|
|
|
|---|---|
|
Står fortfarande i valet och kvalet mellan "ny" audi alt bmw... Vi är väl inte riktigt överens hemma. Själv skulle jag mer än gärna hitta en 320d från -09 och framåt med xdrive och gärna automat även om det inte är ett krav. Till sak kommer ju all utrustning eller ibland bristen på. Audi verkar ju fortfarande släppa ut bilar med fönstervevar bak, enkel AC, ingen farthållare och dylikt som jag ofta antar ska vara standard. Absoluta krav på utrustning är: PDC (bak) Xenon Farthållare klimatanläggning Alla annonser specas ju inte så bra, ofta anges Comfortpaket och dynamicpaket som verkar vara lite "standard tillval". Vad innebär dessa paket, får jag ovanstående om bilen har paketen eller kan det saknas? Vad gäller audi finns en bra sida där man kan slå in bilens regnr så får man upp all extra utrustning som bilen fått - finns likvärdig sida för BMW? Tack för hjälp och input. | |
|
i comfortpaketet så ingår detta. Någon sorts Takreling om det är en kombi. PDC bak, betalar man mer så får man fram också. Armstöd fram Automatiskt avblänande innebackspegel. Farthållare Klimatautomatik. Regnsensor. Sen angående fönsterhiss bak, rätta mig om jag har fel men jag tror inte att det finns någon e90 med manuella fönsterhissar? Har iallfall aldrig sett det Om du går in på bmw.se och klickar vidare på bygg din bmw så kan du se vad paketen innehåller, sen kan det nog variera jag menar att det kanske ingår olika saker mellan årsmodellerna. |
|
|
X-Drive hoppade jag då en 320d RWD med bra vinterdäck klarar av mycket. Kör själv mest landsväg och motorväg, bra Conti dubbdäck och bilen bara plöjer igenom, senast förra året när det var snökaos blev jag förvånad över hur bra den gick som bakhjulsdriven. Samma sak i uppförsbackar, lite försiktig acceleration och den klättrar. X-Drive ökar förbrukning, vikt och enl mig körkänslan/styrning jmf med bakhjulsdrift. |
|
|
Se under "Modellguiden" till höger. Där beskrivs innehållet i de olika paketen. Dynamic: M-sportchassi (Ej för X-drive), sportstol+ratt, Xenon, belysningspaket. Comfort: har även Radio "professional" Här kan du kolla utrustning mha. 7 sista siffrorna i chassinummer: Länk Klicka på texten nere till höger: "Siirry osaluetteloon Elektroninen osaluettelo EPC Löydä alkuperäiset varaosat ja lisävarusteet BMW-autoasi varten." Ange användarnamn: eu111111 Lösenord: bmwetk1 och "Enter" |
|
| Har du länken till Audis utrustningslista? | |
| Finns inte enkel AC till AUDI A4 har varit ACC i alla A4 i många år nu! | |
|
Är det inte så att Audi har ACC som standard men endast ETT reglage, dvs samma temperatur i hela kupén. Medan BMW har TVÅ reglage, dvs man kan ha olika temperatur på vänster och höger sida i kupén. |
|
| Nej Audi har haft dubbla reglage i MÅNGA år o detta standard! | |
|
Tack för respons, Ang dubbla reglage kan jag mkt väl blanda ihop det med nån nyare BMW 1-serie... det var hur som inte huvudfokus. Har väl med funderat på om jag bara ska ha bakhjulsdrift, men nej, min bror kör en BMW 550, och halt väglag är ju inga problem, bilen är stabil... men framkomligheten är ju ett mindre skämt. Har kört awd tidigare och efter det bara framhjulsdrivet som jmf med hans BMW tagit sig fram bra... Så AWD vill jag gärna ha, ska jag avstå det vill jag ha större motor 330d, då kan jag tycka att det kan vara värt det =) tack för länk gällande utrustningen med! toppen! |
|
|
Jag har haft en E91 (320i) och var rätt missnöjd med framkomlighet när det är mycket snö och plogvallar. Pga att den är så låg så packar det med snö under och även i hjulhusen. Inte kul att skrapa i underredet heller så det är bara att ta fram spaden om man blivit inplogad. Annars en grymt trevlig bil men vinter i Norrbotten = inte optimalt. Jag tycker inte att man ska tro att den är en jättebra vinterbil (har skrivit det i några trådar och man blir alltid anklagad för att man ínte kan köra bil osv.). Är 40 år gammal och kommer från Luleå och kör en del där uppe. En äldre gammal kollega från Umeå har en bakhjulsdriven 5-serie från 2010 och tycker samma sak. I fel väglag, t.ex. mycket kramsnö, så är det pinsamt dåligt. Och nu kommer mothuggen :) När det är såhär så vill man inte ha en E9x: Länk |
|
|
fredrik_wt: kolla på sista sidan (eller inlägg ca 10-12 januari 2012) i tråden "VIN decoder, utrusningslista" där det fanns länkar så kan du troligen själv ta fram exakt utrustningslista på aktuella bilar. Du får kolla regnummer för att få fram VIN och sen ska du få fram all utrustning. |
|
|
Advantage paketet har dom krav du listar + regnsensor & proffesional stereo. Sen skulle jag skippa 320 & satsat på en 325 istället mkt roligare med 6 cylindrar |
|
|
Ja just nu kan man ju säga att begpriserna inte har hamnat i relation till nypriset. Här annonserades i tidningen från lokala handlaren nya BMW 320 xd -12(tror jag) med advantagepkt, xdrive o nåt mer paket för 328k mot listpris på 410k tror jag... Det var iaf xenon, sportstolar i halvskinn, regnsensor, pdc m.m. Känns som en bra deal men en ny utgående modell lär ändå bli fritt fall i värdeminskning |
|
|
Ja nu har vi åter igen varit o dragit o slitit hos handlarna, förvånande nog sitter jag (191cm) bäst bakom mig själv i 3-serie touring, mer benutrymme o bekvämare än A4 avant, i övrigt känns inredning modernare o lite rejälare i 3an. Bagaget är ju dock mindre vilket är lite nageln i ögat, samt att det är en utg modell så andrahandsvärdet på en nyare är väl lite mer osäkert. Till en till synes oväsentlig fråga, mugghålare i baksätet i det nedfällbara armsödet på mittenplatsen, är det standard? Audi har detta på vissa A6 men saknas i de A4 vi kollat på. Ett ganska vettigt tillbehör då vi ofta åker 40 mils turer med en vuxen bak... Sist, har läst flera som påstår att xdrive förstör körkänslan, hur menar man då, jag greppar inte alls det? I de Subaru jag haft innan har jag inte märkt awd förutom i halkan - o då har det inte förstört nån känsla |
|
|
Jag är helt övertygad att många som anser att xDrive "förstör känslan" inte skulle kunna identifiera vilken bil som har det i ett blindtest. Det är mycket prat... Däremot kan man aldrig komma ifrån att det höjer förbrukningen och att man under många delar av året inte har så stor nytta av det. Jag håller dock med More att en BMW med RWD och bra däck klarar långt mycket mer än man tror samt att de är oerhört mycket bättre än förr. Det mesta sitter i däcken, min granne har en 318d och klagar konstant på den. Han kommer inte upp på sin uppfart osv. Så jag gick och kollade hans däck, nån slags Yokohama historia dubbfria... Själv har jag inga problem alls med framkomlighet med mina Nokian dubb. Den är inte alls sämre än min gamla fwd V70II exempelvis. ------- //Lövet |
|
|
Håller med Lövet, har haft ett antal bakhjulsdrivna 3-seriebilar under åren även utan ASC/DSC och det är däcken som ofta är den felande länken. Rekomenderar inte större hjul än 16-tum, inte bredare än 205 och absolut inte RFT. Skippar man detta funkar det utmärkt med antingen dubb eller odubbat. På min E91 hade jag 226/45/17 GY odubbat och i kombination med dieselns bottenvrid hade DSC svårt att hålla bilen i schack även vid försiktiga gaspådrag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.