|
Sida 118 av 172
|
|
|---|---|
|
Jag knep min M135:a samma dag som den lades ut på blocket så det gäller nog att vara alert. De bilarna du länkat till är för dyra. Jag fick ett bra pris, några mindre skavanker bara och Funderade ett tag på vad som skulle kunna vara haken men nu har det snart gått ett halvår och detta är den bästa BMW jag haft...peppar peppar.., Har H/K, automat, navi, streamad musik, dvs det jag vill ha, annars ganska standard. |
|
|
Nu finns uppdaterade prislistor på BMW.se Det verkar som om baspriserna är detsamma för t.ex M140i som för M135i men priset på de flesta tillval verkar ha gått upp några hundralappar. |
|
|
damaen: Det är exakt samma priser på tillvalen som när jag beställde min bil i augusti/september. Så ingen prishöjning alls. |
|
| Clubsport: Ja jag ser det nu när jag jämför lite noggrannare med konfiguratorn. Intressant dock att samma tillval kostar lite olika för olika modellserier. T.ex taklucka är billigare för M2 and 1-serien. Skiljer någon hundring i rattvärme mellan olika modeller m.m. | |
|
Verdi > Jo det lutar nog en del åt att köpa nytt... blir dock en ny upplevelse för mig att behöva låna pengar, har alltid försökt undvika det :) Min tanke kring utrustning (dels för min egen del och för andrahandsvärdet) är följande. - Automat - H/K högtalare - Navi pro med bmw apps - Uppvärmd ratt. - Comfort acces - Belysningspaket Adaptiv fjädring är jag inte intresserad med... kostar dock inte många kronor... ska man ta det för andrahandsvärdets skull? Något jag missat? Sen den stora frågan... Xdrive eller inte?! Någon som kört båda och vill ge sig på en liten recention? Och nu kom det en ännu större fråga... vad för rabatter på listpriserna ska jag vara nöjd med? Genom bmwcs så har jag 8%.... Hur mycket rabatt har ni fått? |
|
Verdi |
ESvensson, Jag lånade 80% av bilens värde på 435:an. Första gången jag lånar på en bil sen 90-talet. Tror jag kan få högre avkastning än räntan. Kändes så dumt att ha en massa pengar bundna i en bil. Specen ser bra ut tycker jag. Taklucka är det väl många som gillar men vare sig det eller adaptivt chassi är väl något som ger nåt extra på begmarknaden. Speca den bil du vill ha. Det enda jag personligen hade lagt till är metallic och tonade rutor. Jag hade tagit en xDrive eftersom jag har hört att många med RWD har svårt att få ner kraften. Är en personlig åsikt men jag gillar den extra säkerhet man får med xDrive. Man behöver liksom inte tänka sig för på samma sätt när det är blött och halt. 8% är väl rätt bra skulle jag tro. Har ingen erfarenhet av privatköp. |
|
8% får du genom att kliva in genom dörren, 10% bör inte vara några problem. Min kommande M3 är mitt första nybilsköp som privatperson och där fick jag 12% genom att sätta handlarna mot varandra (tog en vecka, la inte många timmar på det), efter "lite" problem med förseningar så är jag uppe i 13.8% + lånebil. Har svårt att tro att handlaren går back på det så det lär finnas mer marginal. Vet inte om det är lättare att få bra rabatt på en M-bil men 140/240 lär ju inte heller säljas varje dag. |
|
|
Officiellt så är det BMW centralt som står för 8% via BMW-club, dock tror jag att handlaren på något vis ändå är inblandade så att de får lite sämre marginal i sådana fall. Du kan t ex inte förhandla fram ett pris med handlaren och sedan säga – just det sen har jag 8% till via BMW-club. Åtta procent är inte dåligt men ett par procent till är säkert möjligt att få. Alternativ kan man förhandla om extrautrustning, t ex att få med vinterhjul till nettopriser. |
|
| Den silvriga i Halland har legat på Blocket sedan jag letadei januari, samma sak med den blåa i helsingborg (som du inte listade). Båda måste ner i pris tror jag, den i helsingborg *vet* jag för jag var och kollade på den när dom begärde 309000 (nu 299000) och för en import som jag fick lite dåliga vibbar av så är det för dyrt. | |
|
Blir att åka in till Carlsson bil i Örebro i nästa vecka för att speca ihop en... 10% rabatt är alltså ett bra riktmärke... kommer självklart begära in offert från fler än en handlare (har 7 handlare inom en 15 mils radie så dom får slåss om mig :D). Adaptiva chassiet skiter jag i... mest för att man tydligen inte kan köra med det i hårdaste läget OCH alla hjälpmedel urkopplade... Få ner greppet i backen tänkte jag lösa med en diffbroms... dock så har jag ju senaste åren varje vinter sagt "nästa bil jag köper ska f-n vara 4hjulsdriven.." men det blir aldrig så... kanske dags nu? Någon som körde både rwd och xdrive? Hur upplever ni era rwd på vintern? Hur är dom att sladda med i snön? E ju ganska så kort hjulbas... Taklucka e i mina ögon ett enda stort minus, försämrare kupeutrymmet och en massa vikt på helt fel ställe :D Tonade rutor för glasmästaren fixa... får man med framrutorna till samma pris :D |
|
|
Jag får ner kraften i backen på min RWD om det är torrt och rent. Annars inte. Men hade nog valt det ändå. Föresten jag ogillar att bilen har alla dessa eco, comfort och sport modes. Jag vill ha en bil som är förutsägbar så att jag kan öva in muskelminnet. Har hänt ett flertal gånger att bilen tvekar nån tiondels sekund när jag ska byta fil. Tillräckligt mycket för att göra mig osäker vid agil körning. Och det har inte med turbon att göra, det är automaten som har nån fördröjning. Därför har jag börjat köra med sportläge direkt från start. Är det någon som vet om detta är OK för motorn förutsatt att jag inte varvar för hårt (aldrig över 3000 varv första 5-10 minutrarna)? Bilen blir nämligen mycker mer alert och förutsägbar. Jag hatar lagg vad ska det va bra för i en M135:a? |
|
|
coldhex > Hur upplever du bilen under vinterhalvåret? Spårig och sladdrig? Du säger att du hade valt rwd vilket som... vilka är fördelarna jämfört med xdrive enligt dig? (ser att det kanske låter som ett påhopp men det är det verkligen inte, tvärtom, jag är för rwd men är ändå bra sugen på xdrive). Nu kan ju inte jag riktigt veta hur du kör/vill köra... men kan man köra den på långa goa uppställ i ~100kmh utan att den känns alltför orolig? Har kört en del 5 serie på vintern och där funkar det fint... men e ju ganska så mycket längre hjulbas där... |
|
|
Esvensson. Jag har alltid gillat RWD. Det är en lite läskig men go känsla när bakvagnen släpper vid gaspådrag (sport+). En påminnelse om att det finns kraft. Vinterkörning är inga problem. Det är som vilken bil som helst, men det blinkar en del i panelen vid mer gas. Bilen sköter det snyggt ändå. Har dock aldrig vågat att sladda brett förutom på parkeringen utanför barnens dagis 😀 Dock har jag på sistone i takt med att jag blivit mer van med bilen börjat störa mig på automaten. Jag måste ha automat pga trafikkaoset i göteborg men annars hade jag velat ha en manuel. Tycker att automaten i vissa lägen har svårt att bestämma sig. I sportläget är det mycket bättre. |
|
|
Ställer mig lite skeptisk till dom som påstår sig få 12% rabatt som privatperson på en så pass vanlig bil som M135. Menar då nybeställning och inte nån lagerbil. Det skulle innebära att Åf säljer bilen helt utan vinst. Och det har jag väldigt svårt att tro att dom gör. Vill se en bild på kontraktet innan jag tror på det. Företag får 10% men då går ju BMW Sverige in och stöttar. |
|
|
kan tipsa om denna annars. min bil :-) sänkte nyss priset ganska ordentligt Länk |
|
| Clubsport: Vad fick du för procentuell rabatt på din? Kan ju inte direkt påstå att jag håller med om att en M135 är en vanlig bil. | |
|
dd88: 8% genom BMW CS. Har köpt rätt många nya bilar och flera säljare säger att det inte går att få 12% som privatperson utan speciella kampanjer. Dom har inte så stora marginaler. I jämförelse med M-bilarna så är våra ganska ordinära.. |
|
| Iof så tyckte även BMW att M135 var en väldigt speciell och ovanlig bil när dom skulle förklara 12 veckors leveranstid.. 😆 | |
| Gjorde en ny tråd där vi kan diskutera priser, tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter. | |
|
Coldhex > har kört 1000 mil m3 på bana och 4000 mil på vanlig väg... så e ganska van vid bakhjulsdrift ;) :D Jag VILL kunna sladda, är helt övertygad om att xdrive är perfekt å sladda med på vintern... frågan e bara om det på sommaren är stört omöjligt utan att provocera som fan och då även ha ganska hög hastighet... känns som det lätt kan gå lite för fort :D Sak samma, kommer med 99% säkerhet bli en xdrive då bilen ska brukas året om... Revoid > Hade det varit automat hade jag varit intresserad, dra av kostnaden för automat (~30k) så kan jag KANSKE vara intresserad. Clubsport > 12% räknar jag inte med att kunna få :) Men med tanke på att mitt bmwcs avtal ger mig 8% så borde ju 10% inte vara omöjligt om man ställer en massa handlare mot varandra, återkommer med exakta siffror när jag fått offerter :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.