AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.056

F20 M135i

Sida 114 av 172
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Enligt vad jag hörde idag kommer det inte bli M140 som ersättare till M135 inom överskådlig framtid som man först trodde
Det låter lite märkligt att man framöver lanserar en ny motor såpass långt in i modelcykeln, men man vet aldrig

BMW CS #5139
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Är väldigt nöjd med min M135:a. Roligaste bil jag har men stör mig lite på turbon. Min gamla E46 330i var slö i jämförelse men karaktären på motorn var fenomenal. M135:an är ett vilddjur vid gaspådrag men vid lugnare körning helt anonym och inget ljud alls från sexan. Bara turbon som sagt. Vet inte kanske bara sjukan att aldrig bli helt nöjd. Man kanske skulle ha en E36 M3 som entusiastbil också 😀
Verdi:
Det är inte klart än men skulle tro att den kommer i augusti/september.
440 kommer ju snart så har svårt att tro att M140 dröjer längre än till september. Ska ta ett mer ingående snack med min säljare nästa vecka när jag provar M2:an.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Verkar inte troligt att det blir någon 140/240 (man får Volvo-vibbar, haha) i nuvarande modellgeneration. 3/4-serien fick nya motorn i samband med LCI och den har ju 1-serien redan fått. Dessutom så har motorerna i M135/235 redan lite annorlunda effekt jämfört med de som fanns/finns i 335/435/535, i så fall borde en M140 ge 340-345hk om de fortfarande skall "särskilja" sig.
Verdi
Varför skulle de byta namn ett par månader in på modellåret? Ok om det varit fransmän men nu när det ju tyskar.
MUC:
Så kan man tycka men varför ska dom fortsätta med gamla motorn i 2 år till tills nya 1-serien kommer? Och nya ettan får ju bara 3 och 4 cylindriga motorer. Känns väl inte så kostnadseffektivt om M135 är den enda bilen som fortsätter med gamla motorn.
Det var sagt att M140 skulle få just 340 hk.
Nu skumläste jag bara en tråd på ett av dom utländska forumen där det stod att M135 sista produktionsmånad är juni..
Det borde ju gå att ta reda på om det stämmer eller inte.

Vi får väl se framåt sommaren då borde det finnas klara besked vad som gäller.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Clubsport, det är en bra synpunkt från dig och min teori kan mycket väl vara fel. Det har ju hänt förut - att jag har fel😀
Å andra sidan blir då M2:an kvar som enda modell med N55-motorn och det känns ju ännu mer onödigt att fortsätta tillverkningen till denna i sammanhanget lågvolymbil. För den lär ju inte få någon ny motor när den precis har kommit ut på marknaden.
Verdi
Egentligen spelar det väl ingen roll för mig om den heter M135i eller M140i och om den har 326 eller 340 hk. Det är ändå så pass liten skillnad. Det jag inte vill däremot är att köpa en ny M135i bara för att se att det kommer en M140i nån vecka/månad senare. Kommer nog göra en del för andrahandsvärdet ändå. Alla kan ju inte vara lika rationella som jag. Haha. :-)
Bi
6
BimmerGustaf
M135i f20 EB LCI
F700gs -14 MC
Finns det någon på denna tråd som monterat coilovers från kw på sin bil med edc?
Mvh
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
M135i inte längre beställningsbar, M140i på ingång enligt detta:

Länk
Verdi
Ja, fick också mail idag från min säljare om att det inte gick att beställa M135i för årsmodell 2017 än. Exakt vad det betyder vet jag inte dock.
Kul att det kommer en M140 då iaf.
Satt o tänkte på det igår, en M140 xDrive med 340 hk borde hamna väldigt nära en manuell M2 rakt fram och du slipper vänta 16 månader på leverans...
Verdi
Ja verkligen. Kommer antagligen beställa en M140i så fort det går.

Klart det går att jämföra mot en M2 men det är inte helt rätt. Jag har ju en M2 nu och den är verkligen speciell på ett annat sätt än en "vanlig" bil. På gott och ont. Är inte idealisk som bruksbil men oj så skoj! :-) En gammal pojkdröm som går i uppfyllelse (nåja, M3 var det i drömmen men close enough!).
M2 är ju "the real deal" M135 är ju mer komfortinriktad.
Körde M4 i somras och även om den inte kändes så väldigt mycket snabbare så kändes det ju redan när man startade och körde iväg i lågfart att detta är en riktig M bil med en helt annan pondus.

Blir kul att se när biltidningarna börjar jämföra M240 xDrive kontra M2 känns ju väldigt speciell, samma karosstyp med lite färre hästar.

Säljaren ringer idag om när jag kan få köra M2:an, kan bli kul!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Av ren nyfikenhet. När ni skriver att en M2:a inte är en idealisk bruksbil och är "the real deal" vad menar ni då? Jag tänker inte på känslan för den kan bero på placebo utan vad skiljer rent faktamässigt mellan bilarna som ger en avgörande skillnad? Har tex en M2:a ingen comfort mode? Har den annat avgassystem och därmed låter mer/annorlunda? Allmän ljudnivå. Annat syntetljud? Tänker inte heller på 0-100 siffror. Lägre tyngdpunkt? Annat chassie? Eller att tex köra en manuell bil i trafikkaoset kan jag förstå är jobbigt.
Verdi
coldhex,
Nu har jag inte kört nån M135i utan jämförelsen är mellan 330d och M2.

M2:an är faktiskt riktigt komfortabel. Den är t ex betydligt mindre spårkänslig än min F31:a med 19" icke-RFT Goodyear Eagle F1 Assymetric. Inte heller är den särskilt stötig eller på annat sätt obekväm. Tvärtom.

Det finns egentligen inget som hindrar att man använder den som bruksbil. Men den är inte idealisk.

Framförallt är vägljudet väldigt högt. Plus att motorljudet inte är helt diskret. Blir lätt tröttsamt på långfärd. Det andra är att den vanliga 8-växlade automaten är lite smidigare vid stadskörning än DCT-lådan. Inte mycket, men ändå märkbart.

Personligen vill jag nog även gärna ha 4wd i höst/vinter när fästet blir sämre. Men det är ju en högst subjektiv åsikt.

Vad som gäller åt andra hållet kan jag för lite om men det är ju ett helt annat chassi. Det stora som skiljer är väl att det är dimensionerat för lite hårdare tag, att den har "diffspärr" och allmänt bättre styrkänsla, väghållning osv. Min känsla är dock att det är svårt att utnyttja på vanliga vägar utan det är nåt man främst får glädje av vid bankörning.

Till sist så är det ju mycket känsla också. Den ser rätt fet ut med sina bulliga former. Den låter gudomligt när man startar den osv. Man får helt enkelt mer uppmärksamhet än med en M135i. När jag körde hem den igår så körde jag ihop lite med en äldre Z3 M som verkade väldigt glad över att se mig. :-)
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Har precis importerat en M135i xDrive från Tyskland. Den är drygt ett år ung och har gått 1300 mil så jag tänkte ge den ett oljebyte.
Vad ska N55-motorn ha för olja. LL-01 eller LL-04? Om LL-04, är det nödvändigt även om man byter varje år och kör max 1000 mil?
Jag brukar köra 0w-40, det borde väl vara bra för denna motorn?

/Per
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Hittade info i manualen. Om jag förstår tyskan rätt så är både LL01 och LL04 OK. Dock förstår jag inte om det gäller bara om man behöver fylla på lite, eftersom det står under rubriken "Motorölsorten zum nachfüllen". Kanske inte är OK med enbart LL-01 när man byter all olja.
Där står också att 0w-40, 0w-30, 5w-40 och 5w-30 är OK.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Fy fan vad jag älskar motorn i M135i! Efter några månader lär man sig hur bilen vill att man kör den. Denna bilen växer verkligen för mig.

Synd bara att den är så liten. Blev i helgen påbackad av en XC60. Ut rusar en ung tjej som säger "jag såg inte din bil!". Min bakskärm har numera formen av en dragkrok. Eftersom sonen satt i bilen med mig och blev lite skraj tänker jag tanken att skaffa en större bil men måste motstå denna tanke. Vill ju ha nått sportigt.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Att skaffa en större bil kommer inte hindra idioter från att backa på dig. Troligtvis hade det inte hjälpt om du hade kört en linjebuss. En XC60 är ju inte en jättestor bil så att missa en 1-serie p.g.a. det är bara en dålig ursäkt.

För några år sedan blev jag påbackad av en bil med motiveringen att "jag inte stod där när de parkerade bilen". De hade varit inne på middag hos en bekant i 3 timmar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.