AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.075

F20 M135i

Sida 105 av 172
Hade min bil inne hos BMW nu imorse för ett fel som har funnits sen jag plockade ut bilen som ny. Bilen har varit inne hos BMW sommaren 2013 men dom hittade inget fel då. Nu när vi bokade en tid där jag följer med i bilen och kör
medans serviceteknikern bara lyssnar så hittades felet på direkten.
Det som kan bli väldigt intressant är ju att nybilsgarantin gick ut 21/1 -15.
Det blev ett case av det hela.

Det har alltså funnits ett missljud vid 3000 varv vid acceleration. Uppstår endast vid offensiv körning så under vintertid med dubbdäck på så finns inte ljudet.

Ska bli mycket intressant att se hur BMW Tyskland hanterar det hela med tanke på att bilen varit inne 2 ggr sista gången för en vanlig service. Där bilen provkördes eftersom det ingick i serviceonfpnget.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vad var det för fel?
Inget allvarligt fel men väldigt irriterande att dom inte hörde felet när dom provkörde bilen när den var inne första gången. Av 4 pers samtidigt i bilen så borde någon hört ljudet som har funnits från start. Nu när jag körde så hittade dom felet efter typ 30 sek. Vet inte hur mycket jag ska berätta på ett publikt forum innan BMW sagt sitt. Men i slutet på veckan kommer BMWs besked och då om inte förr så berättar jag vad felet är/var.
Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Svar till mephisto. Har själv lagt en beställnin på en 120 D x-drive M-sport -16. Den kommer med standardchassi i kombinationen med x-drive, vilket jag tycker är positivt, då jag värdesätter komfort. Kanske samma sak med M135 ?

Vad gäller lacken, varför inte en estorilblå metallic. Urläcker!!! Sen är inte vit fel heller.
Calle S:
Lånade hem en 320d xDrive M sport över natten medans min stod på verkstan och förbluffades över hur fin komfort bilen hade tills jag mindes att xDrive inte har sportfjädring. Senaste 10 åren har alla mina 4 BMW haft sportfjädringen och jag tycker att den är klart överskattad! Bilen går ju klart komfortablare med standardfjädringen.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Grymt kul att höra Pavel! Visste inte att det gick att trimma M135 Xdrive med automaten.

2 frågor

Hur mycket mer effekt fick du och lirar automatlådan bra med trimmet?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Clubsport. Två av mina närmaste bekanta har båda aktivt valt bort sportchassi på sina senaste BMW (F21 och F31) med M-sport paket och jag förstår det. De kör båda relativt aktivt, men man ska inte lura sig själv, med en bruksbil så är det alltid en majoritet av vardagskörning man ägnar sig åt och då är standardchassi bättre. Vid aktiv körning så sköter sig bilarna med standardchassi också.
Verdi
Adaptiva chassit är det man ska ha tycker jag. Kostar en liten slant men det är det värt.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Calle S: När man bygger en M135i xDrive så är det M sport chassi man får. Antar att det är sänkt och hårdare än standard? Eftersom det är xDrive kanske det inte sänker lika mycket som RWD? Blev besviken på den blå färgen i verkligheten, vit klättrar och dessutom utan prispåslag. Just nu är jag inne på mineralgrå med rött läder och pianosvarta lister. Moccan är skönare och billigare men det röda mot det svarta är riktigt snyggt.

Någon som vet alla chassi configs på F20?

Verdi: Har hört att det adaptiva chassit strular en del och frågan är om man känner behovet av det. Hade det på min Scirocco och det var alltid inställt på COMFORT förutom när man körde i 200 på motorväg. Det gungade som en gammal jänk om man inte satte chassit i SPORT.

Grelle: Man kan inte välja bort M sport chassi på hemsidan, kanske går att göra hos säljare.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
mephisto. Jag vet inte om du avser M135i specifikt eller 1-serien i stort. För på 1-serien i stort så går det, men för M135i kan de ju ha gjort annorlunda.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
M135i finns förstås bara med M-paket och därmed m-sport chassi. Du kan välja till adaptivt chassi du kan ställa i hårdhet men du kan inte välja bort m-chassit

Verdi
mephisto, Jaså. Tack och lov har jag inte haft några problem. Men visst, håller med om att man nästan alltid har comfort. Jag skulle absolut ta std-chassi för M-sport just pga det faktumet.
ri
45
richard88
BMW M135i Xdrive-14
@ mephisto, har adaptiva på min xdrive 2014, kör som Verdi mest i comfort, däremot är det helt oslagbart att klicka i sportläget även på fjädringen. Bilen sätter sig riktigt bra i kurvorna trots att däcken inte är de vassaste, personligen gillar jag att ha valmöjligheten och i sammanhanget är det lite pengar det rör sig om och det är inget som skadar andrahandsvärdet precis.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Hittade effektsiffrorna men är nyfiken på om lådan lirar ordentligt med så mycket kraft och vrid.

Har sett här på forumet folk lägga ut spec. över vad lådorna klarar av. Någon som vet var man hittar det?
Grelle:
Precis min tanke alla mina 4 BMW sen 2005 har haft sportchassie och varje gång har jag svurit över hur stötig bilen är, kanske funkar i något land som inte har den bedrövliga vägstandard som vi har. M135 lci är väl den enda av mina alternativ där jag fortsätter med sportchassie.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Clubsport, anledningen till att jag frågar är att jag ibland har ett resonansljud i min kärra vid ca 3000 rpm och ganska mycket last. Kanske kan vara samma ljud som du upplever?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag har inga problem med lådan efter trimmet. ESS Kunde inte bänka min bil efteråt pga att deras bänk endast är för bakhjulsdrivna bilar, men jag fick samma mjukvara som en annan M235i fick och han bänkade strax under 400hk och 550nm.

Bilen känns urstark, mycket starkare än min 2011 335i med trim. Våra bilar svarar jäkligt bra på endast mjukvara. Jag ska i helgen beställa downpipe å ersätta original catten, det borde ge ca 20hk till och mycket mer vrid.

Jag kan starkt rekommendera ESS I Norge, så proffsiga och deras trim har aldrig genererat en enda felkod på mina bilar.
DLC:
Kan mycket väl vara samma, på min så är det en klammer till broms eller bränslerör minns inte vilket som skrapade mot kardanen när
Man trycker på och alltid vid 3000 varv det är ju just där som
Motorn börjar trycka på sas. såg lite lustigt ut man ser att det har skrapat emot dock utan att skada lacken på kardanen. Ny modifierad klammer är på väg har inte nåt besked vad det kommer att kosta men det låter ju inte dyrt tack o lov. Fortfarande irriterad på att dom inte lyckades hitta ljudet när bilen var inne sommaren 2013. Frågan jag ställer mig är om dom bara nöjesåkte med bilen utan att lyssna... Menar sitter man 4 pers i bilen så kanske alla inte sitter tysta och lyssnar...
Pavel:
Vad gick kalaset på? Funderar lite löst på Stertmans egenutvecklade trim till min men jag står i valet o kvalet när och om jag ska byta till ny bil. Hade ju Giac flashloader på 335:an som funkade perfekt iom att man kunde växla tillbaka till original på ett par sekunder. Som jag har förstått det hela så finns det bara piggybacklösningar till våra bilar vilket blir krångligare att ställa tillbaka till original om jag har fattat det hela rätt.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Clubsport:
De flesta kör med JB4, en piggyback som du kan anpassa och justera själv. Jag litar dock inte på piggybacks och vill helst alltid flasha själva ECUn. Jag är väl gammaldags :)

ESS flash kostade runt 5000 NOK och en tank bensin för att köra dit och sedan hem.

catless downpipe beställde jag precis från USA för 4300 SEK. Räknar med installationskostnad för den på ca 1000kr - 1500kr.

Jag använder aldrig launch control och kör min bil förnuftigt, detta för att inte slita i onödan på delarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.