|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Bytte stag på bilen i somras och den gick fint igen över gupp och andra ojämnheter. Bra tänkte jag och var nöjd. Men nu har det börjat klucka igen. Kommer åt garage nästa vecka och ska kolla vad det är då. Vad säger ni? Har jag dragit åt stagen för lite ändå eller är det något annat "vanligt" 330-fel. Det gäller framvagnen. | |
|
1. Länkarms bussningarna är kassa. 2. Spindelleder glappar. 3. Stagen är kass igen eller brutits av. 4. Har du kollat dina dämpare? Finns en annan tråd om där det disskuterats dämpares livslängd. En del saker som jag skulle tittat på alla fall. Lycka till och hoppas du finner felet. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Stabilisatorstagen Är ett vanligt fenomen på e46an.. |
|
|
Bytte länkarm fram vänster i våras för den var glapp på ett ställe. Men vad säger ni, kan man byta bussningarna bara? Eller byter man hela länkarmen? Verkar heta bärarm på schmedmann. Vilken är det jag ska ha i sånt fall? 330XI -01 Det luktar ju länkar, eller hur? Det känns inte på höger utan på vänster sida. Stabilisatorstagen/krängningshämmarstagen är bytta. Utan bussning står det också? Är det något man sätter över eller köper löst? |
|
|
Den bakre bussningen till länkarmen går att byta separat. Annars får man byta hela. Du är säker på att det är vänster fram det strular? Tänkte mest på om du enbart bytte den sist, så är den andra ännu mer ner sliten nu. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Finns en inre-bakre bussning på länkarmen/bärarmen som skall bytas på båda sidor samtidigt (säljs nog bara parvis). De brukar bli lite mjuka, men vet inte om de låter nåt när de blir dåliga, bytte kanske mina innan de var så dåliga. Tror de kan anmärka på besiktnnigen om de är dåliga. |
|
| du har ju fjäderbenslagringen som kan ge oljud med. | |
|
Kan inte vara så att det är en drivknut/drivaxel som börjat glappa fram då? Borde hända förr eller senare. Länk Länk Brukar iofs vara mer som ett knackande ljud när man svänger, iaf med rent framhjulsdrivna bilar. |
|
|
Angående länkarmar på Schmiedmann så är det dessa de har till 325XI, 330XD och 330XI: Länk Länk Original kostar istället 2 367,18 hos Schmiedmann. Plus att det kan vara lönt att byta bärarms/länkarmsbussningarna (1st per länkarm/bärarm). |
|
|
Jag sa fel nyss givetvis. Det är höger fram som låter nu, vänster bytte jag i våras. Var ute nyss och försökte vålda i upp och ned och vänster höger på däcket men fick inget kluck som jag får när jag kör. Lyfte högersidan med domkraften så däcket var fri från marken. Visst ska man kunna få rörelse med handkraft så jag hör om missljudet kommer från bärarmsbussningen? Det är ett väldigt tydligt kluckande när jag kör bilen. Ja de vette fasen vad de kan vara. Farsan kommer upp i februari, jag får se om jag överlever eller om bilen rasar för mig. Alternativt får jag försöka få tag i garage till helgen och riktigt syna genom bilen. Fjäderbenslagring...hmmmm Borde jag på ett enkelt sätt kunna testa mig fram vad som borde vara fel eller kan det vara svårt från stillastående och med handkraft göra det? |
|
| ha motorhuven öppen och gunga bilen på den sidan de kluckar så hör du om det kluckar från stötdämparfästet.. kräver att du gungar rejält. | |
|
Gör som MB skrev och kan du tex höra vid dämparen som du skrapar gängor, så är det dämparen som är kass. Lät så på min när den ena dämparen la av fram. Men eftersom du inte bytte länkarmar på båda sidor samtidigt, så tror jag mer på att den är kass nu. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Japp det ska jag göra, Jag tänkte på bussningarna, om det är någon av dessa två som sitter ansluten på bärarmen. Kluckar det om dom börjar bli slut eller blir bilen bara mer "jassig" med som va? För som sagt, det är ett tydligt kluck som hörs. Drivaxeln får jag verkligen hoppas att det inte är... |
|
|
Fick byta bakre/inre bussningar på min, det var ett otäckt klonk som framförallt kom vid inbromsning (då man även utifrån kunde se att framhjulet rörde sig bakåt i hjulhuset). Har även bytt krängningshämmarstag och det var ett svagare klonkande/skramlande ljud när man kör över ojämnheter... Hoppas det kan vara till någon nytta? |
|
|
Ja jag åker in på en mack så jag får en lyft imorrn. Jag har dragit och ryckt och knyckt men får inte en enda rörelse eller klonk på något sätt med handkraft. Vill inte chansa på vad det är som är fel. |
|
|
Ta med dig kofot så du kan bända ordentligt :). Lycka till och hoppas du finner felet. Jag tror starkt på din länkarm som du inte bytte sist eftersom de helst ska bytas samtidigt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Kofot inhandlad och nu väntar jag på dagsljuset bara så jag får ge mig på bilen igen :) |
|
|
Nu har jag brukat kofoten så våldsamt som jag bara vågar men inte en liiiten rörelse nu heller. Ska ta loss länkarmen och sätta den i skruvstäd och vålda lite. Då borde man ju få bra tag på alla ledder. Så får man känna på de andra bussningarna också. Har inte tid riktigt än men jag återkommer så vi får en fin avslutning på tråden sen. Det var ju någon som på pekade här på forumet att det vore kul om folk avslutade sina trådar så andra får hjälp av den. Ska göra så hädanefter i mina trådar. |
|
|
Nu är det felsökt klart i alla fall och en drivknut på höger sida plus länkarm med bussning höger som är slut. Hittade länkarmssats från clausautoparts för 2600kr. Både höger och vänster, då rubbet alltså så framvagnen blir fin igen. Såg att det fanns för bakvagnen för 1600kr också, får kolla över den också senare. Bara en ensam länkarm kostar 2500-3000kr annars, nu fick jag två plus bussningar och krängningshämmarstag för 2600kr, sjukt bra pris! Drivknut hittade jag med hjälp av Goeras här på forumet. Hela drivaxeln byts tydligen på E46an och det är en jäkla skillnad på priserna här i sverige jämfört mot USA tex. Rockauto.com = 1543kr inklusive frakt för båda drivaxlarna, det är sjukt mycket billigare än här i sverige för samma delar. 45$ för drivaxeln och resten frakt. Köpte både höger och vänster då det var så billigt. Hade jag köpt samma saker här i sverige hade det säkert kostat mellan 6-8 tusen för båda. Snacka om saltade priser. Nu får vi hoppas att det räcker med det här ett tag. Ska bli skönt att få en fin framvagn igen, det var ett tag sen. Sen är det nybytt olja och filter. Sen fick kupéfiltret ett byte också. Att det kan vara så kul att serva bilen :D |
|
|
Drivaxlarna kostade alltså 45$ styck. Det var därför jag tyckte att det var lika bra att köpa både höger och vänster. Samma pris för en hel drivaxel som för en drivknutsdamask på mekonomen :P Åter igen, herre gud vilka saltade priser i Sverige! |
|
|
Det är sjukt att det ska vara så. Skönt det löste sig med din bil. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.