AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.968

Insprutningsproblem! Har någon rengjort spridare?

EX
3
EXTRUDER
530i-89
Hej!
Har en 530i -89, 18000 mil i mycket bra skick( min 3:e BMW), men har lite problem med att den inte " drar" lika mjukt och fint som när jag köpte den vid 12000 mil.Den har också alltid tagit god tid på sig innan den har startat, men den har alltid startat sommar som vinter. Folk på BMW-verkstaden har antytt att någon insprutare kanske läcker, därför tappar den lite tryck. Därför min fråga: Kan man rengöra insprutarna från tex beläggningar, kanske kan dessa orsaka det ojämna "draget" och starttiden, eller kan det vara något annat? Tacksam för svar.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har ditt svar! RED LINE Fuel Injection Cleaner. Det finns på Mekonomen för ca.120Sek. Går inte att jämföra med STP (som är billigare...). Du märker skillnad på en gång! Det gjorde jag på min pärla!
Lycka Till!
Danne

H U M A N R A G E
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fråga: Fungerar verkligen dylika produkter? Vill inte misskreditera dig Dandelue, men undrar iaf. Vissa säger att det funkar, andra säger att det inte gör någon skillnad alls. Kan det månne vara placeboeffekt blandat med god tro och att man tycker det funkar bättre för att man lagt i lite superdupermedel i tanken?
Skulle vilja höra lite fler kommentarer bara om dylika fuelinjectioncleaners.
Ha en bra dag, tre dar kvar till Autobhan...:-)

EVIAN
Tjaa, jag hade problem med att motorn gick lite ojämnt (bluddrade lite). Åkte till macken och fyllde i en STP Fuel Injection Cleaner och tankade fullt....efter 5 minuters körning gick motorn perfekt!! Kan ju ha varit dålig bensin....men jag är rätt övertygad om det var STP:n som hjälpte.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har också använt Redline Injection Cleaner med mkt gott resultat på båda bilarna. Värt pengarna!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har aldrig lyckats känna någon skillnad på mina bilar men det kanske funkar ibland som sagt?

EVIAN,
Om du kört i 5 minuter har det gått igenom ungefär 1-2 liter genom spridarna, delat då med antalet spridare. Mycket snabb behandling!. Om du märkte sån stor skillnad börjar jag nästan tro att du hade fel soppa i innan tankningen, diesel kanske... ;-)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
En polare hadde tickande ventillyftar och han använde RED LINE. Efter 2-3 tankningar så var det borta. Ingen plasebo där inte, ganska lätt att konstatera om det låter eller inte.

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Alltså vadå?
Hur menar du Ingo? 2-3 ggr med en flaska varje gång då eller? Verkar bli dyrt?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
En firma jag pratade med i Borlänge mätte bland annat avgaserna efter en RED LINE behandling och det var klar skillnad. Märker du ingen skillnad efter behandlingen var det inte det som var felet... men som sagt, jag rekomenderar RED LINE.

H U M A N R A G E
Länk
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
håller med Dandelue...Red Line är outstanding...hade en Saab V4 som fortskaffningsmedel medan jag plockade ner motorn i min dåvarande 325:a. V4:an saknade tomgång och jag fick plocka ner förgasaren för rengöring hur många ggr som helst innan jag testade att slå i Red Line. Då kom tomgången tbx och fanns kvar ca 2-3 tankningar innan den försvann igen. Slog i en ny flaska och den kom tbx igen för att stanna 2-3 tankningar. Testade flera andra liknande produkter (eftersom Red Line är förhållandevis dyr) men de gav inget resultat på tomgången så jag återgick till Red Line igen och då fungerade det som tidigare igen...
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Han använde en halv flaska åt gången.

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
EVIAN
Anders S,
Diesel....det var roligt.....du är på hugget!! OK det kanske var 15min, med din matte blir det då ca. 6 liter....men jag håller inte för omöjligt att det var dåligt bränsle, fick bara känslan av att STP:n hjälpte....tror på det tills vidare!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Allt som man är nöjd med tycker jag man ska fortsätta med...
Jag kanske får behov av liknande tillsats till min nuvarande kärra, då får man ju hoppas på att det funkar!
Tyckte bara att det var en sjuhel***es snabb verkningstid bara, jag är mäkta imponerad måste jag säga.

Flera jag pratat med om just STP hävdar att det nästan enbart innehåller lacknafta, men det är inget som jag själv påstår alltså. Rätt eller fel? (Inte för att det gör det bättre eller sämre, men ändå)

Snart är det helg! (nej, jag har ingen semester kvar!!!)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ingo skrev :"En polare hadde tickande ventillyftar och han använde RED LINE. Efter 2-3 tankningar så var det borta. Ingen plasebo där inte, ganska lätt att konstatera om det låter eller inte."

asso hällde han redline i bensinen vid 2-3 tankningar så var ventilknacket borta? Asso vad har bensinen med ventilknack att göra? Eller var det ngn oljetillsats han använde?
visst funkar det, var till norge med en polare å hans pegg 405Mi16. Den började huckra å rycka som fan, hällde då i en svart STP Akutcleaner efter någon mil så gick bilen betydligt bättre, kanske inte lika bra som om man rengör spridarna ordentligt. Men skillnad blev det iaf...

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Hello Nasty!
Ett litet probl. som ingen tycks lägga märke till, allt skit i tanken, rören och spridarna måste ju släppa när man slår i typ STP eller RED LINE.

Nja jag tror nog man ska lämna in spridarna för att få dom fixade, där mäter dom upp flöde mm när dom rengör dom kostar lite men ska motsvara nya spridare efter renovering.

Mvh/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.