|
Sida 104 av 172
|
|
|---|---|
geradeaus |
Kör runt med en 135i uttagen 2013-05 och undrar om någon annan upplever slammer från framvagnen? Med start i somras så har jag lagt märke till att vid ojämn väg (och i lägre farter, runt 30-40 då inte annat vägljud blir för högt) hörs ett tydligen "slammer" i framvagnen, framförallt hörs det vänster fram. Hörs mycket tydligt nu under vintern på lite ojämna vintervägar... Har haft den inne på BMW ett par gånger men de kan inte konstatera något fel eller något som sitter löst. De har istället sagt att detta är ljud från bussningarna i framvagnen och något som man kan förvänta sig från en bil med så pass hård fjädring fram. Ett ljud som alltså skall vara där... Nu kanske jag är extra känslig för detta men jag har svårt att acceptera att det skall vara på det sättet... Mina två vägar framåt just nu är att fortsätta "bråka" med BMW eller Länk - lite synd då BMW:n är så nära perfekt för mig som en bil kan vara... |
|
Har du adaptiv fjädring? Har hört att den kan låta lite, men vet inga detaljer eftersom jag inte har det själv. Bråka på, jag fick bråka om att byta ut avgasrörsändarna som hade börjat tappa kromet, trots att det är välkänt problem på utländska forum. |
|
|
Jag kör också med en 135 uttagen 2013-05 men upplever absolut inget slammer från framvagnen. Försök, om du inte redan gjort det, att ta med en mekaniker och låt personen köra bilen. Om de själva får uppleva problemet så är de skyldiga att gå till botten med det. Jag upplever många ggr att när man lämnar in bilen och ber dem felsöka så tar de stressade mekanikerna inte sig tillräckligt mycket tid för att hitta problemet. |
|
|
Jag känner igen problemet med skrammel från framvagnen, precis som greadeaus säger, i lägre hastigheter, t.ex. i stadstrafik med lite ojämna vägar. Min är en -14 uttagen förra påsken. Har adaptiv fjädring. Ska be dom kolla på detta vid första servicen. |
|
geradeaus |
Ja, jag har adaptiva fjädringen. Tycker mig ha sett på forum att det kan påverka. Tre olika mekaniker har provkört, två gånger med mig. Efter sista gången så konstaterades ljudet men klassades som "produktegenskap" pga många rörliga delar i framvagnen... Blir till att försöka samla ihop så mycket info som möjligt och gå en omgång till. Men någonstans så tröttnar man på att bråka... |
|
Ni som har hunnit byta ut era däck, vad valde ni för däck? Michelin Pilot Super Sport känns ju som det självklara valet men dom har ju inget bra rykte i vått väglag. |
|
|
Provade M135i xDrive lci idag och det var ju en angenäm upplevelse, hade iof inte väntat mig annat. Kul att få testa en M135 med just xDrive det har jag inte gjort tidigare. Reagerade på att den lät hårdare mer som en M bil sas. Omprogrammering av syntetljudet eller nåt annat låter jag vara osagt men den lät betydligt hårdare än vad min gör vid gaspådrag som har ett dovare mer behagligt ljud. Intrycken från 118d lci som jag provade tidigare består, det känns som att BMW har tightat till bilen ytterligare. Det kändes som att bilen gick på icke runflat och det om nåt är ju ett gott betyg. |
|
|
Väldigt nära att lägga en beställning på M135i xDrive men som vanligt vill man ha all utrustning. Tänkte hålla det till minsta möjliga eftersom jag inte använder så mycket av alla gadjets i i3:an. Har bara provat en 2014 M135i aut och älskade den 8-stegade lådan. Bilen var lite lynning pga bakhjulsdriften så xDrive får det bli då det ofta är blött. Har inte masat mig iväg till BMW än men jag vet av erfarenhet att de inte har mycket kompetens rörande nånting av sina produkter. Slänger iväg några frågor. - Måste man ha Bluetooth PRO för att kunna streama Spotify? - Det adaptiva chassiet lockar för att få komfort men är det bra utan? - Fällbara nackstöd bak känns värt 600 kr? - Om man inte tar fällbart baksäte kan man ändå fälla det? - Kan man välja bort run-flat? Måste-utrustning: - Metallic-lack. (den vita känns tråkig. Svart eller grå eller silver) - Eluppvärmd ratt. (inte en vinter till utan) - Comfort access. (2 900 kr är det värt) - Harman/Kardon. (Dugligt ljud iaf) - Utökat instrumentkluster. (Snåla BMW, vill de att bilen ska se ut som skit?) - Måste nog välja PDC nu när man vant sig. Har även backkamera idag vilket är underbart. (f-n!) Tacksam för all input! /Johan |
|
|
- Du måste ha Bluetooth Pro för att strömma Spotify via bluetooth, men du behöver inte det om du strömmar via kabel - Jag har vanliga M-sport chassit och det är inte okomfortabelt hårt - Jag har fällbara nackstöd och de är alltid fällda, även om någon åker där bak - Fällbart baksäkte innebär att du kan fälla 40:20:40, standard är också fällbart men 60:40 - Vad jag vet är run-flat standard i Sverige och ej o-valbart I övrigt: - ett par snygga skinnhandskar är bra mycket billigare än de 2000 kr som BMW vill ha för uppvärmd ratt - Även utan comfort access har du keyless start - Är inte jätteimpad av HK stereon, men om du spelar på hög volym kan den nog vara bättre än standard - Utökat instrumentkluster och backkamera ska du ha :) |
|
| Blåtand Pro krävs inte iom MY2015 för att kunna streama musik. Skillnaden mellan Pro och standard är Snap-in adaptern(extern antenn...) | |
|
Älskar min uppvärmda ratt skulle aldrig vilja vara utan igen:-) |
|
|
Tack för svar! Nu blev det tvetydiga svar ang bluetooth =) Är det någon som har std-bluetooth och ändå kan streama Spotify trådlöst? Kan den hålla reda på två telefoner som BT-PRO kan? Vill ju inte stå där med en bil och tvingas till en ful kabel =) Dessutom har jag idag en händelse i telefonen som automatiskt startar och spelar Spotify så fort den får kontakt med bilen. Allt utan att jag behöver röra nånting. Vet inte om det är unikt för Sony Xperia men det är kanon! Den eluppvärmda ratten kostar t o m 4 500 kr då man måste välja farthållare också?!?!?! Som i i3:an behövde jag uppgradera inredningen för 15 000 kr för att kunna välja Collision warning systemet. Inte snyggt. Fällbart baksäte blir det inte då, tack för det. Comfort access borde vara std eftersom keyless start är det. Antingen behöver man pilla med nyckeln eller inte =) |
|
|
Det bästa och snyggaste alternativet är BMW apps för 2 600 kr och köra Spotify därifrån men det finns bara för iPhone. Vet någon om BMW kommer släppa det till Android? |
|
|
Inga tvetydiga svar.. det är som sagt en förändring som skett iom MY15 :) Min F20 har inga tillval alls gällande stereo/telefon och det går alldeles utmärkt att streama(Jag får även up låttitel/artist på F20:n det fick jag inte på min förra F31). Den kan även hålla reda på 2 telefoner(max är 4 om jag inte minns fel?) Spotify spelningen återupptar sig från samma ställe så länge jag inte gått ur appen på telefonen(Galaxy Alpha) Funktionsmässigt är den alltså exakt likadan som min F31 -14 med BT Pro förutom just dockan. Känns som att android vaianten av apps är en bit bort.... :/ |
|
|
Fällbara nackstöd är ett måste eftersom bakåtsikten är begränsad som det är med dom uppfällda ser man ju ännu mindre bakåt. Ni som har möjlighet att provköra faceliften, stäng av stereon och lyssna om ni också uppfattar att dom har trimmat syntetljudet, det är en märkbar skillnad. |
|
|
geradeaus: Jag har inget slammer men det verkar vara ett känt problem på M135 enligt den facebook grupp "BMW M135i & M235i UK" som jag är med i. Gå med i den gruppen så ser du att du inte är ensam om problemet iaf. |
|
| Har någon på något utländskt forum / facebookgrupp fått slamret åtgärdat? | |
|
Supernaut: Rekommenderar att du kollar in "BMW M135i & M235i UK" på facebook. Det är väldigt aktiv grupp och just därför så har jag inte läst om dem med det problemet fått det åtgärdat, jag hinner inte med att läsa i flödet när jag inte har det problemet på min bil. Men det är väl som det brukar vara hos BMW verkstäder man måste ligga på och vara ihärdig för att nåt ska hända. |
|
|
Nu har man varit hos ESS i Norge och uppdaterad mjukvaran i bilens ECU. Fy satan va bilen går nu! som en jä*la raket på räls! Har även slängt på 19 tum fälgar från 3-serien och det blev perfekt med den aggressiva ETn! Kolla här: Länk Håller just nu på att beställa catless downpipe för ännu mer POWER! :) |
|
|
Grymt ser riktigt bra ur kul med mer effekt😊 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.