AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.728

E46 320i "svampig" styrning / orolig väghållning

Po
4
Poze22
320i -05
Hej

Har letat rundor på forumet, men utan att hitta någon med liknande problem...

Har en del bekymmer med styrningen/väghållningen på vår e46 320i -05.
Bilen är orolig och spårkänslig på vägen, både i högre och lägre hastigheter. Efter ex smågupp och brunnar vill gärna bilen bege sig antingen till höger eller vänster.
Styrningen känns också konstig, inte alls så direkt eller "nervös" som jag förstått att BMW ska vara - snarare svampig och okänslig.

Vi har gjort en del rep på bilen sedan vi köpte den:
Nya dämpare runt om (på säljarens bekostnad som tur är...)
Nya bussningar fram
Hjulinställning gjord
Däcken är balanserade

Efter varje åtgärd har bilen känts bättre ett par veckor, men sen har den återgått till samma beteende :-(

Någon som varit med om liknande och har några tips?

/ Oscar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkerligen bussningarna i bakvagnen som har blivit dåliga.

På min E46:a hände det för några år sedan och då blev bilen otroligt slingrig. Var riktigt farlig i både lägre och högre hastighet.

Fenomenet kom ganska snabbt, i princip över natten i samband med att mina föräldrar hade lånat bilen och lastat den ganska tungt (ingen överlast men "fullt bagage") och kört några mil.

I mitt fall var det främre bussningarna i bakre bärarmen på båda sidor som behövde bytas.

Arbete med material blev inte så blodigt - drygt 1500kr med BMWCS-rabatt. Detta var 2003 och bilen hade då gått ca 9000mil.

Peppar peppar...har inte behövt göra den reparationen igen trots att bilen nu har rullat drygt 33000mil totalt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Po
4
Poze22
320i -05
Dubbelkollade kvittona från verkstan, och de bytte även bussningarna bak, så det är nog något annat som felar.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej Poze,

Har kanske ett liknande problem på min E46:a...

"Lever" ratten på din så att säga?

Alltså gör små rattutslag vid körning över ojämnheter i både hög och låg fart samt känns allmänt orolig, sticker antingen höger/vänster och måste passas?

Christian
Po
4
Poze22
320i -05
Hej Zig

Nej, snarare tvärtom. Ratten känns väldigt bortkopplad, så det är lite svårt att parerar sidledsrörelserna.

Har haft liknande problem på en gammal bli en gång, där var det något i själva överföringen från ratten som var slitet.

Ska slå en signal till Need for Speed i Malmö nu, återkommer.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok Poze,

Tack för tipset, läst om att en flexibel klämkoppling på nedre delen av styrstången kan orsaka problem, alltså eventuellt mina problem ;-)

Hoppas Need for Speed har någon idé om vad det kan va!

Christian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka bussningar byttes i bakvagnen?

Det är ganska många bussningar totalt i den bakvagnen...

Mvh
Johan B

Po
4
Poze22
320i -05
Lite uppdatering

Var hos Need for speed idag och fick bilen provkörd. Kollade också på protokollet från hjulinställningen, en del av vinklarna är inte riktigt bra...

De misstänker att bilen fått en smäll framifrån, framhjulen är lite för långt bak enl protokollet. Ev länkarmarna som behöver bytas. Även lite konstigt i bakvagnen. Ska testa med en ny hjulinställning och se något kan justeras eller om det är nya länkarmar som behövs.

Oscar
Troligtvis dina bussningar fram som är kass/dåliga, så nya länkarmar som behövs. Hur långt har din bil rullat?

Det jag mest tänkte på är att om det nu är nya länkarmar som du behöver, så kan du finna på ebay till vettig peng + du kan få polyten bussningar till i priset om du vill ha det. Blir en slant av det om du ska köpa dem här hemma.

Lycka till att finna felet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Om det känns som du har ett aquarium i bakluckan är det förmodligen länkarmarna i fram som spökar. Blir en hel del parerande i lite högre hastigheter.
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Tar upp denna tråd för att höra mer er om mina problem är välkända.
På vår E46a sedan från 2004 så vinglar ratten till när fjädringen jobbar upp eller ned. Typ om man går på bromsen plötsligt eller släpper den snabbt.
Är det bussningar i länkarmarna fram då eller?

Tacksam för svar.
Nenne68:

Vad har du för fälgar/däck?
Hur långt har bilen gått?
Original dämpare fortfarande eller är de bytade någon gång?
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
320 STCC utrustad med 18 tum org style 135 hjul.
ca 14 000 mil.
Tror det är orginal dämpare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bärarmarnas bussningar och spindelleder verkar hålla ca 14-16000 mil innan det är dags att byta.

Jag bytte mina bärarmar fram med alla bussningar och styrleder samt krängningshämmarstag och fick en "ny bil".

Jag köpte framvagnskitet som är till bilar med M-sport II-paket (verkar passa fint även på bilar som inte har MII-paketet men ger ca en grad brantare castervinkel - bilen känns mer "allert" vid styrning nu!) från Claus-autoparts.se

Klart prisvärt och snabb leverans - MII-bärarmarna med monterade bussningar är tillverkade av febi-bilstein och är märkta med deras logga. Styrleder och krängningshämmarstagen var av märket "Optimal" och är tillverkade i Tyskland.
Kostade 3545kr inkl. frakt.

När jag och meken försökte se om någon bussning eller led var dålig innan bytet, kunde man inte se det - men troligen var alla bussningar och leder lite dåliga och gav tillsammans för stort glapp och när bärarmarna var demonterade föreföll de stora bussningarna vara lite väl mjuka - det var tidigare vibrationer i både ratt och "sätet" ibland både vid inbromsning och körning rakt fram och när man bromsade till kände man ett litet "klonk" i ratten. Allt detta är nu borta och bilen blev hur stabil som helst.

Mvh
Johan B

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Väcker liv i gammal tråd.

Min E46:a är mycket bättre sedan allt i framvagnen + dämpare och fjädrar runt om är bytt.

Men fortfarande lite slingrig/spårig/oberäknelig om vägen är det minsta ojämn, framförallt med sommardäcken.

Nästa setg är att byta främre länkarmsbussningarna bak (nr. 4 på bilden i Realoem), men tänkte höra om det är något annat som man bör passa på att byta när man ändå håller på?

Mvh

Christian
bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
innan ni kollar alla hjulinställningar och bussningar..länkararmar..kör på riktig väg
Det är dom spåriga svenska vägarna som är problem och sätt på nya sommardäck så blir det även bättre...däck med Stort mönster minskar problemen ..typ michelin däcken ...alltså med stora spår i motorvägen så blir det problem med 18 tums däck ..även med vissar 17 tums däck så blir det problem ...testa på väg som är nylagd asfalt innan ni kollar bussningar och hjulinställning...sedan är det så att E46 är spårkänslig i sig..och kolla så ni inte har andra fälgar än original .ha ET 20 fram funkar inte alls ...fel fälgar....breddar för mycket utåt...blir fel geometri ..sämre väghållning...och spårar vilt

Tänker aldrig byta bilmärke igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.