AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.435

Kolla om bilen går i standby (e60)

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej,
Kan man på något sätt se om bilen går upp i standbyläge när man kommer till den efter jobbet och ska köra hem? Alltså en kontroll på att den gått ur standby en stund efter att jag lämnat den?
Ser jag skillnaden om den gjort det eller inte?

Måste nog ha nytt batteri gissningsvis men hade varit bra att veta ändå.

Niclas
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Om har automat så skall den gula växel indikeringen släckas efter en viss tid då går den i sleep mode

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Tack för svaret men jag har inte automat.
Dock såg jag på ett forum i USA för en stund sen att det är samma med indikeringen för att man har stängt av elhissfunktionen i baksätet. Den lilla lampan i dörren ska släckas när bilen är i sleepmode.

Jag var precis nere och slog över den till barnsäkert läge så ska jag se när jag kör hem hur det ser ut. OBS! den lyser bara i säkrat läge.

Niclas
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Fortsättning....

När jag kom till bilen var lampan till elhissarna släckt. Bra, nytt batteri bara så är det fixat. Men.....
När jag kom hem kollade jag igen. Stängde av, larmade och väntade i 16 min. Lampan lyser än! Och fortfarande efter 25-30 min. Fan.

Kör in bilen i garaget, stänger av, öppnar bagaget, fejkar stängd lucka och larmar på. Lampan släcks efter 2 minuter! Provar några gånger och samma resultat. Något surrar i motorrummet, avgasrening? När surret slutar släcks lampan.

Men ett annat svagare surr hörs från bilen. Ansluter amperemeter och har 230mA förbrukning. Kollar efter 16 min:1 A (!) som plötsligt sjunker till 214 mA som går ner till 193 mA under tiden jag är där och efter en halvtimme 20mA. Verkar ok. Men varför inte efter 16 min? Jag antar att det kan bli fel pga dåligt batteri.

Men jag ser att det är blött i batteriutrymmet. Vädret har varit blött länge så det har kanske tagit sig in i ventilationen på sidan.
Kan det ha kommit fukt i IBS-sensorn? Ska sätta en värmefläkt i bagaget inatt så det torkar. Kanske ska man byta den till nyare mod?

Återkommer när nytt batteri är på plats, om det funkar eller inte. Trist med ofullständiga trådar.

Niclas
Hej Kidneyfailure...jag har en E60-08 men ursäkta min okunskap,vad är standbyläge för någonting??...

Mvh Mathias
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Bmwe28a när du stannar sin bil går den ner i standby dvs stänger inte av helt tex kan du hissa rutor mm
Efter ca 15 minuter går den ner i sleep läge alltså släcks även växelindikatorn och som kidneyfailure skriver även den till bakrutorna
Så klart andra funktioner med men de ser man inte

Ha deT
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ja, egentligen skulle det stått "kolla om bilen går UR standbyläge".

Men jag konstaterade att allt var normalt idag och ikväll köper jag nytt batteri.
Men konstigt att det ändrar sig av sig själv. Det är värsta typen av fel.
Aha då vet jag :) Tack thom525

Mvh Mathias
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Rekonditionerade batteriet och det höll till igår. Nu är det bytt till ett biltema agm.
Håller tummarna att det var felet. Batteriet höll ju 2 månader efter rekond?

Kan ju vara något annat...funkar nu iaf.

***bmwcs 2202***
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Nehe, det var inte det heller.....

En riktigt sur lördag. Bilen startar inte med nytt batteri heller. Felsökning...
Nu går den inte ned i viloläge igen. Rycka säkringar och kolla vad som ligger på. Lite ström här och lite där men inget tydligt alls! Och ingen förändring.

Letar i förtvivlan på autopower men bara diffusa lösningar som inte stämmer helt med mina symptom. Eller bilens symptom kanske. Provar en del men inget resultat.

Börjar kolla på engelska, tyska och amerikanska forum och slås av att många där har haft fel på givaren till IBS:en. Jag hade ju en teori tidigare om att det gått in fukt i den och att den började funka när jag körde värmefläkt mot batterilådan och torkade ur.

Det slår mig också att jag trots problem med batteriet och att jag blivit stående med ej startande bil vid tre tillfällen aldrig fått ett enda felmeddelande om låg kapacitet i batteriet. Konstigt, bilen borde ju varnat där?

Jag kopplar ur plusmatningen till sensorn. Det är den lilla kabeln som går från pluspolen till en kontakt på batteriets minuspol. Givaren är inbyggd i kabelskon till minuspolen. Efter några minuter går bilen i viloläge! Står över natten och allt ok dagen efter. Vågar man prova att KÖRA med bilen utan den kabeln? Gud hatar fegisar...

Jag har i tre dagar kört utan kabeln inkopplad och det fungerar utan problem. Märks ingen skillnad what so ever. Troligen var sensorn kass sen jag köpte bilen och nu började den dra ström då det kommit fukt i den.
Eller har jag helt fel?

Knepigt fel iaf. Bilen går ner i vila efter rätt tid. Vad kan vara baksidan av detta? Någon som vet?
Jag har antagligen felaktigt trott att IBS styr funktionen att bilen går i vila men jag verkar ha fel. Den stänger ner förbrukare vid för låg kapacitet i batteriet men viloläget styrs av någon annan liten pillemogrutt?

Nu får vi se om det funkar.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nu återkallar BMW hela E6x-serien vilket bör omfatta även din bil på grund av att dom vill byta ut något kablage som har med batteriet att göra. Eftersom din bil, och miljoner andra E6x-bilar, har fungerat i många år är detta troligen inte det direkta problem du har.

Men, när BMW byter denna kabel kanske problemet antingen försvinner av sig självt om t.ex IBS-kabeln ingår i återkallelsen eller så kan du kanske bara be dem se över bilen då? Man vet aldrig men jag tänkte att det kunde vara intressant för dig att få reda på om du inte redan visste det!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.