AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.364

Akebono bromsbelägg till E65

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Läste i den här tråden på Bimmerfest att Akebono bromsbelägg till E65 inte dammar så mycket. Länk

De jag har nu dammar så jag blir galen på det därav min tanke att byta till annat märke när det är dags.
Nån som vet var man kan få tag på Akebono till E65 i Sverige, eller utomlands till bra pris?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns många handlare på nätet - inte minst i USA - kör en googling.

Annars har du E-bay...

Ett alternativ kan ju vara Textar ceramic, som skall damma betydligt mindre.

En nackdel med både Akebono och Textar ceramic, är att de tydligen skall vara sämre i bromskraft i början - innan de fått upp temperaturen lite.

Personligen tycker jag att bromsar skall ta omedelbart utan fördröjning - så jag testade Ferodo Performance DS (ligger snäppet under DS2500 i "aggresivitet") och de dammar mindre än originalmonterade Textar, samt biter direkt (har fått bort den lilla men märkbara "fördröjning" precis när man trycker ner bromsen som fanns innan, som troligen berodde på skrikdämpningsplattorna på beläggen) och är faktiskt helt knäpptysta trots att de saknar skrikdämpningsplattor.
Kostade lite drygt 1200kr till E46.
Rekommenderas!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Jo, jag började med att googla men det var så många USA-säljare som dök upp så därför undrade jag om det var nån firma som speciellt rekommenderades att handla från.

Var köpte du dina Ferodo Performance DS från?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte dem hos lokala reservdelshandlaren - BDS-ansluten.

Länk

Mvh
Johan B

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Ferodo verkar inte finnas till E65... Nån annan som har bra tips på belägg som är bra men inte dammar så mycket som orginal?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hittade dem i alla fall... heter FDS1628 (DS performance) och kostar 1481kr

Kolla under broms - "bromsar sport (ej hydraul)"

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.