AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.565

Kylarvattnet försvinner -men vart? E60

På min 525-a bensinare från -06 behöver man fylla på lite kylarvätska nu och då. Uppskattar det till ca 0,5 liter på 200 mil. Men frågan är vart det tar vägen? Jag ser inga pölar under bilen, inget vatten i oljan?
Några fler förslag??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att låta nivån ligga närmre min-nivån och se om det stannar av där. Verkar som om expansionsvolymen är lite snålt tilltagen på vissa BMW och om man fyller till max vill det gärna pysa ur övertrycksventilen i locket.
Det verkar tyvärr inte som om det inte stannar av utan den första ggn det hände fick jag veta det genom att indikeringen "kylvätskenivå" tändes.
Du kanske får provtrycka systemet. Det fick jag göra i min 9-3:a som drack kylarvätska. Provtrycket visade att systemet inte läckte men ett par månader senare så läckte kylaren. Så det måste varit den som läckt hela tiden, samma sak i min S4:a där hade kylaren ett litet hål.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Kläm på en kylarslang mär motorn är varm men avstängd. Är slangen hård så är systemet tätt, är den lite svampig så läcker det. Bara att börja leta. Titta isåfall efter "kristaller" runt slangar och kyl.
Jag klämmer på kylarslangen varje gång jag tankar, har hittat tidiga läckge flera ggr på det sättet.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
O-ringen till temperaturgivaren som sitter vid slangen som går in i kylaren på högra sidan? Lätt att byta även om du måste köpa hela givaren.

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Mats, jag kollande vid temperaturgivaren och det är lite fuktigt runtomkring så det kan mycket möjligt vara den som bråkar.
Lätt att byta skriver du, men jag misstänker att man måste tappa ur kylsystemet och lossa på kylarslangen från givaren. Det verkar som hela givaren är en som en hylsa mellan slang och kylaren -stämmer det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.