AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.234

F20 M135i

Sida 12 av 172
Ett nybilsköp är normalt den näst största investeringen vi gör i livet efter bostadsköp. Då anser jag att en väldigt väsentlig del av denna investering är andrahandsvärdet, vad någon är villig att betala den dagen jag vill sälja/byta till annan bil. Utbud/efterfrågan styr normalt alltid och "marknaden" betalar efter hur attraktivt objektet är, i detta fall bilen. Att marknaden för 3-dörrars 1-serie är väsentligt mindre än motsvarande 5-dörrars torde väl vara helt klart. Därav anser jag att valet mellan 3 och 5 dörrar är en väsentlig del, precis som alla värderar andra options. Jag tror som vill ha en 3-dörrars 1-serie väljer att köpa en coupé som enligt mitt tycke iaf är betydligt snyggare än den vanliga modellen. Ofta går dessutom 1-serien som andrabil i en hel del hushåll och ingen direkt hit att lasta in barnen i baksätet på 3-dörrars bilar.

/Anders
Som sagt, min filosofi är att man ska köpa det man själv vill ha och lita på att det också finns någon som om två-tre år känner likadant man själv gör nu.

Det spelar ingen avgörande roll hur stor "marknaden" är, du ska ju bara sälja den en gång! Det räcker med att det finns en person som vill betala det du begär.
dfallman återigen helt rätt.
da
280
damaen
M135i xDrive
Personligen tycker jag att B-stolpen skymmer sidovyn för mycket på 5-dörrars versionen, så de längre dörrarna på F21 blir nog bra. Sen tror jag inte att begagnad M135i är första valet för någon familjebilsköpare, utan snarare för entusiasten som gärna kör 3-dörrars.
Tycker dörrarna är trånga på 5-dörrars och B-stolpen sitter i vägen när man som lite längre förare ska sätta sig. Inte solidarisk kanske mot passagerare i baksätet men dem har alltid klarat att ta sig in i baksätet på mina 3d:s (senaste 4 bilar) inkl. två överviktiga tanter och en till stackare i ettans baksäte ;)

Och även en 3d M135i har ett klart praktisk övertag på de allra flesta bilar med liknande prestanda...
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Personligen tycker jag nog 5dr är snyggast faktisk jag skulle nog välja mellan coupe/cab eller 5dr. Skall man ha en opraktisk bil kan men lika gärna löpa linan ut och köpa en coupe/cab istället för en 3dr. Förövrigt skulle jag aldrig fundera på andrahandsvärdet, skall man lägga så mkt pengar känns det ju surt att åka runt i en vit bil med svart skinn med alulister, om drömmen nu är estorilblå med rött skinn och trä. Skulle störa mig på det alla dagar i veckan om jag inte köpte en bil efter eget tycke. Det skillnad om man köper en 116d som tjänstebil/pendlarbil eller likande men toppmodellen köper man ju till sig själv och inte någon annan:-)

Helt rätt, dessutom svämmar ju marknaden redan över av fula vita bilar. Helt obegripligt. Titta på beggade M3 t.ex. bara vita eller svarta, gärna i kombination med röd läderklädsel (*svälj*)

Men annars håller jag med om att 5dr är mer praktiskt, t.ex. när man ska handla, osv. men frågan här var ju mer om man skulle ta 5dr trots att man egentligen vill ha 3dr. På den frågan tycker jag svaret är att man ska gå efter det man själv vill ha.
just ettans 3d har jag alltid sett som en s.k. shooting brake, dvs en sportig låg 3d kombi med bakhjulsdrift. Linjerna stämmer och långa panelen bakom b stolpen är snyggast plåtbiten på bilen... förklarar smaken bara ;)
da
280
damaen
M135i xDrive
Nu har M135i börjat levereras till kunder!

Flocki på 1erforum.de har fått sin idag: Länk
Väntar just nu på provkörning vilken dag som helst. BMW Sverige har fått sin men det fanns ett missljud från hjulen så dom har beställt nya, ganska taggad...
Clubsport vart det något test?
hallongrotta:
Nej, inte än. Den ska finnas tillgänglig med dom nya hjulen på tisdag. Så nån gång under nästa vecka hoppas jag få testa bilen.
Kr
170
Krigge
M5 2007
Var inne och specade upp en 5-d idag, var kommer den finnas till provkörning?
Får jag ett bra pris på mitt inbyte blir det affär i dagarna.
Krigge:
Dröjer nog till november innan den finns hos handlarna för provkörning. Jag kommer att köra importens pressbil. Hörde av min säljare att E90 fälgarna passar på F20 även om det inte ser snyggt ut så där sparar jag 18000 iaf.
ja E90/91 fälgar skall passa både F20 och F30/31 vad jag har förstått.

/Anders
Med känsla:
F30 har grövre bultar så det funkar inte med E90 fälg på F30 om man inte vill borra..
Min kommer om någon vecka:)
ah bra du skrev det Clubsport för många har sagt att de passar... Vill minnas att även Mark på BM Autosport skrev det när jag frågade om fälgar till F31.

/Anders
första på annons som jag sett Länk

/Anders
Skulle ju fått prova bilen på måndag men det sket sig bilen är uppbokad på event denna och nästa helg, i veckan var det nån tidning som skulle ha den...

Mitt tidigare svar på när demo-bilarna finns hos handlarna var för bilar med x-drive. Månadskiftet nov-dec rör det sig om.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.