Har några sista saker jag har svårt att bestämma mig för bara... PDC - jag behöver/har ingen använding för det. Men känns som något som kan påverka andrahandsvärdet negativt om jag inte köper med det... Adaptiva strålkastare... ärligt talat så börjar det sticka iväg i pris och någonstans måste jag dra gränsen vad för utrustning jag ska ha... Så frågan e, PDC bak ELLER Adaptiva strålkastare? Vilken skulle ni välja, och vilken tror ni ger mest i andrahandsvärde? Annars så blev specen så här: - Xdrive (och automat så klart) - Navi-Pro paket (med bt-pro) - Belysningspaket - Förvaringspaket - Fällbara nackstöd - Extra 12v - Eluppvärmd ratt - Farthållare med bromsfunktion (blev väldigt förvånad över att farthållare inte är standard... trodde det var bromsfunktionen man betalade extra för men utan detta tillägg ingen farthållare enligt bmw, har dom rätt?) - H/K högtalare - PDC Bak (Eller ska jag ta adaptiva strålkastare istället?) Clubsport > enligt säljaren jag pratade med gick det INTE på något vis att komma ifrån RFT :/ |
|
|
Hur kommer det sig att PDC bak ingår till övriga modeller (när jag provat att välja M-Sport) men inte till toppmodellen? Det känns jäkligt snålt. Har ett år kvar på min 116i M-Sport (privatleasing) och har tankar på att byta till M140i när det är dags för byte. Ute i god tid, jag vet, men bilköp kan ju aldrig planeras för tidigt... Är väldigt förtjust i hela privatleasing-konceptet - går det ens att välja det till en M135i och även om det gör det, blir det ekonomiskt vansinne? Jag har möjlighet att finansiera köpet genom billån/kontant. Jag kör mest korta sträckor och max 1000 mil/år så det blir inget lull-lull. Automat (ej xDrive), metallic, H/K-ljud, eluppvärmd ratt, belysnings- samt förvarningspaket och PDC (bak) är krav. Utökat instrumentkluster likaså. Kanske har man tur och hittar ett lätt beggat ex, men tycker att de flesta ligger rätt högt begagnat jmf med vad en helt ny kostar. Ni med erfarenhet av M135i LCI - någon som är <30 och bor i Sthlm eller Gbg och kan dela med sig av försäkringskostnaden? Parkerar på gatan, men helt skadefri sedan körkort (7 år). |
|
|
ESvensson, jag tog adaptiva ljus på min F31 för att jag ville prova. Hittills har jag ju bara kört den ljusare tiden på året och dygnet så jag har inte fått testa ljusen speciellt mycket. Med andra ord har jag betydligt större nytta av pdc som man får hjälp av i stort sett varje gång man tar ut bilen. Nu är det här en mindre bil som man kanske har koll på och inte behöver det men det är ju en klockren funktion oavsett. /daagis |
|
|
Skumtomte: BMW har bara privatleasing för instegsmodellerna. Det blir för hög månadskostnad om även dom dyrare modellerna skulle ingå. Det verkar vara så generellt hos alla bilmärken. Ang försäkring så blev min lci 2000 kr dyrare per helår. Rätt skumt för min gamla ligger kvar på den lägre månadskostnaden. Trodde i min enfald att alla M135:or bedömdes lika.. |
|
|
ESvensson: Jag har PDC fram o bak och är helnöjd med det. Skulle även välja PDC bak framför adaptiva ljus om jag behövde välja. |
|
|
Clubsport: Jag trodde det med, men jag var inne med min kära mors F31:a för byte av vindruta imorse och passade på att byta ett par ord med en säljare. Enligt honom gick det att göra, och han uppskattade att det skulle kosta ca 5 500-6 000 SEK/mån med automat och vissa mindre tillägg, 3000 mil samt försäkring 36 mån. 6 000 kr/mån blir 216 000 kr på tre år, dvs ganska precis 50 % av bruttopriset. Det överensstämmer väl med den 116i jag leasar nu (50 % av bruttoriset på 36 mån.). Skillnaden är väl då att M135i verkar ha högt andrahandsvärde vilket gör att jämförelsen faller, men jag tycker att priserna på Blocket är rätt höga (jmf med vad en ny kostar) och ställer mig frågande till om bilarna verkligen säljs för de summorna. En 2-3 år gammal beggad för runt 300k eller en ny LCI för runt 400k, enkelt val... |
|
|
Skumtomte: Det var ju positivt att det går. Tittade lite på leasing när det kom och det blir ju väldigt dyrt om man ska lägga till lite utrustning och då var det en 118. |
|
|
daagis, clubsport > Då får det bli pdc istället för adaptiva :) Någonstans måste man ju tyvär dra strecket för vad bilen får kosta... är obekvämt nära en outrustad m2a (som har ganska generös standardutrustning) som det är nu :) Skumtomte > ta valfri lci som finns på blocket och skriv en dess regnr och ditt personnr på bmworiginalforsakringar.se så ser du exakt vad det kommer kosta (-10% om du e bmwcs medlem). Nu har jag gått och blivit så sugen på ny bil så näääääästan att jag godtar offerten på 430k jag fått... :D Tänkte dock ge dom ett sista bud (vinterdäck och motor/kupévärmare till deras inköpspris)... då slår jag till :) |
|
| Om man nu ändå är inne på ny bil, varför inte gå hela vägen på en M2:a som du säger? Hade jag bränt 430k hade jag tyckt att det var lika bra att bränna några 70-80k till eller vad det nu skiljer. I längden blir det kanske billigare eftersom mycket vill ha mer... | |
|
ESvensson: Rabatten hos BMW Originalförsäkring är borttagen sen förra året, ett skäl så gott som något att välja ett annat bolag. Du sparar garanterat in nått litet skrap på stötfångaren. |
|
|
coldhex: Hur många orkar vänta 1.5 år på att få sin M2? Får inte BMW ordning på leveranstiden så tvekar jag på att beställa M2. |
|
|
Var också inne på m2:an, men leveranstiden är ju inte nådig. Hinner komma många bilar man vill ha innan man får bilen. Just nu har jag ett i-landsproblem, sitter med en påse pengar till min tilltänkta m140i men maken till trötta säljare att ringa upp har jag aldrig varit med om. Är det så att det säljs så bra att man kan lata sig och låta kunden vänta? Tappar nästan sugen faktiskt. Vill trycka på köp och ha bilen nu, måste ju vara en guldkund kan man tycka. Hade tom vägarna förbi Nacka och stövlade in. Säljaren fick mitt nr och skulle ringa upp. Det var snart 2 arbetsdagar sedan. Skall kräva att BMW inför premium selection även på sina säljare så man kan bocka av en punktlista med krav som skall vara uppfyllda :) Specad nu iaf: Vit xdrive Nav prof Skinn (svart) Taklucka Elstolar HK Adaptiva led Rattvärme Pdc bak och fram Tonade rutor Belysningspaket Infällbara, avbländbara inre och yttre speglar Larm Och så massa annat kravs som fällbara huvudstöd bak, keyless osv osv. Sånt som bara BMW kan ta betalt för men de andra redan har. Struntar i adaptiva chassiet då jag tänkte kasta på 19" och sänka lite till sommaren och vad jag kunnat läsa mig till är det ingen hit? /JO |
|
|
Svårt, nåja, val: Bra specad 140i, 450 kkr. Ospecad M2, 509 kkr. Tror vi har 12% rabatt. Vilken njuter man mest av? |
|
Verdi |
M2 förstås. ;-) Förmodligen bättre andrahandsvärde på M2 gör att den nog inte blir så mycket dyrare. Fast det är ju det här med leveranstiden. |
| Den minimala prisskillnaden är ett problem för er som ska köpa nytt men för mig innebär det bara en sak: att nästa bil blir en M2:a :-) | |
|
Coldhex> Har du kollat försäkringspremien på m2? ;) just saying... Sen går ju inte m2 att få med xdrive (vilket jag vill ha). Har ägt m3 och vet vad det kostar med m-modeller :) Köper jag en m2a så kommer den dessutom brukas hårt på bana... och det kostar pengar... pengar jag inte vill lägga ut :D Jag är ute efter en rolig och praktisk bil, då ser jag m140i xdrive som ett bättre val än m2. Kanske gör ett dåligt val.... men då har jag pengar över att både installera diffbroms och en omappning så ska jag nog kunna hålla jämt-skägg med m2 :D |
|
| Esvensson. Jo det är väl möjligt att jag också hade valt M140i före M2 om jag haft dina erfarenheter. Jag har ju aldrig haft en så kallad "riktig" M-bil, och vill väl mest ha provat nån gång i livet även om jag inser att skillnaden är liten och komforten sämre. | |
|
Coldhex > nångång i livet MÅSTE man ha haft en riktigt m-bil, precis som du säger :) hade min i drygt 5 år... Sista året körde jag den 3 veckor till vardags under sommaren... Enbart eftersom ac'n var paj i min bruxbil.... Obekvämt som fan var det :) Nu var visserligen min m3 ganska så anpassad för bana, men blir det en m2 för mig så kommer det bli bana med allt vad det innebär (skalstol, chassi, skrikande bromsar osv osv). Det är lite som att lägga fram ett kilo kokain framför en knarkare och tro att han inte kommer dra i sig det :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.