|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Någon mer som vågat sig på att ta hem ett carfax på sin bil? Ser det som en kanonbra möjlighet att så fiffel som ligger många år bakåt i tiden då så grymt många bilar saknar besprotokoll och komplett servicebok :( |
|
Jag beställde fordonshistorik från Carfax när jag köpte min 745, det kan säkert variera men min historik är inte särskilt avslöjande. Alla ägarbyten finns inte registrerade, miltal redovisas lite sporadiskt. Kostar ju 50 spänn inte så mycket att snacka om, beställ du. |
|
|
Det svenska carfax är ju rena skämtet. Däremot om man har en us import så kan det vara spännande. Kollade på ett antal corvette c5 samt camaros för 8 år sen och man blir fan mörkrädd vilken skit som rullar på våra vägar. Typ varannan bil jag kollade hade salvage title! Och mätarfiffel var mer regel än undantag. Kommer så väl ihåg en corvette jag kollade som stod hos en handlare i stockholm bilen va 4år gammal såg rätt fin ut på bilderna och motsvarande 6000mil på mätaren men i carfaxet hade den som senaste registrerade mätarställning motsvarande 220000mil redan två år tidigare. Det är väl ungefär samma sak med våra kära tyskimporter. Skulle tippa på att 1 av 10 är ärliga och det är dom som plockas hem av entusiaster som vill ha tag på nåt speciellt resten plockas bara hem av folk som ska tjäna snabba pengar. Kompisen jobbar på bilprovningen och folk är tom så klantiga så ofta sitter etiketterna kvar från kamremsbyten när bilen regbesiktigas så det är helt uppenbart men dom kan inte göra annat än att registrera det som står på mätaren |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har samma inställning här, Import = fiffel i de flesta fall. har bevisats så himla många gånger om.. Jag beställde hem ett carfax på min bil, kostade 99:- och jag menade inte att man ska vara nervös över priset utan att få mätarställningen slängd i ansiktet hehe Jag hade tur, mätarställningen ca 1000 mil mer för varje år stämde alldeles utmärkt enligt mina andra dokument, ägarna som jag sökt upp fanns med allihopa. Så så dåligt tycker jag inte att det var, däremot så var det ju inte speciellt mycket mer av nytta i utdraget. |
| Min har varit med om en liten trafikolycka och varit grundligt isärplockad, vilket man inte kunde utläsa från min carfax | |
![]() 1.360 Bruksbil
Ja att bilar varit med om någon skada är ju inte ovanligt. Vet inte hur de funkar med carfax då de fyller i krockad. Kanske är när försäkringsbolaget dömmer ut bilarna som de får en "stämpel" |
| Vad importrädda vissa verkar ha blivit 1/10 är kraftigt överdrivet gällande Tyskland. Det man ska se upp med är import av mindre noggranna firmor/målvakter då får man undersöka historiken men köp från enmärkeshandlare i Tyskland med kvitto är klart bättre än en sv-såld. I Tyskland får man redo p eventuella krockskador och får garanterad mätarställning. En kompis köpte en ca 2år gammal bil hos svensk märkeshandlare trots att han uttryckligen sa jag vill ha en krockfri bil eftersom köptet var pga att hans gamla likadana bil blev frontsmälld mot en betongpelare i drygt 50km/h. visade det säg att den han köpt var frontsmälld och lagad bara i delar för 120tkr jämför det med en jag köpte av privatperson i Tyskland där jag till och med fick med alla försäkringskostnader på exakt vad som var utbytt efter en lättare sidosmäll. Det är ärligare att köpa i Tyskland. Någon mening att göra utdrag på någon av mina som jag är första svenske ägare ser jag inte i och med att någon Tysk info inte följer med, jag har redan den ändå. Mvh Stephan | |
|
Jag tycker också det verkar va lite häxjakt efter importerade bilar, det finns garantera en mängd fina exemplar. Man får ju använda huvudet, hittar man en silvermetallic 525d med ovanligt låga mil, importerad för 3 månader sedan ska man ju kanske tänka en gång till. När jag köper ny bil om ca 3 år kommer jag troligen importera denna då jag börjat komma upp i de prisnivåer där det lönar sig. |
|
|
Att dra alla importer över samma kam är bara dumt!!! En nyimporterad bil som säljs utan att ha haft en enda svensk ägare av en mindre firma är kanske inte det klokaste man kan göra. Men att köpa en bil av en person som själv tagit in den för ett par år sedan och sedan brukat den och servat den som man ska, varför inte? ALLA fuskar inte, det finns de som gör det och det brukar man kunna hitta rätt enkelt om man bara ger sig lite tid att efterforska. och det är ju oftast i de fall som en import gått galet som det kan bli en tråd här t ex men alla de importer som funkat och bilen varit klockren och köpt av en seriös handlare, de bilarna dyker ju knappast upp här.Man skirver när man har problem. Och det ärgaranterat flera som har gjort en bra affär än en dålig. Det är bara det att de som gjort en dålig hörs desto mer. Niklas Fransosen |
|
|
För övrigt håller jag medJapmax, ett Carfax visar inte allt. Jag gjorde även jag ett Carfax när jag skulle köpa min 745 men faktum är att jag fick bättre info om bilen när jag bad killarna på BMW ta ut en rapport om bilen ur deras system. Stämde fasen så mycket bättre med verkligheten än Carfaxet.... Inget som avvek men en del fattades om man säger så. Niklas Fransosen |
|
|
Som jag sa innan att självklart är det inte de tyska bilarna eller handlarna som det är fel på utan de som tar hit bilarna som fifflar dom för att sälja vidare och tjäna snabba pengar. Dom som plockas hem av privatpersoner som letar en speciell bil är nog inte så många som fifflas men majoriteten importeras av mindre nogräknade firmor och "målvakter" som bara ska tjäna pengar och då köps billigast möjliga skrot som sedan snyggas till lite och får sig en liten mätarjustering. Plockar man hem en fin bil utan att skruva den så finns det i princip inga pengar att tjäna. Och kollar man nyimporterade bilar så kan dom vara billigare än motsvarande bilar med samma miltal i tyskland troligtvis pga att det saknas sisådär 10-20 tusen mil Men men nu blev det lite trådkapning. Synd att inte det svenska carfaxet är som det från usa. Och som svar på frågan om det är försäkringbolagen som anmäler till carfax så ja det är dom som anmäler salvage title mao att bilen är dyrare att laga än att lösa in men inte bara dom utan även polis vid tex en olycka eller kontroll fortkörning mm så reggas mätarställning och sen har dom väl nåt motsvarande bilprovningen med. Jag tycker det är skandal att det lagas duktigt smällda bilar i detta land och sedan säljs dom som alla andra utan att någon information om detta finns kvar. Det skulle vara guld om det lagrades i carfax även här vad för olycka bilen varit med om. Om en bil i usa har någon olycka registrerad så är den svårsåld och mycket billigare än inte krockade och har en bil salvage title och sedan resalvaged mao lagad så är det riktiga fyndpriser för sådana bilar är grymt svårsålda för varför ska man köpa en krocklagad bil när man kan köpa en som inte varit krockad? Ja jag vet ju vad jag hade valt /Daniel |
|
|
"Har samma inställning här, Import = fiffel i de flesta fall. har bevisats så himla många gånger om.." Det är många bilar genom åren som dykt upp här som bevisat fuskade på något sätt men med tanke på att det har direktimporteras mellan 15-45.000 bilar per år de senaste 10 åren och att BMW ständigt är ett av de populäraste märkena att importera så är ju knappast Autopowers "fusklista" tillräckligt lång för att dömma ut ett par hundratusen bilar. Jag haft och sålt 6 importerade bilar varav 3 är bilar jag själv tagit hem från Tyskland och det har inte varit några problem att sälja dom. Jag har i samtliga fall ägt bilarna ett par år och har kunnat visa fullständig dokumentation, dvs köpekontrakt när jag köpte bilen, kopior på brief, mm ___ //Ulf |
|
|
Helt inne på Programmers linje. Har heller aldrig haft problem att sälja mina importerade bmw.men då har man rent mjöl i påsen med full dok,historikköpeskontrakt, samt så hade jag även garantiiutdrag från BMW.. Har aldrig ägt nån sv-såld bmw o kommer aldrig göra de heller. Det bästa är att själv åka ner o hämta en hos en aukt BMW ÅF ,typ Premium Selection.. Då finns de knappt några sv-sålda bmw som kan mätas med utr.nivå o inte minst skicket Länk Köpte jag i Munchen i våras..Enda ägare i Briefet är BMW Munchen AG |
|
|
Carfax är endast till hjälp vid köp av USA-bilar..knappast annars..köper man BMW så är det Garantiåtgärder/utdrag från BMW som gäller.. |
|
|
Svenska Carfax är rena rama kalle anka i mina ögon. Slår jag upp min bil på gratisupplysningen så visas "Bilen är anmäld som stulen" Hmm.. var min första tanke, den står ju i mitt garage avställd och allt. Jag tar då en komplett upplysning a 99:- Då får jag veta att den VARIT stulen tidigare och är återfunnen. Jo fan, jag min torsk gick ju på detta "Bilen är anmäld som stulen" och pröjsade 99:- , får la skylla mig själv antar jag. Pröjsar man ja då får man korrekt information, hyfsat bra knep att locka folk till att betala :) Men jag mailade till Carfax och frågade varför de listar min bil som "Bilen är anmäld stulen" då korrekt fras borde vara "bilen HAR TIDGARE VARIT STULEN och är åter ägaren" Fick deras autosvar....Vi återkommer senast om två dagar, nu två månader senare och tio mail till från mig så har jag inte hört ett enda skit från Carfax, seriöst företag, ja det får ni själva bedöma Jag kan knappast med mina erfarenheter och den felaktiga informationen de levererar rekommendera Carfax för att lämna en upplysning på en bil. Jag skulle heller inte använda Carfax för att kolla en bil eftersom man inte kan lita på den information de tillhandahåller, i alla fall inte i mitt fall. Ägare kan man få fram kostnadsfritt, likaså med besiktningar och service, så frågan är då vad man skall ha Carfax till.... Njae, småskojare skulle jag kalla dem för, men det är jag det. |
|
|
Jag är benägen att hålla med föregående talare. Carfaxn är nog bra i USA som inte har någon heltäckande registerhållning för någonting, som vi ju har i Sverige. Finns det inte någon registerhållning så vill man ju kunna utreda saker och ting, men i Sverige är ju lite mer välutvecklade och stoppar bara in en USB-sladd och trycker på Enter. (Eller går in på TS hemsida) Carfax tar mest betalt för att paketera redan offentlig information på sitt eget sätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.