|
|
|
|---|---|
|
Då min fru envisas med att alltid "stjäla" V50:n så funderar jag på att skaffa en andra bil. Har tröttnat på att halka i snön och hämta barn på två olika adresser med min Biltema cykel. Jag bor ganska centralt i staden för övrigt. Jag kommer köra 80% stadskörning med bilen. Förslag mottages. Jag har sett att det är lite rea på gamla Saabar nu för tiden man kanske ska slå till på en sådan? Helst vill jag inte lägga mer än 60-65.000 kr på bilen. | |
|
Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo kanske? Annars finns ju uddabilen Peugeot 1007 som dessutom har skjutdörrar. /Masten |
|
|
Svårt att argumentera mot en Polo i det här läget. Solitt andrahandsvärde, problemfri. Länk ------- //Lövet |
|
|
Jag såg också att man kunde köpa en ny Suzuki Alto för några tusenlappar över budget men det kanske det är värt för en helt ny bil? Annars har jag faktiskt tittat åt Peugeot 107 som också ska vara relativt snål för att vara en bensinare. Vad tror ni om begagnad Saab då? Ska man skippa det? Har några favoriter här som kanske skulle passa efter ett par prutade tusenlappar: Länk! Länk! Länk! |
|
|
Saab är ju en klart trevligare bil som kommer upplevas mycket mera vuxen än C1/107/Aygo. Dessa är papplådor. Dock kommer Saaben dra klart mer bensin. ------- //Lövet |
|
| köp en bil i golfklassen.. opel astra ,vw golf med mera..dessa bilar är relativt små med väldigt goda utrymmen och låg förbrukning dessutom alltid heta på marknaden | |
|
Du skriver att du egentligen inte behöver en extrabil utan köper en mest för att det är bekvämt, och att du mest kommer köra i staden. Aygo/C1/107 är en säker bil som är riktigt billig i drift, och dessutom väldigt smidig att köra. Jämför det med en klumpig och törstig (I jämförelse) SAAB med svagt andrahandsvärde och en eventuell brist på reservdelar? Klart SAAB rent generellt är "mer bil för pengarna", men för den typen av körning du tänkt dig är frågan om inte en liten bil är både mer praktisk och mer ekonomisk det vill säga ett bättre val? :) //Bjersér |
|
|
Om du inte kommer att köra så mycket är väl inte bensinförbrukningen så mycket att haka upp sig på? Varför inte en V50 till? Helst i samma färg som den du redan har :-) Länk MVH Robert |
|
| Länk billig pendlarbil | |
| Kan rekommendera en Audi A2. Vi har en bensinare som gått 16 000 mil och som vi haft i 7 år. Fungerat hur bra som helst, endast bytt bromsar och hjullalger fram. Går genom bes ua varje gång. Låg förbrukning, låg skatt, låg försäkring, lågt däckskonto och rostfri;) | |
|
V50:n är vi kanonnöjda med, men andrabilen får gärna vara av annat märke och modell för omväxlings skull. En A2 vore ball och ovanlig. |
|
| Eller kanske en mini av ngt slag? Är ju klart en ball bil :) | |
|
Mini är nog bland det roligaste man kan snurra runt gathörnen med. De fina exemplaren verkar dock ligga något över 60k. (Fast inte så farligt långt ifrån egentligen) ------- //Lövet |
|
|
Tsss... klart han ska pendla med stil! Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Nu har jag varit runt och kikat lite. Och jag vill nog ha en lite nyare bil. Man har blivit van med nytt på sistone. Men jag har blivit fullständigt kär i en bil som bara måste ha!! Audi A1!! Den ser ju läskigt cool ut. Ska provköra en i morgon. Jag är rädd för att det inte kommer sluta bra för plånboken detta... |
|
| hehhe ja du leffo en A1 kostar väl 3gånger så mycket som den budgeten du angav | |
|
Jag vet men så är det alltid när man ska köpa bil. I alla fall för mig ;) Vi får se hur jag känner efter provkörningen. Men de bilar i 60.000 kr klassen jag tittat på känns bara så gamla. Sedan är det alltid någon utgift på dom som väntar. Det är slitna skivor, däck, väntande storservice, kamremsbyten mm. mm. Men jag har väl inte hittat "pärlan" ännu bara? Men det är tryggt och bekvämt med ny bil även om det kostar. |
|
|
Bra val Leffo ;) Tips: Provkör INTE 185 hk-versionen, då blir det en dyr fredag nämligen hehe... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.