AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
7.061

chassiesats till E31 och förstärkning bakre stötdämparfästen

Jag har kollat på en chassiesats till 850:in då jag tycker den är lite svampig,har kollat på bilstein B12 med eibach-fjädrar.
Är det bra grejer eller blir det problem med markfrigången?
jag vill inte ha nån "raggarsänkning" utan helst bara lite fastare chassisättning.
jag har även förstått att bakre stötdämparfästena kan bli ett problem med hårdare stötdämpare,bör man ha förstärkningsplattor typ:

Länk

för att slippa problem?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Bilstein B6 fungerar utmärkt och använd HR fjädrar så får du en sänkning ungefär som CSI´n. Ja dessa plattor är bra och hjälper till att fördela ut krafterna.
/P
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
De flesta (flera jag hört om i alla fall) som har EDC på sina modeller brukar när EDC:n går sönder sätta på bilstein av bättre modell och låta edc:n vara som den är.

Jag håller självpå och byter bakvagn på min hos Bil- och Motorteknik i Huddinge, Per Larsson. Ring honom och fråga. 08-711 06 87.

Tänk på en sak till. Original är alltid snyggast! Lycka till!
det vart eibach/bilstein , bilen vart perfekt,precis lagom höjd och bra mycket trevligare att köra.
Bytte även fjäderbenslagringar, länkarmsbussningar till e34 M5 och gjorde fyrhjulsinställning.
monterade även förstärkningsplattorna till bakre fjäderfästena.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej Stefan,
vart det bilstein B12 eller B6? Vad är skillnaden mellan dom?
Ser att det finns B12 komplett med eibach på ebay för 7400 spänn.
Är det både dämpare och fjädrar x 4 ?

tycker min 850 oxå är lite komfortsvampig vore kul att byta till något tajtare.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej
Vad jag hört är att B& är bara dämpare medan B12 är en sats beståenda av B6 dämpare och fjädrar (sats), men vist kan jag ha fel så det bästa för att reda ut det hela är att lyfta luren och ringa till Forza i Alingsås så kan dom säkert reda ut det hela åt dig.
/P
Bilstein B12 var det, beställdes från ebay.de , ett företag som hette car-spezial (car-spezial@web.de)
gick på 829€ med frakt enligt mitt kvitto.
Jag kompletterade sen samt med nya fjäderbenslager fram och bak
samt förstärkningsplattor till bakre stötdämpartornen från phoenix motorsport (www.phoenixmotorsport.co.uk) a' 36£gbp
Bytte även bakre bussningarna i undre bärarmarna i framvagnen mot M5 (partnr. 31 12 2 226 528) e34 som skall vara styvare.
Det vart dyrt men bra..
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack Stefan och Per för era svar.

Stefan, vart bilen mycket lägre än med originaldämparna? Jag vill inte heller sänka min så mycket, den är ju låg som den är :)
höjden vart perfekt, c.a 15-20mm lägre fram och 10-15 bak
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ok det är ju iofs ganska mycket. Undrar hur det passar med 18 tummarna... jag skulle nog hellre vilja ha original 16 tummare.
jag har 18" på min parallel-eker "style 37" med 265/35-18 bak och 235/45-18 fram.
sitter perfekt på min bil.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ok, jag har Style 42, samma dimension som du, då kanske det blir bra då :)

Men är på jakt efter style 8.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej igen

en sista lilla fråga....ungefär hur lång tid tar det att byta samtliga 4, beräknat för en kunnig bilmekaniker, men som inte bytt på just denna bil förut?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Har ni verktygen och allt löper som det skall så skall det inte ta mer en tre fyra timmar, men det kan bli det dubbla om något krånglar typ om topp muttern inte lossnar och man får plocka ner mer än man egentligen skall behöva. Var beredd på att ha en gas svets i beredskap alternativt någon typ av kap för den övre muttern
/P
Har man tid och möjlighet så är det att föredra att lossa helafjäderbenen fram och sätta upp dom i ett skruvstycke för att lossa muttern,det brukar gå bra med en rejäl rörtång.
Finns tiden och möjligheten så är det inte fel att blästra och lacka/pulverlacka fjäderbenen på en gång.
Be
26
Ben Dover
850iA -91
Från en fråga till en annan....
När man är inne på realoem och tittar på tex fjädrar fram
så är det olika artnr om bilen ska till skandinavien eller europa. Någon som vet vad skillnaden är?
Edc fjädrarna som sitter på min har ett annat artnr. Vad skiljer dom från tex sport-fjädrarna? högre, lägre, mjukare eller kanske hårdare? Vem vet?
Mest nyfiken vad man har för något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.