AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.772

ingen ork vid tomgång ?

tjena, äger en bmw 330i e46 -01 och har problem med tomgången.
bilen går som den ska helatiden alla vartal utom när man ska börja parkera/baka/krypköra, då blir den svag och tomgången hänger inte med alls och svajjar allt från 300-1500 varv och nästan dör ibland. man får rädda den med gasen hela tiden, tycker en motor på 3 liter och 6 cylidrar ska vara ganska stark även på tomgång. låter man den bara stå på tomgång så är den jämn, men när man avänder gas/koppling så vill den inte vara med, vad kan vara fel ? tomgångsmotorn kass ? vevhusvent. ? lamda ? lmm?

mvh jimmy
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
Har du nyligen införskaffat den?

Man blir lite ovan med 330:n då den kräver lite mer gas än andra BMW-modeller vid körning från stillastående. Far min har en 330i E46:a
ja jag har inte haft den så länge, några månader.
ibland så fortsätter den att svajja några gånger när man väl släppt gasen/koppling,
tycker den borde bli stabil fortare.
Tycker det låter som den får tjuvluft och därför som den är orolig på tomgång.
Kan även pröva smörja tomgångs motorn (Du kan spraya lite 5/56 in i den) om alla slangar är hela och den inte tar tjuvluft.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
Min fars beter sig så också men den har inga fel enligt diagnos,drar ingen tjuvluft eller liknande. Tror mer att den tyvärr ska vara så
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Hej.
Jag tror att du har hål på din insugsbälg mellan luftburken och gasspljället. Om du kikar ner med en lampa så ser du att bälgen har en "tumme" som går iväg åt sidan. Det är mycket valigt att det spricker i tumvecket.
En ny bälg kostar ca 160kr.

Riwa
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
Tror dock inte på insugbälgen..
Pröva att spraya lite start gas vid insugsbälgen och se om den ändrar gång.

Är det original bälg du har på så är det inte alls omöjligt att den har torr spruckit (11 år gammal). När det hände på min, så kunde jag inte se sprickan fören jag tog av den.

Smörj upp din tomgångs motor och se om det hjälper.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
eller så kan det vara:
kam el vevaxelgivare
luftmassemätare
bälg som tidigare påpekat.

mitt tips - gör en diagnos på kärran och utgå från vad det visar på - det är inte alltid motorlampan tänds pga ovanstående fel.

skulle dock TRO på vevaxelgivare med tanke på symptomen. du kan prova att koppla ur sladden till lmm och se om du upplever ngn skillnad då bilen sitället använder sig sparade värden samt gasspjällsgivaren, bilen BÖR gå sämre med lmm urkopplad, går den bättre är lmm defekt.
tjena, har testat med startgas vid insugen, ingen skillnad.
provat koppla ur lmm och de blev det ingen större skillnad, motorn ändra varvtal lite vid ur/inkoppling. rätt/fel?
tycker dok bilen ryker lite vitt även när motorn är varm, fast det kanske är normalt vid kallt väder.
hur kollar man givarna enklast, bmw-verkstad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.