AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.049

Sportluftsfilter? Har det någon betydelse på en 740?

Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Har en fundering på Lintecs sportluftsfilter till min 740.
Men frågan är om det har någon större betydelse?
Har deras Redline monterat på min Compact mest för insugsljudet, men vill gärna ha lite feedback när det gäller denna stora motor.
Någon som vill dela med sig?

---BerraGson
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Många menar att BMW:s design är såpass bra att ett sportluftfilter inte ger effektökning, däremot ett annorlunda insugsljud...
Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Hur mycket "häftigare" blir insugsljudet?

---BerraGson
Ta bort luftfiltret och kör en kort runda så hör du hur ljudet blir!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Vill du ha ett häftigare ljud på V8:an kanske bättre att behålla orginalfilter så att motorn inte får i sig mer skit från luften och byta slutburkarna på avgassystemet ? Eller göra som han här om du inte vill köpa fina gerjer, ta bort dom helt för extra mycket V8 muller :-D Länk

BMW 4 Life
Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Inte så mycket häftigare

---BerraGson
Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Det kan vara något. Tack CTech :)

---BerraGson
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Sportluftfilter, lägg ner! Dumheter det gör absolut ingen skillnad, möjligtvis blir det brötigare inne i cupen. Kommer inte märkas ut på gatan för det är väl där ni vill att det ska låta "häftigt"

Kör bilen original för guds skull annars har du fel märke av 740.

En lyxbil är tyst, en bil med hål på avgasröret låter.

Och talar vi jänkare så är det få jänkare som låter som dom ska då folk så ofta slänger på sina idiotsystem. Dessutom kör man en exvis camaro några få mil på sommaren, glider ner till hamnen mjukt fint på låga varv. Bmwn brukar man kör långsträckor osv då vill man väl inte komma fram med lock för öronen?

har en kompis som envisas med att köra sina f-bannade Volvo T5or med 3" från turbon och bakåt, jag åker inte i hans bil längre än absolut nödvändigt. Det låter som fan, och folk tittar , man skäms!

Så har man en riktigt bil som E38 kör den och njut av komforten och tystnaden :)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Håller faktiskt med fagersten. E38 ska vara snabb, ljudlös och bekväm, därför valde jag tolvan. Går inte att få mjukare gång i E38. Men eftersom trådskaparen vill ha ljud i bilen så är det bilgaste att ta bort de sista ljudburkarna. Glöm bara inte att sätta tillbaka dom innan besiktningen... ;-)

BMW 4 Life
Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Nja. Tänkte mer bara på insugsljudet generellt. Mullret från en 8:a suger jag åt mig på "tjänstebilen" istället :)

---BerraGson
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Här är min bil utan luftfilter (bara för filmens skull)

Länk

Nästan allt ljud i början är från insuget. Sedan ersätts ljudet av mitt brölande avgassystem :)

Ljudet är sportigt helt klart, inget jag orkade åka runt med hela tiden dock då de hörs in i kupen.
Be
19
BerraGson
740iA -99
316 Compact -94
Slutet gjorde jäkligt skönt i öra :/ Nästan högsta volym och hörlurar, inte skönt.
Men visst lät det skönt i början, men just bara i början så nu vet jag.

Utav en annan typ av liten glädje fram till besiktningen får jag leva med lite muller ifrån bilen. Någonstans under bilen har avgasröret släppt.
Dock inget som någon störs sig på. Än...

---BerraGson
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

De låter gött hela tiden, du lyssnar med fel utrustning bara :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.