|
Sida 10 av 172
|
|
|---|---|
| Såg Gt86 på Midnattssolsrallyt där den agerade som föråkare, den är rätt snygg men den låter ju som en symaskin! | |
|
86 låter inget vidare utifrån, behöver sportavgas och förblir ju en fyra. Inget man köper om acc. och ljud är viktig. M135i:an har fejk ljud i högtalarna, men det vore fel att tro att det betyder att den inte låter bra utan. Läste om en utvecklingsingenjör som sa att det är 90% riktig ljud, och 10% syntetisk - som är baserat på motorns egna ljud. Så det egentligen en lätt ljudförstärkning i interiören, fast folk reagerar som om man satt en soundracer i sigguttaget som härmar V12 ljud... |
|
|
Jag förstår inte biltillverkarna, för ljudisolerar dom bilen för att den ska bli så tyst som möjligt sen lägger dom till ljud, varför? Vill jag har det tyst så kan det väl vara tyst sen kan man väl köra ner rutan eller byta till ett sport system om man vill att det ska låta mer |
|
| Svaret är antagligen att man som brukare av bilen ibland kör på ett sådant sätt att man vill höra motorljudet, men vid många andra tillfällen vill man att det skall vara så tyst som möjligt, t ex vid långfärd. Syntetiskt ljud är lätt att stänga av när så önskas, medan dålig ljudisolering tyvärr inte kan stängas av. | |
| Saablar: Tror inte det är motorljudet som är det största problemet, utan väg-, däck- och vindljud som man vill ha bort. | |
|
Men på nya M5:an går det ju inte att stänga av på annat sätt än att "rycka" ur säkringen :-/ Länk |
|
|
Jo, men tillverkarna kan ju programmera systemet så att det förstärker mest vid inspirerad körning, t ex vid fullgasacceleration, medan det inte kommer något motorljud ur högtalarna vid konstant fart. Dessutom är det som acey skriver, att vindljud och vägljud knappast gillas av någon och det behöver man därför isolera bort. Motorljud uppskattas av vissa, men knappast ens dessa uppskattar ett malande motorljud på långfärd. Dessutom hörs "motorljud" från högtalarna bäst av den som kör bilen, medan boende i området inte störs lika mycket som om det vore riktigt motorljud. |
|
|
Ursäkta men herregud, det kan väl igen som på fullaste allvar försvara fejkljud genom högtalarna på detta forum för att man inte ska störa grannarna??? Som motor entusiast ger motorljudet mig en känsla som jag är villig att betala mycket för. Och att det kommer till bilar måste väl då vara personer som Nockenwelle som bara vill ha ljud när det behagar, sen så behöver det inte vara äkta, funkar lika bra med en mjukvara....det förstör ju hela poängen med snabb bil som eskalerar i ljud. Har man en bil som gör just detta så kan man ju ha det i åtanke när man närmar sig sitt kvarter om man nu har någon granne som har väldigt ont av detta. Det är som en vegeterian kompis sa till mig, ät denna sojaburgaren, den smakar precis som en riktig, och jag tror honom men vad är poängen? Jag är ute efter äktheten inte något som påminner om det. |
|
| Som jag förstår från intervjun med projekledaren för M135i så påverkas även ljudet av vilket drive mode man har valt, t.ex. vid Sport och Sport+ öppnas porten i avgasröret. | |
| Så läge det är mekaniskt så tycker jag att det känns bättre, men lägga till ljud som inte finns skär i hjärtat. | |
|
sbozic, jag försökte förklara, inte försvara. Det är en viss skillnad. Saablar frågade varför tillverkarna först ljuddämpar bilarna och sedan kommer med motorljud via högtalarna. Jag försökte hitta en förklaring till det. Jag har inte efterfrågat syntetiskt motorljud. Men på en punkt har du rätt. Jag vill inte lyssna till en högljudd motor timme efter timme i motorvägsfart. Biltillverkarna måste för övrigt följa lagkrav på hur mycket bilen får bullra utvändigt. Det förhindrar dem att släppa fram alltför mycket äkta motorljud. Om de då vill att föraren ändå ska få en "ljudupplevelse" kan de lägga ut ljud i högtalarna. |
|
|
Det sitter två maffiga utblås på GT86:an då förväntar iaf jag mig att den ska låta lika maffigt, det ska ju ändå vara en sportbil... |
|
| Länk | |
|
Ni som vill ha mycket ljud ska ändå ha en Performance avgas eller en Akropovic, då kan man med fördel även se till att fejkljudet försvinner. Genomsnittskunden uppskattar oftast inte högljud avgasljud i tid och otid, och som Nockenwelle påpekar så finns lagkrav... jag störs för övrigt av "mina grannar" som gasar förbi med halvöppna avgasrör mitt i natten... och då har jag själv sportavgas men gasar inte fult mitt i natten precis där folk bor ;) |
|
|
*Akrapovic. Från damaens länk så låter det precis lagom oavsett... |
|
|
Biltestare. De välljer kanske inte alla gånger en lämplig hastighet men annars sevärt: Länk |
|
|
Inte för att försvara biltestaren (det går långt över 100), men många vägar som ser ut sådär i Tyskland är det 100km/h på |
|
| Någon som hört när det kommer finnas demobilar tillgängliga? | |
|
Min säljare trodde att de skulle få sina M135i:or i Oktober.. Off topic: Provade GT 86 idag, kuuul bil att köra!!! :-) |
|
| Oktober kan vara ok för att känna på bilen med sommardäck. Sen är det också intressant att prova vintertid för att se om den är acceptabel på halt underlag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.